جوین، موطن مشاهیر با جاذبه های گردشگری بسیار

شهرستان جوین، دیار مشاهیر با جاذبه های تاریخی و گردشگری شاخص از جمله شهر تاریخی آق قلعه، آرامگاه سعدالدین حمویه جوینی، آبشار بید و سد یام، میزبان گردشگران نوروزی است.
 
شهرستان جوین که در مسیر ارتباطی استان های گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی قرار دارد، از شمال به شهرستان اسفراین در خراسان شمالی، از جنوب به شهرستان سبزوار، از شرق به شهرستان خوشاب وازغرب به شهرستان جغتای محدود می شود. 
 
این منطقه به علت واقع شدن بین ارتفاعات کوههای آلاداغ در شمال و کوههای جوین (سبزوار) در جنوب از موقعیت ویژه ای برخوردار است. عبور راه آهن سراسری تهران – مشهد از مرکز این منطقه به آن موقعیتی ممتاز بخشیده است. 
 
شهر تاریخی آق قلعه، بنای مقبره امامزاده قاسم (ع)، بقعه تاریخی امامزاده هفت معصوم کروژده، آرامگاه سعدالدین حمویه جوینی و آرامگاه خواجه نجم الدین کبری از آثار فاخر تاریخی و آبشار بید، سد یام و مجموعه گردشگری روستای بیدخور از جاذبه های طبیعی شهرستان جوین است. 
 
 
*شهر تاریخی آق قلعه 
 
بنا به شواهد باستان شناسی در محوطه وسیع و محصوری شهر تاریخی آق قلعه نام دارد و معماری این بنا به سبک ایلخانی و تا حدودی شبیه به سلطانیه زنجان است. آق قلعه شامل یک ایوان ورودی بزرگ و رفیع منتهی به گنبد بزرگ و عظیم و دو شبستان عظیم شرقی و غربی در اضلاع غرب و شرق گنبدخانه است که حدود 70 درصد آن تخریب شده بود. 
 
همچنین مسجد آق قلعه واقع در شبستانی از یک مسجد نسبتا بزرگ عصر ایلخانی بوده که در غرب شهر نقاب واقع شده است. 
 
 
*آرامگاه خواجه نجم الدین کبری 
 
بنای آرامگاهی واقع در روستای زیرآباد، هسته مرکزی یک مجموعه معماری منتسب به خواجه نجم الدین کبری، عارف نامی و بنیانگذار مسلک کبرویه است. این بقعه دارای طرحی شانزده ضلعی است که گنبدی بر فراز آن قرار دارد و پیرامون بنا را چهار طاقی قرار گرفته است. 
می توان بنیان این بنا را به دوره سلجوقی و سده ششم هجری نسبت داد، این بقعه در هفت کیلومتری شهر نقاب قرار دارد. 
 
 
*امامزاده هفت معصوم کروژده 
 
بقعة این امامزادگان در شمال روستای کروژده از توابع شهرستان جوین واقع شده است. پلان بنا، از بیرون هشت ضلعی است و قدمت آن، با توجه به اسلوب معماری و حجم بنا، مربوط به دوره تیموری است و در کتاب مرآة البلدان درباره این بنا آمده که در این قلعه هفت تن از امامزادگان مدفونند و سلاطین صفویه گنبد و ایوانی بر آن ساخته اند. 
 
 
*بقعه امامزاده قاسم
 
بقعه منسوب به مدفن امامزاده قاسم یا شاهزاده قاسم در فاصله 5 کیلومتری نقاب قرار دارد و ساختار معماری آن، ویژگی های ابنیه دوره تیموری را القا می نماید. نمای بیرونی آرامگاه هشت ضلعی است که در ضلع جنوبی آن ایوان با پوشش گنبدی و سکوهای طرفین واقع شده است. 
 
 
*آرامگاه سعد الدین حمویه 
 
سعدالدین حمویه از جمله عرفای بزرگ خراسان در سده هفتم هجری است که در مدرسه سلطانیه نیشابور تعلیم می کرد و به مناطق مختلفی از جمله حجاز و شام و مسجد الاقصی سفر کرد. از وی آثار بسیاری برجای مانده است. آرامگاه این عالم و عارف بزرگ در روستای بحرآباد قرار دارد . 
 
 
*مجموعه گردشگری بیدخور 
 
این منطقه روستایی در فاصله 45 کیلومتری شهر نقاب و در دهستان پیراکوه شهرستان جوین واقع شده است. روستای بیدخور به دلیل استقرار در دامنه کوههای جنوبی دارای آب وهوای کوهستانی با زمستانهای سرد و تابستانهای معتدل و خوش وآب وهوا است. همچنین به دلیل وجود بقعه امامزاده سیداحمد (ع) از نقاط زیارتی نیز محسوب می شود. افزون بر این در محدوده روستا چند اثر تاریخی از جمله برج قلعه، حمام قدیمی، آسیاب، غار و پناهگاه وجود دارد. 
 
 
*سد یام 
 
این سازه آبی در فاصله 20 کیلومتری جنوب غربی شهر نقاب واقع شده که از نوع خاکی با هسته رسی است. سد یام به عنوان یکی از نقاط گردشگری منطقه جوین به دلیل آب و هوای مطبوع و محیط دریاچه همه روزه تعداد زیادی از گردشگران و دوستداران طبیعت را میزبانی می کند.
 
جوین دارای 69 اثر تاریخی شناسایی شده است که تاکنون 12 مورد آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. 
 
جوین به مرکزیت شهر نقاب در سال 1386 به شهرستاان ارتقا پیدا کرد که مرکز آن در 300 کیلومتری مشهد مقدس قرار دارد. 
 
منبع: ایرنا
کد:6430
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما