فرودگاه سبزوار از ظرفیت های خوبی در زمینه سیاسی و امنیتی برخوردار است


رئیس کمیته امنیت مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستان های غرب خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی اخیرا از ظرفیت های خوب فرودگاه بین المللی سبزوار در زمینه سیاسی و امنیتی خبر داده است.


محمدرضا محسنی ثانی همچنین کاهش پروازهای فروگاه سبزوار در ماه های گذشته را یک امر مقطعی عنوان کرده و گفته است در مجموع همه امکانات و زیرساخت های ضروری برای رونق گرفتن و افزایش بیش از پیش پروازهای تنها فرودگاه غرب خراسان رضوی ، فراهم است و تنها می بایست مردم و رسانه ها در ا ین زمینه نقش حمایتی خود را در این زمینه ایفا کنند.


اظهارات  نماینده مردم سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن و ششتمد در رابطه با اهمیت ونقش استراتژیک فرودگاه سبزوار در منطقه ،  در حالی بیان شده است که آمارها و اطلاعات رسمی اعلام شده توسط مراجع آگاه ، سخنان محسنی ثانی را تأیید می کند.


به طوری که ماهنامه الکترونیکی شرکت مادرتخصصی فرودگاه های کشور در بهمن ماه 91 از انجام 20 پرواز برخاست و نشست بین المللی در فرودگاه سبزوار خبر داده است. و از این حیث فرودگاه سبزوار به لحاظ تعداد پروازها در بهمن ماه گذشته در رتبه چهاردهم فرودگاه های بین المللی کشور قرار گرفته است. برای کسب اطلاع بیشتر در این زمینه به شماره سی و نهم ماهنامه الکترونیکی شرکت مادرتخصصی فرودگاه های کشور ، صفحه 10 که پیوند آن در زیر درج شده است ، مراجعه کنید :


ماهنامه آمار علکرد فرودگاه های کشور – شماره سی و نهم – عملکرد بهمن ماه 91


انجام 20 پرواز نشست و برخاست بین المللی در بهمن 91 در فرودگاه سبزوار در حالی است که در آن ماه به طور کل پروازهای عتبات عالیات از این فرودگاه کنسل شده بود و لذا این پروازها قاعدتاً باید به مقصد و مبدأ های دیگری انجام شده باشد.

 
گفتنی است متوقف شدن پروازهای عتبات عالیات تنها در ارتباط با فرودگاه سبزوار نیست بلکه کلیه فرودگاه های کشور در این زمینه با کاهش شدید و حتی حذف خطوط پروازی مواجه شده ا ند.

 به طوری که بازهم ماهنامه آمار عملکرد فرودگاه های کشور در صفحه مربوط به پروازهای عتبات ، اعلام کرده است ،  در فروردین ماه 92 تنها 9 فرودگاه در شهرهای تهران ، مشهد ، اصفهان ، تبریز ، کرمان ، شیراز ، یزد ، ساری (دشت ناز) و بیرجند به عتبات عالیات پرواز داشته اند.
و در این بین شهرهای بیرجند ، ساری ، یزد ، شیراز و کرمان بین 4 تا 7 پرواز نشست و برخاست در طول ماه داشته اند که رقمی بسیار اندک و نزدیک به صفر است.
بر همین اساس پروازهای عتبات عالیات از بقیه فرودگاه ها از جمله رشت ، گرگان ، اردبیل ، سبزوار ، ارومیه ، اهواز و ...حذف شده است.
برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به پیوند زیر مراجعه کنید :
ماهنامه آمار عملکرد فرودگاه های کشور / شماره چهل و یکم – عملکرد فروردین ماه 1392 (صفحه 17)

اینک با مشاهده این آمار و اطلاعات از منابع معتبر در می یابیم ، وضعیت کنونی کاهش پروازها در فرودگاه سبزوار چنانکه پیش تر بیان شد ، یک وضعیت موقتی و عمومی در همه کشور است و مستقیماً تحت تأثیر نابسامانی های اقتصادی فعلی در ایران قرار دارد.  و لذا احتمالا با عبور از شرایط بحران و نیز با مشارکت و حمایت مردم و رسانه های محلی ، مجدداً وضعیت پروازها به شکل عادی بازخواهد گشت.


اینک دراینجا مناسب به نظر می رسد که به مطالعه متن کامل آخرین اظهار نظرات محمدرضا محسنی ثانی نماینده پرتلاش شهرمان در مجلس شورای اسلامی بپردازیم که پنجشنبه گذشته در صفحه اصلی وبسایت او منتشر شده است :

 

معاون تلفیق بودجه ، حقوقی و امور مجلس وزارت راه و شهرسازی : دلیل کاهش پروازهای شرکت آسمان ، زمینگیر شدن یکی از هواپیماهاست


معاون تلفیق بودجه ، حقوقی و امور مجلس وزارت راه و شهرسازی دلیل کاهش برخی از پروازهای شرکت هواپیمایی آسمان را زمینگیر شدن هواپیمای شرکت مذکور به دلیل مستهلک بودن ترمز (brake) و نیاز به تهیه و تعویض قطعات مربوطه اعلام کرد.


به گزارش روابط عمومی وبسایت نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ، علیرضا محفوظی در مکاتبه ای با هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ، در پاسخ به درخواست نمایندگان سبزوار برای افزایش مجدد پروازهای فرودگاه این شهر ، گفته است : این مشکل به جز پروازهای مسیر سبزوار- تهران و بالعکس ، پروازهای مسیر مشهد ، گرگان و خوی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.


محفوظی همچنین بیان کرده است ، با توجه به شرایط کنونی و افزایش نرخ ارز ، شرکت آسمان برای تهیه قطعات مورد نیاز با مشکلاتی مواجه شده است ، با این حال تمام تلاش های لازم برای خرید و تعویض قطعات مورد نظر با جدیت انجام می گیرد.

نماینده مردم شهرستان های سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن و ششتمد نیز روز پنجشنبه در گفتگویی در همین رابطه ، بیان داشت : هرچند مشکلات پیش آمده برای شرکت آسمان در تهیه برخی قطعات مورد نیاز هواپیماهای این شرکت ، یکی از دلایل اصلی کاهش شمارزیادی از پروازهای چند ماه اخیر در فرودگاه سبزوار و بعضی دیگر از شهرهای کشور بوده است ، اما گران شدن هزینه بلیط و کاهش تعداد مسافران نیز در کاهش شمار پروازها بی تأثیر نبوده است.


محمدرضا محسنی ثانی افزود : از آنجایی که درحال حاضر اکثرایرلاین های کشور خصوصی هستند و بخش خصوصی هم مسلماً در رابطه با خدماتی که ارائه می دهد ، انتظار کسب سود دارد ، استقبال مردم از پروازهای در شهرهای دارای فرودگاه ، می تواند به افزایش رغبت شرکت های هواپیمایی در برقرار کردن خطوط پروازی منجر شود.

وی گفت : رسانه ها نیز در این میان نقش مهمی دارند و می توانند با معرفی اهمیت استراتژیک وجود فرودگاه بین المللی در یک شهر برای مخاطبان خود ، آنان را برای استقبال از فرودگاه شهرشان ترغیب کنند تا پس از رونق گرفتن تدریجی فرودگاه ، منفعت اقتصادی و سیاسی کلانی نصیب شهرهای منطقه شود.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد : فرودگاه سبزوار از ظرفیت های خوبی در زمینه سیاسی و امنیتی برخوردار است که همین امتیازات چشم انداز امیدوارکننده ای برای رونق آینده آن ترسیم می کند.


وی افزود : نقش فرودگاه سبزوار فقط در برقراری پروازهای مسافرتی از این شهر به دیگر مقاصد و بالعکس نیست. بلکه این فرودگاه با مطرح شدن به عنوان پشتیبان فرودگاه بین المللی مشهد ، نقش استراتژیکی در منطقه پیدا کرده است که هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ اقتصادی برای کشور حائز اهمیت است.


محسنی همچنین اظهارداشت : فرودگاه سبزوار به عنوان یک دالان هوایی است که هریک از هواپیماهایی که به سمت سایر مقاصد داخلی و خارجی در پرواز هستند با عبور از آسمان سبزوار ، می توانند برای سوخت گیری و برخی امور دیگر به صورت موقت در فرودگاه این شهر فرود بیایند و این امر نیز یکی دیگر از کارکردهای با اهمیت فرودگاه سبزوار در منطقه است .


این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در خود شهر سبزوار و سایر شهرستان های اطراف شمار زیادی از اساتید دانشگاه ها ، پزشکان متخصص ، تجار ، بازرگانان ، صاحبان صنایع و البته برخی از بیماران اورژانسی که برای رسانیدن آنها به مراکز تخصصی درمانی در سطح کشور به دلیل وخامت حال ، نمی توان از حمل و نقل زمینی استفاده کرد ، وجود دارند که برقراری پروازهای روزانه از فرودگاه سبزوار می تواند برای آنها بسیار مفید و ضروری باشد و توجیه اقتصادی لازم را نیز برای این فرودگاه فراهم سازد.

وی گفت : ما از ابتدای امر از کانال وظایف خود رایزنی های لازم را با مسوولان کشوری انجام داده ایم و آنان را نسبت به برقراری پروازهای روزانه از فرودگاه سبزوار توجیه کرده و حتی در فکر ایجاد مقاصد جدید پروازی درداخل و خارج از کشور برای این فرودگاه هستیم.


وی سپس تصریح کرد : اما این هدف تحقق نمی یابد مگر زمانی که همشهریان سبزواری نیز باحمایت از فرودگاهی که با سرمایه خود ساخته اند ، به رونق گرفتن آن یاری رسانند.


نماینده شهرستان های غرب خراسان رضوی گفت : در طول چند سال گذشته نیز فرودگاه سبزوار به دلیل ظرفیت های موجود در منطقه ، با وجود برخی فراز و نشیب ها در کل عملکرد خوبی داشته و حتی از فرودگاه های موجود در بعضی شهرهای مرکز استان پررونق تر بوده است.


وی همچنین افزود : کاهشی که در میزان پروازهای فرودگاه سبزوار در زمستان ۹۱ رخ داد مقطعی است و از آنجایی که همه زیرساخت های ضروری برای برقراری پروازهای داخلی و خارجی فراهم است به زودی و به شرط حمایت مردم ، نه تنها پروازها به حالت عادی باز می گردد بلکه افزایش هم خواهد داشت.

(منبع : وبسایت محمدرضا محسنی ثانی)

 

در پایان گفتنی است ، سبزوار ، بعد از مشهد مقدس ، دومین شهری است که در میان 30 شهرستان استان خراسان رضوی در حال حاضر از فرودگاه فعال برخوردار است.

شهرهای گناباد ، کاشمر و تربت حیدریه نیز در حال ساخت فرودگاه هستند.

تا بدین ترتیب تعداد فرودگاه های خراسان افزایش یابد و اساسی ترین زیرساخت های توسعه در این استان پهناور فراهم آید.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سبحانی فر : پروازهای فرودگاه بین المللی سبزوار به هر روز در هفته افزایش یافت

نظرت را بنویس
comments

قربانی

اگه ظرفیت خوبی داره این فرودگاه چرا در هفته فقط 2 تا پرواز اونم به تهران داره ! شما به این میگین ظرفیت بالا!

نظری

حتی اگر شده شبا شام نخوریم باید کمک کنیم که فرودگاه رونق بگیره. این فرودگاه که بین المللی هم هست الان واقعا برگ برنده بزرگیه دستسبزواری ها و روش میشه کلی مانورداد. اگر از امتیازات دانشگاهی بودن ، ورزشی بودن، اقتصادی بودن ، دوربودن سبزوار از مشهد ، جمعیت بالا ، دور بودن از مرکز استانو همه امتیازاتدیگه سبزوار بگذریمفرودگاه خودش به تنهایی کافیه تا سبزوار یگی از گزینه های مهم مرکز استان شدن در شمال شرقکشور باشه.

حسین

از آقای محسنی و دیگر نماینده ومسئولین شهرمان به خاطر پیگیری های مکررشان برای رونق فرودگاه سبزوار سپاسگزارم.و متاسفم برای آن رسانه هایی که خود را متعلق به سبزوار و دلسوز سبزوار معرفی کرده اند اما در واقع ضد سبزوار و دشمن سبزوارند و دائما برای این نماینده خدوم مردم در مجلس زیراب زنی می کنند ....................... بر سرشان
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما