در نگارخانه امیرشاهی سبزوار:

تئاتر طوطی مرده، روایت طنز گذار خانواده ها از سنت به مدرنیته

سید مهدی محسنیان فر / مجله اینترنتی اسرارنامه:
 
نگارخانه امیرشاهی سبزوار این شب ها میزبان حضوری متفاوت از هنرمندان سبزواری است که این بار به جای برپایی نمایشگاه های مختلف هنری، فضای این نگارخانه را به اجرای تئاتری طنز، اختصاص داده اند.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، «طوطی مرده» که این شب ها به کارگردانی مصطفی حمیدی فر در نگارخانه امیرشاهی اجرا می شود، درون مایه ای اجتماعی دارد که با تکیه بر طنز موقعیت به موضوعات خانواده، جایگاه انسان و پرورش حیوانات خانگی می پردازد.
 
این نمایش روایت دو خانواده است که در همسایگی یکدیگر زندگی می کنند و در نیمه شبی با یک چالش عجیب رو به رو می شوند و مسائلی بین دو خانواده بر ملا می گردد که باعث شکل گرفتن اتفاقاتی غریب و خنده دار می شود.
 
طوطی مرده در واقع نشان دهنده گذر خانواده ها از سنت به مدرنیته و تحولات جایگاه انسان و احساسات و عواطف انسانی دراین گذار است.
 
یکی از ویژگی های تئاتر «طوطی مرده» مکان اجرای آن است که نگارخانه امیرشاهی انتخاب شده است. محیطی که در واقع یک فضای نمایشگاهی است و مخصوص اجرای تئاتر طراحی نشده و برخلاف چیدمان صندلی تماشاچیان در سالن های تئاتر موجود در سبزوار که معمولا دید تماشاچی به صحنه از یک زاویه و البته با چند متر فاصله از سکویی است که هنرمندان روی آن به ایفای نقش می پردازند، در تئاتر طوطی مرده صندلی تماشاچیان در دو طرف سالن چیده شده و بازیگران تئاتر نه در روبه رو بلکه در وسط دو گروه از تماشاچیان با دو زاویه ی دید سمت راست و چپ صحنه به ایفای نقش می پردازند که برای شهرستان تجربه متفاوتی محسوب می شود.
 
بازیگران تئاتر طوطی مرده محمدحسین غایبی، مهدی جلینی، مژگان امینی، سمانه بهنامی فر و حسین جلمبادانی هستند و مصطفی حمیدی فر علاوه بر کارگردانی، نویسندگی و طراحی این کار را نیز برعهده داشته است.
 
گفتنی است، تاتر «طوطی مرده» از 27 دی ماه گذشته تا پایان بهمن ماه جاری هر شب در محل درنگارخانه امیرشاهی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی سبزوار اجرا می شود.
 
برای مطالعه گزارش های بیشتر از سید مهدی محسنیان فر هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما