موسسه فرهنگی هنری سیمای سربدار جلوه ای از یک تلاش متعهدانه در دارالمومنین سبزوار


بی ادعا هستند و صمیمی . به محل کارشان که وارد می شوی از همان لحظه ورود در می یابی که در اینجا ، میدان ، میدان جهاد است. فرقی نمی کند.حتی اگر سالها از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گذشته باشد ، تهاجم فرهنگی گسترده از ناحیه استکبار جهانی که هنوز به پایان نرسیده وحتی شدت هم یافته است.

پس در مرام ومسلک این هنرمندان متعهد ، هنوز هم ضرورت وجود جبهه و جهاد به خوبی احساس می شود. خصوصا اینکه از نسل پاک سربدارانند و به رسم نیاکان سربداریشان جهاد برای دفاع از ارزش ها را چنان باور دارند ، که حتی در و دیوار محیط را با عکس ها وتصاویر جنگ و جبهه پرکرده اند تا یادشان نرود که هنوز هم برای سربلندی وعظمت ایران اسلامی ، رزمنده باید بود.

حتی تصاویری از آرم و لوگوی چند مورد از رسانه های مطرح غربی که در سالهای گذشته پرچمداران تهاجم فرهنگی علیه ایران بوده اند نیز بر در و دیوار محل کارشان نقش بسته تا دائما برایشان یادآوری کند که دشمن کیست و با چه سلاحی به میدان نبرد آمده است.

رسانه ، این تیغ دو دم. که هم می توان باکمک آن به عظمت فرهنگی و توسعه اقتصادی و اجتماعی یک ملت یاری رساند و هم می توان موجب انحطاط و زوال همه جانبه آن شد. وسالهاست که سلاح رسانه در دست کشورهای استکباری ، برپیکره ارزش های فرهنگی و اجتماعی جوامع اسلامی خسارت های سنگین واردکرده است. چه بسا خساراتی بیشتر از آسیب وجراحت های ناشی از اسلحه های گرم بر تن رزمندگان خاکی جبهه ها.

اما اینک چند سالی است که با درایت و راهنمایی های هوشمندانه رهبر فرزانه انقلاب ، در ایران نیز حرکت های خوبی برای تشکیل یک جبهه قدرتمند فرهنگی ورسانه ای در برابر تهاجم بی امان دشمن پدید آمده است.
ازجمله این حرکت های شکل گرفته می توان به تأسیس موسسه فرهنگی هنری سیمای سربدار در دارالمومنین سبزوار ، ریشه فرهنگی خراسان اشاره کرد که در آن ابزار رسانه به دست گروهی از جوانان هنرمند ومومن و معتقد افتاده است ، که متعهدانه با آنچه درتوان دارند برای حفظ و حراست از ارزش های فرهنگی ایران اسلامی می کوشند.

مجله اینترنتی اسرارنامه به پیروی از رسالت فرهنگی خود ، تصمیم گرفته است این بار به سراغ هنرمندان پرتلاش این موسسه برود و به معرفی مختصری از تلاش و همت جانانه آنان در جبهه فرهنگی سربدار بپردازد.

برای این منظور دریکی از روزهای معتدل فصل بهار دراوایل اردیبهشت ماه 92 به محل دفتر موسسه فرهنگی هنری سیمای سربدار در خیابان کاشفی جنوبی جنب چهارراه آتش نشانی سری زدیم و با آقایان مهدی احمدی ، ابراهیم زرقانی و ابراهیم دهدار به گفتگوی مفصلی پرداختیم. که مشروح این گفتگو در چند قسمت برای اطلاع مخاطبان عزیز اسرارنامه ، منتشر خواهد شد.

دراینجا اما مناسب است که ابتدا به معرفی کاملی از موسسه فرهنگی سیمای سربدار و بیان خلاصه ای از اهداف وفعالیت های آن تا کنون بپردازیم :

موسسه فرهنگی هنری سیمای سربدار


الف) معرفی موسسه:
«موسسه فرهنگی هنری سیمای سربدار» مرکزی رسانه ای است که به همت تعدادی از نیروهای متعهد و متخصص در سال 1390 در شهرستان سبزوار آغاز به کار نموده است. رویکرد این مجموعه در گام نخست ساخت فیلم مستند درباره ارزشهای دینی ـ اجتماعی در جهت احیا و بازسازی این ارزش ها و مقابله با هجمه ی فرهنگی غرب و استکبار، در عرصه رسانه های تصویری می باشد.
این موسسه سعی دارد در قالب مستند- داستانی سیره برخی از شهدای منطقه را با نگاهی نو و جذاب به تصویر بکشد.
بازتاب ارزش های اجتماعی، آداب و رسوم صحیح اهالی منطقه و احیای آنها در قالب ساخت مستند اجتماعی از دیگر اهداف این مرکز به شمار می رود.
 این مرکز در پی آن است که شعاع تأثیر گذاری آثار خود را تا سطح ملی و بین المللی افزایش دهد. ورود در عرصه ساخت فیلم داستانی با رویکرد ترویج ارزش های اسلامی و انقلابی از اهداف پیش روی این مرکز می باشد.

ظرفیت‌ها و امکانات:

1. ساخت انواع فیلم: این مجموعه با سابقه کاری 5 ساله در جمع‌آوری آثار شهدا و جانبازان استان خراسان رضوی و آشنایی کامل با جامعه شاهد و ایثارگر و نیز با تولید قریب به ده فیلم مستند آمادگی ساخت هرگونه فیلم را در عرصه‌های ارزشی و مذهبی دارا می‌باشد.

2. استودیو تصویری این مرکز با پرده آبی، مناسب با اجرای گروههای تواشیح و هم‌خوانی و نیز انجام مصاحبه‌ها در نوع خود بزرگ ترین استودیو شهرستان سبزوار می‌باشد.

3. ساخت کلیپ ویژه یادواره ها، همایش ها و مراسمات.

4. ساخت انواع نرم افزار های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی

5. تصویر برداری از همایش ها، یادواره ها و کنفرانس ها و تدوین با کیفیت مناسب از امکانات و تواناییهای این مرکز می باشد.

تولیدات مرکز:

1. مستند «در کوچه باغهای خرو»: این مستند در بازه زمانی یک ساله ساخته شده است و تمامی آداب و رسوم اجتماعی فرهنگی ، باورها، اشتغال و ... شهر تاریخی خرو از توابع شهرستان نیشابور به تصویر کشیده شده است. این اثر تأییدیه پخش از شبکه چهار سیما را کسب نموده است.

2. مستند«دیل و دلبر»: سرگذشت نقاش نیشابوری تصاویر شهدا، پخش شده از شبکه استانی خراسان رضوی.

3. مستند سریالی «از خاک تا افلاک»: در باره زندگی شهدا به سفارش سیمای استانی خراسان رضوی و پخش شده از آن شبکه.

4. مستند «شهدای فاطمی»: این فیلم با موضوع تشییع پیکر پاک هفتاد شهید در ایام فاطمیه سال 1385 در شهرستان سبزوار ساخته شده و از شبکه استانی نیز پخش شده است.

5. سرود ویژه شهرستان سبزوار: این اثر جزء ممتازین و برگزیدگان استانی در این زمینه می باشد. تصویرگذاری و تدوین این اثر در این مرکز صورت گرفته است.

6. سرود ویژه شهرستان جوین.

7. مستند «نذر سرخ»: در این مستند داستانی فرازهایی از زندگی دو برادر شهید از روستای «شم آباد» از توابع شهرستان سبزوار در قالبی نو و متفاوت نمایش داده شده است. این فیلم مراحل پایانی تأیید برای پخش از سیمای استانی را طی می‌نماید.

8. مستند داستانی «لبیک آبادی»: این فیلم به سفارش ستاد یادواره شهدای طرسک ساخته شده است. در این فیلم حضور اهالی روستا در جنگ به تصویر کشیده شده است. تبلیغات جذب نیرو، کمک‌های روستائیان به جبهه، اعزام رزمندگان به جبهه و تشییع پیکر پاک شهدا موضوعاتی است که در این فیلم به یاری اهالی روستای طرسک بازسازی شده است. این فیلم مراحل پایانی تأیید برای پخش از سیمای استانی را طی می‌نماید.

9. مستند «خیمه»: این اثر با موضوع آیین های عزاداری محرم در شهرستان سبزوار در مورد برپایی خیمه در محوطه حسینیه قنادها می باشد. قدمت هشتاد ساله چادر، منحصربفرد بودن آن در کشور و مراسم خاص برپایی آن از جمله مورادی است که مورد توجه قرار گرفته است. این فیلم برای پخش از سیمای استانی ساخته شده است.

10. مصاحبه و جمع‌آوری آثار جانبازان 50 تا 70 درصد شهرستانهای سبزوار ، جوین، جغتای و خوشاب به سفارش بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان رضوی.

11. ساخت مستند «از مدرسه تا مدرسه» به سفارش راهیان نور دانش آموزی.

12. نرم افزار حجاب

13. تولید چندین کلیپ به سفارش یادواره های شهدای سراسر شهرستان.

اعضای موسسه :
1- مهدی احمدی مدیریت مجموعه و کارگردان فیلم
2- ابراهیم زرقانی تدوینگر و تصویربردار
3- ابراهیم دهدار محقق ونویسنده متن
4- ایمان ملکوتی روابط عمومی
5- محسن پارسا جم دستیار کارگردان و تصویربردار . وی مدتی نیز مدیریت فنی مجموعه را برعهده داشته است.
سایر اعضا : سیدمحسن مختارشاهی ، مرتضی فلاح و مهرداد رضوانی و ...

نشانی:
خراسان رضوی- سبزوار- چهار راه آتش نشانی- جنب صندوق ثامن الائمه- طبقه فوقانی پاساژ الغدیر - دفتر موسسه فرهنگی هنری سیمای سربدار.

تلفن:2228188-0571
تلفن همراه:09159153778
نشانی اینترنتی: www.siamyesarbedar.ir
رایانامه: simayesarbedar@gmail.com

 

گزارش تصویری از دفتر موسسه فرهنگی هنری سیمای سربدار

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

استقبال گسترده از رقص محلی سبزوار ، در برج میلاد تهران

نظرت را بنویس
comments

لبیک یا خامنه ای

علمدار

سلام.خداقوت.انشااله زير بيرق ولايت هميشه موفق باشيد.

سربدار

سلام خسته نباشید به شما دوستان سیمای سربدار.ممنون که حداقل شما بجای بعضی از آقایون که فقط حرف می زنند دارین تو سکوت عمل میکنین.اگه بشه من بیشتر با مجموعتون آشنا بشیم خیلی خیلی ممنون میشم. و از شما سایت گرامی ممنون که به فکر این بچه هایید. موفق و پیروز.یا علی مارم دعا کنید........................

طه

salam.lotfan dar mored in majmoe bishtar matlab bezarin.montazeram asrar name

یک همشهری

جای این گروه در تصمیمات وجلسات فرهنگی شهرستان خالیه.

علیرضا لطفی

سلام اگر مسئولین بخواهند ثایت کنند که غدغه شان در مورد فرهنگ کشور در حدشعار نیست باید یاز چنین جوانان های بی دریغ حمایت کنند.

محمد تقی

به نام خدا .با عرض سلام و خسته نباشید به همه شما عزیزان در این زمان خلع چنین مجموعه فرهنگی کاملا احساس می شود. ان شاالله در کارتان موفق و موید باشید.التماس دعا

یه بسیجی

سلام بچه ها.باریک الله به شما ها که هنوز بار بچه های دهه شصت و رو دوش احساس می کنین.لبیک یا خامنه ای....

همرزم

سلام و خداقوت بچه ها خدا خیرتون بده انشاالله که درکارتون موفق باشید و این سنگر مهم را به خوبی حفظ کنید، لبخند بزنددلاور

معبر سایبری خادم الشهدا

سلام خوبيد ايشالله؟ با مطالبي با عنوان 1-پوستر حب الدینا ... / کاندیداها ببینند 2-پوستر گلچینی از بیانات امام خامنه ای در مورد انتخابات 3-پوستر/ الان وقت استراحت نیست منتظر حضور و نظر گرمت هستم. معبر سایبری خادم الشهدا khademoshohada1.ir اللهم عجل لوليک الفرج یاعلی
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما