چگونه فرصت هاي سرمايه گذاري و گردشگري سبزوار را مي سوزانيم!

 
* علي نورآبادي / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
اين روزها بيشتر شهرها آثار باستاني و تاريخي شان را براي بازديد مسافران و گردشگران گردگيري و آب و جارو مي کنند، ما هم در سبزوار آثار تاريخي مان را در دهه فجر آب و جارو کرديم اما نه براي گردشگران بلکه براي کارمندان اداري. در دهه فجر، ساختمان جديد اداري ميراث فرهنگي در خانه تاريخي جعفر زاده با حضور مسئولان شهر افتتاح شد.
 
چندمين بار است که اداره ميراث فرهنگي شهرستان جا به جا مي شود؛ زماني اداره ميراث فرهنگي در ضلع جنوبي آرامگاه اسرار بود و حالا به يک اثر تاريخي ديگر برگشته است. ساده ترين معناي اين اقدام آن است که ما مهم ترين خانه تاريخي يا يکي از مهم ترين خانه هاي تاريخي شهر را براي ساختمان اداري اشغال کرديم. يعني آن که اثري که مي تواند در سال دهها هزار بازديد کننده و گردشگر داشته باشد حالا محل نشستن چند کارمند خميازه کش شده است که مفيدترين کارشان، اين طرف و آن طرف کردن چند نامه است. يعني آن که يکي از مهم ترين آثار تاريخي و جاذبه هاي گردشگري سبزوار را در روز روشن و با افتخار براي بروکراسي و کارهاي اداري تغيير کاربري داديم.
 
وقتي اداره ميراث فرهنگي پيش قدم مي شود و آثار تاريخي را به ساختمان اداري تغيير کاربري مي دهد چگونه انتظار دارد که بساز و بفروش ها و ديگران آثار تاريخي را براي ساختن برجهاي چند طبقه تخريب نکنند.هم چنان که در سال هاي اخير شاهد تخريب آشکار چند خانه تاريخي در شهرستان بوديم و آب از آب تکان نخورد. مگر نگفته اند حرمت امامزاده را متولي اش بايد نگهدارد؛ وقتي اداره ميراث فرهنگي حرمت آثار تاريخي را نگه نداريم از ديگران چه انتظاري دارد.
 
فکرش را بکنيد، ساختمان اداري در يک اثر تاريخي مهم شهر. در کجاي دنيا سراغ داريد که در شهري يکي از مهم ترين آثار تاريخي و جاذبه هاي گردشگري شان را به ساختمان اداري تبديل کنند؟ مگر کارمندان اداره ميراث فرهنگي چه کار خارق العاده مي خواهند در اين خانه انجام دهند که در يک ساختمان معمولي نمي توانند بکنند؟ اين هم از عجايب تفکر خلاق مسئولان شهرستان ماست. اين همه خلاقيت و ابتکار واقعا جاي تحسين دارد. اگر اين اقدام يکي دو هفته قبل انجام شده بود قطعا در نمايشگاه بين المللي گردشگري که اوايل بهمن در تهران برگزار شد از مسئولان ميراث فرهنگي سبزوار به عنوان خلاق ترين مديران فرهنگي قدرداني مي شد.
 
يادمان نرفته است که مسئولان ميراث فرهنگي بارها تکرار کردند که "سبزوار بايد از معبر به مقصد گردشگري تبديل شود". مسئولان شهري سبزوار هر چه مصاحبه کنند و کلمات شيرين وقصار درباره اهميت ميراث فرهنگي بدهند اما با کارهاي شان نشان مي دهند که هنوز تفکر گردشگري ندارند. واقعا چنين اقدامي چه توجيه منطقي و خردپذيري دارد؟ و مسئولان محترم چه دليل قانع کننده اي براي چنين اقدامي دارند؟ لطفا دليل منطقي شان را بگويند تا ما هم بفهميم و قانع شويم. 
 
جذب گردشگر خيلي سخت است بايد خيلي زحمت کشيد و کار کرد تا خانه جعفرزاده مانند خانه هاي تاريخي ديگر شهرها سالانه دهها هزار گردشگر داشته باشد براي همين مسئولان شهري با تغيير کاربري اين خانه به ساختمان اداري، خيال خود را راحت و زحمت خود را کم کردند. اين عادت ماست که معمولا به جاي حل مشکل،‌ صورت مسئله را پاک مي کنيم. تبديل يک جاذبه گردگشري به ساختمان اداري دقيقا يعني پاک کردن صورت مسئله تا کسي نپرسد که چرا آثار تاريخي سبزوار گردشگر ندارد. 
 
يادمان نرفته است که مسئولان ميراث فرهنگي و ديگر مديران شهري بارها تکرار کردند که "سبزوار بايد از معبر به مقصد گردشگري تبديل شود". جمله قصار و شيريني است است اما اين گونه مي خواهيم سبزوار با به مقصد گردشگري تبديل کنيم؟ تفکري که يکي از مهم ترين جاذبه گردشگري را به ساختمان اداري تبديل مي کند دقيقا ضد گردشگري است. اگر مسئولان محترم نمي دانند چه کنند تا سبزوار به مقصد گردشگري تبديل شود لااقل زحمتي به خود داده و سري به شهرهاي ديگر بزنند و ببينند آنها چه کردند و چه مي کنند.شهرهاي ديگر از کمترين ظرفيت هاي شان فرصتي براي سرمايه گذاري و گردشگري مي سازند اما ما بهترين فرصت هاي مان را اين گونه مي سوزانيم.
 
بدون شک "خانه تايخي جعفرزاده" يکي از فرصت هاي کم نظير سرمايه گذاري و گردشگري سبزوار است که با کج سليقگي مسئولان محترم سوخت و از بين رفت؛ به همين راحتي. منطقه سبزوار ظرفيت ها و فرصت هاي زيادي دارد که با کوتاهي ها، غفلت ها، کم کاري ها و کج سليقگي ها بدون استفاده مانده و يا از بين رفته است. مسئولان محترم اگر فرصت سازي نمي کنند، دست کم فرصت سوزي نکنند. 
 
برای مطالعه یادداشت های بیشتر به قلم علی نورآبادی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما