نماینده نیشابور : اگر امسال شرایط تحریم نبود میشد کارهای فراوانی کرد

 

"فرّ سیمرغ"  نام یک نشریه محلی در شهرستان نیشابور است که به صاحب امتیازی و مدیرمسوولی آقای سیدعلی حسینی یکی از نمایندگان سابق نیشابور در مجلس شورای اسلامی منتشر می شود.


این نشریه ، که فقط در محدوده شهرستان نیشابور منتشر شده و توزیع می گردد، در مسیر  فعالیت خود در طول چند سال گذشته ، فراز و نشیب هایی را طی کرده و حتی چند مدتی انتشار آن متوقف گردیده و باز مجدداً از سر گرفته شده است.


 نشریه محلی فرّ سیمرغ که تا کنون بیش از 30 شماره از آن منتشر گردیده است ، در یکی از آخرین شماره هایش به سراغ آقای علی مروی ، یکی از دو نماینده کنونی نیشابور در مجلس شورای اسلامی رفته و به صورت مفصلی در خصوص مسائل روز کشور و منطقه با او به گفتگوپرداخته است.


مجله اینترنتی اسرارنامه از آنجایی که می داند همواره شمار  زیادی از هم استانی های نیشابوری در جمع مخاطبان ونظردهندگان همیشگی این مجله و دیگر رسانه های محلی سبزواربزرگ (سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن ، ششتمد و ...) هستند، جهت احترام به این هم استانی های گرامی از این به بعد تصمیم دارد شماربیشتری از اخبار و رویدادهای مربوط به نیشابور و البته دیگر مناطق  استان را در این  مجله منتشرکند.

به همین دلیل هم اکنون بد نیست ، مشروح کامل آخرین گفتگوی نشریه فر سیمرغ با آقای مروی نماینده نیشابور را منتشر کنیم:

 

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در مصاحبه با نشریه فر سیمرغ:
  چشم انداز آینده را بهتر از امسال ارزیابی می کنم


علی مروی، نامی آشنا برای نیشابوریان نیز چهره ای شناخته شده برای مردان تاثیر گذار خیابان پاستور در تهران. او یکی از مردان موثر در حوزه انرژی در بخش نفت و گاز طی قریب به یک دهه اخیر به شمار می رود که پس از ورود دوباره به مجلس ، صدرنشینی کمیسیون انرژی را دقیقا به اقتضای همان سابقه پیشین انتخاب کرد.

مروی با تجربه ای دراز در عرصه سیاست در وکالت و معاونت وزارت و با دانشی به روز به قصد نیکنامی در تاریخ نیشابور دوباره به صحن علنی بهارستان با انتخاب موکلانش بازگشته است.

منتقدان و موافقان وی درباره عملکرد او طی 297 روز نمایندگی اش در نخستین سال نهمین بهارستان ایران نظرات متفاوتی دارند. عده ای از او برای تغییرات جدی در عرصه اجرایی انتظاراتی داشتند که به زعم خودشان حاصلی نداشت و گروهی دل به طرح های راهبردی وی در زمینه عمران و آبادانی شهر بسته اند.

مروی در این میانه جانب راه توسعه را گرفته و چندان به اظهار نظرهای دیگران وقعی نمی نهد. به زحمت توانستیم در اخرین روزهای سال او را ببینیم و وقتی گرفته و به پرسیدن سه سوال اکتفا کنیم؛ پاسخ های او اما آرامشی در مخاطب ایجاد میکند که روزهای دشوار سالی که گذشت را با شیرینی روزهای خوش آینده پیوند زند.

 

 فرسیمرغ: اگر الان به سه دهه ای که در نیشابور پس از آن انقلاب طی کرده دوباره نگاه کنید آیا از روند توسعه این شهرستان رضایت دارید؟چالش عمده دهه چهارم این شهرستان را چه میدانید؟

 

مروی: نیشابور ظرفیت و استعداد بسیار بالایی دارد و میتواند به رشد و توسعه چشمگیری هم برسد ولی به آنچه حقش است نرسیده است.
مثلا سند مدونی که بتواند نیشابور را توسعه دهد در ادوار پیشین طراحی شده و در کارگروه هایی متفاوت دوستان آن را بررسی و اصلاح کرده اند. اکنون هم انتظار ما این است که مسئولان شهرستان این سند را پیگیری کرده و به نتیجه برسانند.
مشکل جدی نیشابور از گذشته تامین اب بوده است چه کشاورزی و چه مصرفی. یادم هست که در گذشته صحبت بر سر بحران جدی اب بود که در ان زمان چند حلقه چاه جدید حفر شد و نتیجه مبارکی هم داشت امسال نیز در اولین جلسه ای که بعد از آغاز دوره نمایندگی در مشهد برگزار شد مدیران آب منطقه ای استان گفتند که نیشابور به زودی با بحران آب آشامیدنی مواجه می شود همین جا تاکید میکنم که حضور مشاوران زبده در هر حوزه ستادی راهگشاست.
کارگروه کشاورزی ما شامل 20 متخصص ارشد و دکتری است و برخی متخصصان آب شناسی در تهران هم افزون بر اینها تهیه طرح جامع آب نیشابور و فیروزه را زمینه ساز تحول جدی در اب کشاورزی و مصرفی نیشابور میدانند. نیشابور سالهاست منطقه ممنوعه است اگر این طرح تصویب شود نه تنها ممنوعه نیست بلکه امکان برداشت بیشتر هم هست.


من با ریاست محترم جمهوری موضوع را مطرح کردم و ایشان نیز دستور اقدام فوری در وزارت نیرو را دادند و وضعیت شهرستان با 11 رودخانه دائمی را به مقام مسئول گوشزد کرده و قول تصویب و اجرای طرح را دادند. مهار آب های سطحی که فصلی می باشند و تغذیه دشت را برعهده ندارد جزو پیشنهادهای همین طرح است.

مثالی دیگر اینکه به پیشنهاد و پیگیری ما نمایندگان سد بار را در دوره پنجم مجلس تصویب کردند ولی آن سد با آنچه الان اجرا شده از زمین تا آسمان تفاوت دارد؛ ظرفیت مخزن کمتر از نصف شده و اعتبارات آن کم شده اصلا وضع کنونی آنچه ما تصویب کردیم نیست!
درحالی که توقع این بود که دوستان همان مصوبه را پیگیری کرده و به پایان میرساندند. اگر امسال شرایط تحریم نبود میشد کارهای فراوانی کرد ولی تحریم توقعات را از بودجه کم میکند دولت فقط کاری که بتواند انجام دهد اداره وضع موجود است. همچنین دومین قطب صنعتی استان در نیشابور است ولی صنایع ما با مشکلات جدی مواجه اند که برخی از آنها به تحریم و وضع کشور برمیگردد ولی بخشی به وضعیت موجود برمیگردد. بعضی واحدهای تولیدی 30 میلیارد تومان خرج کرده اند و به خاطر یک میلیارد تومان متوقف مانده اند که پیگیر تامین تسهیلات آنها هستیم.

 در زمینه فولادسازی و روغن کشی کار ساخت برخی واحدها به کندی پیش میرود و امیدواریم که با مجوزهای صندوق توسعه ملی که منابع ارزی ریالی شده را در اختیار می گذارد بتوان کار را پیش برد. یکی از مسائل مهم جامعه ما اشتغال و گرانی است ولی با همین کارها می توان اشتغال ایجاد کرد و با رشد اقتصادی گرانی را کنترل کرد. دانشگاه ها نیز به همین ترتیب مشکلاتی دارند و امیدواریم با تغییر وضعیت اقتصادی کشور اوضاع آن ها هم بهتر شود.
در این زمینه دنبال جلب حمایت خیرین بودیم ولی قاعدتا شرایط کنونی بر آنها تاثیر گذاشته است. البته این را بگویم که تلاش خیران نیشابوری و استعداد آنها فوق العاده است در مدرسه سازی واقعا خوب عمل کردند.

در زمان ریاست خودم در آموزش و پرورش نیشابور 26 روش جلب کمک مردمی طراحی کرده و به خوبی پیش میبردیم و 46 مدرسه خیرساز را در یک سال کلنگ زدیم. از دیگر سو نیشابور ظرفیت گردشگری خاصی هم دارد و من مجوز ویژه برای منطقه گردشگری نیشابور را از شخص ریاست جمهوری گرفته ام و مدیران شهرستانی و استانی باید کمک کنند تا این ظرفیت ها محقق شود.

به هر حال ما با مدیران ارشد کشور با رئیس جمهور و وزرا در ارتباط هستیم و مجوز کار را میگیریم و مدیران اجرایی باید دنبال کنند تا به نتیجه برسانند من 6 مصوبه از رئیس دولت گرفته ام که 4مورد آن ابلاغ شده و2مصوبه دیگر در شرف ابلاغ است.

فر سیمرغ: شما خواه ناخواه به تحلیلگر و کارشناس مسایل اقتصادی بدل شده اید.ارزیابی شما از سال 92چه خواهد بود؟

 مروی: من کارشناس اقتصادی نیستم اما چشم انداز سال آینده را بهتر از امسال ارزیابی میکنم. از سویی نشست 5+1پیام روشنی فرستاد. البته غربی ها نیز هرکاری که توانستند کردند ولی ما همه راه ها را یافته ایم و سختی و گرانی را تحمل کردیم و پشت سر گذاشتیم و تلاش کردیم که راه هایی پیدا کنیم. البته اگر نفت را می توانستیم به فراورده تبدیل کنیم و خام فروشی نمی کردیم حتما تحریم به ما آسیب کمتری وارد می کرد.
آنها با تحریم در زمینه حمل و انتقال نفت و بیمه کشتی ها و برگشت پول به دلار مشکلاتی برای ما ایجاد کردند که در نهایت با چالش جدی مواجه شدیم و اوجش در تیر تا شهریور بود اما الان کشتی جدید خریده و بازار جدید یافته ایمو فروش نفت ما مشکلی ندارد فقط در بازگشت پول مشکل داریم.

 انها نیز میدانند تحریم نمیتواند با مردم ما کاری کند و به همین دلیل مذاکره را مطرح کرده اند و مقام معظم رهبری به خوبی درک کرده اند که مذاکره آمریکا صادقانه نیست بلکه آنها می آیند تا ثابت کنند که ایران سرسخت را هم به پای میز مذاکره کشاندیم ولی فهمیدند ما به پختگی لازم رسیده ایم و با این کارها نمیتوانند مارا فریب دهند.

 امیدواریم شرایط بهتر شود و اوضاع اقتصادی قطعا بهتر می شود . ما کشور ثروتمندی هستیم اوایل امسال بود که معاون برنامه ریزی رئیس جمهوری در دیداری که با وی داشتیم می گفت در یکی دوسال گذشته آن قدر پول داشتیم که نمیدانستیم چگونه هزینه کنیم!


یکی از مدیران دانشگاه همان سال به من می گفت که ما مشکل اعتباری نداریم و کامل تامین شده ایم. به هر حال کشور ما ثروت فراوانی دارد و زمینه های اقتصادی خوبی از ناحیه تبدیل علم به ثروت داریم که نوید دهنده آینده امیدبخشی است.

 مجلس نیز جدا دنبال است که کشور را از این وضع خارج کند؛ دو دغدغه بیکاری و گرانی مورد تمرکز مجلس استو رئیس مجلس را میبینید که در تمام سخنرانی ها در همه جا بر همین دو موضوع تاکید میکند. تا زمان بررسی بودجه حتما فضای بین اللملی شفاف تر میشود و این دو مذاکره ای که در پیش است حتما فضا را تغییر می دهد دیدید که با این موضع گیری چه تغییری در نرخ ارز و طلا ایجاد شد. با شفاف تر شدن فضا و احساس کوتاه آمدن آنها چون نمیتوانند از ایران چشم بپوشند وضعیت تغییر خواهد کرد. مجلس هم با قوت به دنبال شرایط مطلوب است.

منبع : پایگاه رسمی اطلاع رسانی علی مروی

 

مجله اینترنتی اسرارنامه پیش از این نیز در همین مجله به تعدادی از خبرهای مرتبط با نیشابور پرداخته است که برخی از این خبرها بسیار پربحث و پربازدید شده اند.

شما گرامیان برای مطالعه این مطالب هم اکنون می توانید به پیوندهای موجود در بخش کوچه پس کوچه پیوندها مراجعه نمایید .

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

به مناسبت روز گرامیداشت عطار ، فرزند شایسته خراسان ، جواهری از خاک زرخیز کدکن

نیشابور و سبزوار ، پیوندی ناگسستنی در دل تاریخ

نیشابور و سبزوار ، دو شهر هم تاریخ و هم چند

نظرت را بنویس
comments

93.........0915

برو بابا شما هم که فقط بلدید حرف بزنید و شعارای قشنگ بدید. یک ساله از شروع به کارت در مجلس گذشته آقای مروی چرا هیچ دست آوردی برای نیشابور نداشتی؟ به سبزوار نگاه کن در همین مدت دوتا از بخش هاشو شهرستان کرده داورزنو و ششتمد دانشگاه جدید راه اندازی کرده به نام دانشگاه تکنولوژی حضرت زینب و کلی کار دیگه. شما فقط میای ازمشکلات کشور صحبت می کنید! یک نگاه به جوونای نیشابور بکن که اول مهر به اول مهر چه جور بهترین و نخبه ترین جوونای شهرمون درمیان و می رن به شهرهای مشهد و تهران و سبزوار برای تحصیلات دانشگاهی یعنی درسته که شهرما که در گذشته اینقدر پیشرفته بوده الان به این حال و روز بیافته که یک دانشگاه درست و حسابی نداشته باشه. بله مام میدونیم مشکل اقتصادی در کشور هست بگید شما چی کار برای رفع مشکلات کردید.

و انسان تحریم را آفرید !!!!!!!!

امان از دست این تحریم که به دست همه نماینده ها بهانه داده ! به همه دوستان نیشابوری میگم غصه نخورید توسبزوارم وضع از همین قراره نماینده های ماهم همین چیزا ورد زبونشونه میگی چرا دو تا کرخونه تو شهر نمی زنید میگن تحریمه میگی چرا به فرودگاه رونق نمی دید میگن تحریمه میگی چرا ورزشگاهو افتتاح نمی کنید میگن تحریم میگی چرا وضع بهداشت و درمان اینه مگین تحریمه واااااااایییییی خوب شد این کشورهای غربی یک تحریمی کردن مارو اگرنه دیگه باید مشکلات مملکت گردن کی می افتاد؟ خوبه که ما کشورمون کشور چهارفصله و همه منابع هم داخلش هست دیگه تحریم کیلو چند ه اگه آقایون مدیر باشن ! و قدرت اجرا داشته باشن تحریمم میشه دور زد

سفیر افتخاری سبزوار در نیشابور

درود بر اسرارنامه وزارت امور خارجه سبزوار من در نیشابور ساکن هستم اما اصالتا سبزواری هستم . اینجا چندتا نشریه هست که منتشر میشه اما متاسفانه هنوز شیوه کار نشریاتش سایتی نشده اگر خواسته باشید می تونم براتون مطالب مهمشو بفرستم. اگه اسرارنامه می خواد به شکل یک رسانه ا ستانی عمل کنه باید در جریان بیشتر خبرهای شهرهای خرااسان باشه و از نزدیک خبرنگار داشته باشه. واسه خبرنگارم باید حقوق بدید اما من چون اصولا علاقه دارم به این کارای فرهنگی می تونم سفیرافتخاریتون باشم تو نیشابور و باید در بقیه جاها هم خبرنگار یا سفیر افتخاری داشته باشید.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما