سبزوار و اصفهان حوزه های مهم فلسفی ایران در قرن سیزدهم بودند

امید برومندی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: سبزوار و اصفهان دو حوزه مهم حکمت و فلسفه ایران در قرن سیزدهم بودند و برجستگی های علمی و اخلاقی حکیم حاج ملاهادی سبزواری عاملی بود که باعث شده بود شاگردان زیادی به حوزه ی درس او در سبزوار جذب شوند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه دکتر عباس محمدیان که سه شنبه شب 8 اسفند در مراسمی به مناسبت نکودشاشت فیلسوف بزرگ شرق حکیم حاج ملاهادی سبزواری، سخنرانی می کرد، اظهار داشت: تربیت حدود یک هزار شاگرد حاصل 40 سال تدریس حکیم سبزواری است که اندیشه، حکمت و عرفان حکیم توسط همین شاگردان در داخل و خارج کشور منتشر شده است.

وی همچنین : حکیم سبزواری همه شهرت خود را صرفاً از فلسفه و حکمتش نگرفت. بلکه برخی از  برجستگی های حکیم سبزواری بیش از جنبه های علمی او به لحاظ جنبه های عرفانی، زهد و گوشه نشینی و ریاضت های شرعی، شاگردپروری و شیوه های جذاب و خلاق در تحصیل و تدریس است.

محمدیان ادامه داد: کم خوابی و کم خوری از ویژگی های مهم شخصیتی حکیم سبزواری بوده و دوغ آسمان رنگش معروف است. ایشان بسیار کم گوشت می خورد شاید به اندازه هر هفته یا هر دو هفته یک وعده غذای دارای گوشت مصرف می کرد.

استاد دانشگاه حکیم سبزواری افزود: حکیم هرگز اجازه نداد در خانه اش خون هیچ حیوانی ریخته شود و حتی یک مرغ نیز در منزل حکیم ذبح نشد زیرا اعتقاد داشت، من لیاقت آن را ندارم که خون حیوانی برای من ریخته شود و می گفت، باید وقتی میوه ای یا گوشتی می خوریم در بدن ما به بهتر تبدیل شود و هنگامی که از او پرسیدند پس چرا گاهی گوشت میل می کنید، پاسخ می داد، آن حیوان مخصوصاً برای من ذبح نمی شود، بلکه در بازار مسلمانان و برای مسلمانان ذبح می شود و من هم گاهی اندکی از آن می خورم.

وی همچنین اظهار داشت: حکیم سبزواری خارج از کلاس درس کم گو و اهل تفکر بود اما در کلاس درس آنقدر با حرارت و انرژی به تدریس می پرداخت که شاگردان حکیم نقل کرده اند، وقتی او تدریس می کرد احساس می کردیم جبرائیل آمده و خودش به قدری در هنگام تدریس از خود بی خود می شد که از مکانی که نشسته بود گاهی دو سه متر عقب یا جلو می رفت. حتی چندتن از شاگردانی که از ظرفیت کافی برخوردار نبودند، خودکشی کردند یکی در جنگل های مازندران نا پدید شد، یکی خود را از بام مدرسه انداخت و یکی خود را در آتش سوزاند و ...

محمدیان با اشاره به اینکه دوره تدریس حکیم سبزواری 7 ساله بود و تا سه روز مانده به پایان عمرش تدریس می کرد هنوز در حوزه های علمیه روابط عاطفی بین استاد و شاگرد وجود دارد، گفت: در حال حاضر روش های موجود در حوزه های علمیه دارد شبیه به دانشگاه ها می شود، البته هنوز در حوزه های علمیه می توان روابط عاطفی بین استاد و شاگرد را پیدا کرد.

رئیس سابق دانشگاه حکیم سبزواری در پایان با اشاره به سه سال تلاش برای ثبت 8 اسفند به نام روز حکیم سبزواری در تقویم کشور که سرانجام این روز در شورای فرهنگ عمومی شهرستان و استان تصویب شد، افزود: خرسندم که نام دانشگاه را توانستیم از تربیت معلم سابق به حکیم سبزواری تغییر دهیم.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

لزوم توجه به سیره ی عملی زندگی حکیم سبزواری

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما