خواهرخوانده سبزوار چهارمین پایتخت کتاب ایران شد

امید برومندی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

در چهارمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران، شهر کاشان موفق شد، عنوان پایتختی کتاب ایران را از آن خود کند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه کاشان و سبزوار از سال 87 با یکدیگر پیوند خواهرخواندگی برقرار کرده اند. در آن زمان محمود عیدی سمت شهرداری سبزوار را برعهده داشت و اعلام کرده بود بر اساس این موافقتنامه قرار است پس از این دو شهر کاشان و سبزوار در زمينه‌هاي گوناگون از جمله همكاري در برپايي نمايشگاه توانمندي‌هاي فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي، راه‌اندازي تورهاي مسافرتي و گردشگري، نشست‌هاي مشترك ميان شهرداران شهرهاي خواهر‌خوانده و تبادل طرح‌ها و برنامه‌ها، اطلاعات و تجارب خود را مبادله كنند.(منبع)

شهردارانی که بعد از محمود عیدی روی کار آمدند چندان این مقوله را جدی نگرفتند و امروز شاهد آن هستیم که بین سبزوار و خواهرخوانده اش کاشان تفاوت های زیادی در حوزه های فرهنگی و گردشگری وجود دارد. کاشان علاوه بر اینکه امسال به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد، چند سال قبل هم در زمره یکی از 14 شهر نمونه گردشگری ایران قرار گرفت که متاسفانه در  آن فهرست هم شهر سبزوار با وجود همه قابلیت های فراوان، نادیده گرفته شد.

 
 
اینک با انتخاب کاشان به عنوان چهارمین شهر پایتخت کتاب ایران در حالی که در دوره های گذشته نیز شهری نظیر نیشابور با مشابهت های تاریخی و فرهنگی زیادی که با دیار سبزوار دارد، توانسته بود عنوان پایتختی کتاب ایران را از آن خود کند و در فهرست شهرهای نمونه گردشگری ایران نیز راه یابد، بار دیگر نشان داده شد تفاوت بین عملکرد، نگاه فرهنگی و توانایی مدیران اجرایی و نمایندگان، شهرداران و اعضای شورای شهر سبزوار با شهرهای کاشان و نیشابور از کجا تا به کجاست؟

خبرگزاری فارس گزارش انتخاب کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران را به شرح زیر منتشر کرده است:

«کاشان» چهارمین پایتخت کتاب ایران شد
 
«کاشان» برای چهارمین دوره متوالی در میان شهرهای نامزد نهایی پایتخت کتاب ایران قرار گرفت و در نهایت به عنوان «پایتخت کتاب ایران» انتخاب شد.
 
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، شهرستان کاشان برای چهارمین دوره متوالی در میان شهرهای نامزد نهایی پایتخت کتاب ایران قرار گرفت و در نهایت «پایتخت کتاب ایران» شد.
 
در چهارمین سال این رقابت باز هم کاشانی‌ها در میان نامزدهای نهایی دیده شدند و پس از کسب رتبه دومی سال گذشته این بار توانستند با 40 طرحی که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان به دبیرخانه چهارمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران ارسال کرده به عنوان شهر برتر انتخاب شوند.
 
 
* سال اول: «اهواز» پایتخت کتاب ایران شد
 
شهر کاشان در اولین دوره انتخاب شهر پایتخت کتاب ایران «سال 93» به همراه 62 شهر از بین 22 استان کشور متقاضی شرکت در این رقابت بود و پس از بررسی‌های هیأت داوری مقدماتی انتخاب پایتخت کتاب که از نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای همکار پایتخت کتاب و گروهی از کارشناسان این حوزه تشکیل شده است توانست در میان 10 شهر نهایی نامزد اعلام موجودیت کند که در این رقابت شهر اهواز به عنوان اولین شهر پایتخت کتاب ایران انتخاب شد.
 
 
* سال دوم: «نیشابور» برگزیده نهایی پایتخت ایران شد
 
در دومین دوره انتخاب شهر پایتخت کتاب ایران «سال 94» باز هم کاشان و این بار با 36 طرح در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به همراه 98 شهر دیگر متقاضی شرکت در این رقابت شد که در نهایت کاشانی ها در میان 15 شهر نامزد راه یافته به دور نهایی قرار گرفتند. در این دوره شهر نیشابور پس از داوری‌ها و کارشناسی‌های انجام‌شده توانست عنوان پایتخت کتاب ایران را از آن خود کند.
 
 
* سال سوم: بوشهر به عنوان پایتخت معرفی شد
 
در سومین رقابت برای انتخاب شهر پایتخت کتاب ایران «سال 95» اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با 60 طرح در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به مصاف 101 شهر از سراسر کشور رفت که پس از بررسی‌های دور مقدماتی هیأت انتخاب شهرهای نامزد، کاشان ابتدا در میان 20 شهر و سپس پنج شهر نامزد دور نهایی انتخاب شهر پایتخت کتاب قرار گرفت. در نهایت این شهر بوشهر بود که در مرحله نهایی داوری انتخاب پایتخت کتاب ایران عنوان شهر برتر را از آن خود کرد و کاشان در جایگاه دوم قرار گرفت.
 
 
* سال چهارم اما انتخاب‌ها به کاشان رسید
 
اما برای این دوره 20 شهر نامزد نهایی اعلام شدند که عبارتند از:
 
شهرهای کاشان (از استان اصفهان)، صدرا، اِوَز و شیراز (از استان فارس)، دزفول و رامهرمز (از استان خوزستان)، مهاباد (از استان آذربایجان غربی)، یزد، شهرکرد (از استان چهارمحال و بختیاری)، قزوین، شهر ری (از استان تهران)، بم (از استان کرمان)، خرم‌آباد(از استان لرستان)، سبزوار (از استان خراسان رضوی)، کلاله (ازاستان گلستان)، بجنورد (از خراسان شمالی)، لاهیجان (از استان گیلان) و کنگان، برازجان و خورموج (از استان بوشهر).
 
از این میان «کاشان» از میان این شهرها، به‌عنوان پایتخت کتاب ایران مشخص شد و چند شهر نیز به‌عنوان شهرهای خلاق در ترویج کتابخوانی امروز معرفی خواهند شد.
 
این مراسم امروز سه شنبه هشتم اسفندماه با حضور «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار می‌شود.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما