گزارشی از آرامستان جدید سبزوار

آغازی بر یک پایان

امید برومندی، ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

در سال های اخیر موضوع احداث آرامستان جدید سبزوار در 7 کیلومتری شمال شرق این شهر و انتقال تدفین ها به این محل یکی از موضوعات مهم عمرانی و اجتماعی دیار سربداران بوده و اجرایی شدن آن با چالش هایی نیز مواجه گردیده است.

یکی از اولین چالش ها عدم آشنایی شهروندان با این مکان و ذهنیت منفی آنان نسبت به آرامستان جدید است.

در همین راستا، برخی سبزواری ها راه دور آرامستان جدید را از دلایل عدم استقبال از آن به شمار می آورند، زیرا محل آرامستان فعلی که در منطقه جنوب شرقی شهر واقع شده و کاملا در داخل حریم شهری سبزوار قرار دارد، برای دسترسی مردم بسیار آسان تر به نظر می رسد.

عده ای دیگر تصور می کنند محل آرامستان جدید هیچ امکاناتی برای میزبانی مناسب از اهل قبور و زیارت کنندگانشان ندارد.

همچنین مردم در این جابه جایی با این موضوع که بین محل دفن اموات قدیم با اموات جدیدشان فاصله بیافتد و نتوانند در آن واحد بر سر خاک همه عزیزانشان حاضر شوند، مشکل دارند.

از طرف دیگر طبق اعلام مسئول سازمان آرامستان های شهرداری سبزوار، ظرفیت آرامستان فعلی دیگر پر شده، این در حالی است که کمی آن طرف تر فضایی وجود دارد که به گفته مسئولان با هزینه ای بسیار ناچیز، همه شرایط آن (راه دسترسی، وسایل حمل و نقل، زمین فراوان، فضای سبز، غسالخانه مجهز و بخش اداری)مهیاست.

به هرحال این روند نمی تواند مدت زیادی ادامه یابد، زیرا مدیران سازمان آرامستان های شهرداری سبزوار با قاطعیت اعلام کرده اند که دیگر قرار نیست زمین تازه ای در محدوده آرامستان فعلی خریداری کرده و به تدفین اموات اختصاص دهند. بنابراین شهروندان سبزوار چاره ای ندارند جز اینکه آرامستان بهشت رضوان را برای تدفین امواتشان بپذیرند.

همه این این دغدغه ها باعث شد، خبرنگاران اسرارنامه سوژه جدید خود را به این موضوع اختصاص دهند و سری به محل آرامستان جدید سبزوار با نام بهشت رضوان بزنند و با مسئولان مربوطه پیرامون دغدغه های مردم به گفتگو بنشینند.

***

بازدید:

اینجا هم خانه دیگری است. خانه ای برای همه ما. ایستگاه آخر. اگرچه صحبت کردن درباره اش چندان خوشایند نیست، اما گریز ناپذیر است. فرقی نمی کند چه کسی باشیم و چه سن و سال و موقعیتی داشته باشیم. بالاخره گذر همه مان یک روز به این خانه می افتد و برای همیشه در آن آرام خواهیم گرفت.

اما پیش از فرا رسیدن لحظه غیرقابل اجتناب مرگ نیز، بارها و بارها برای زیارت قبور همه عزیزانی که پیش از ما رهسپار منزلگه ابدی می شوند، به این مکان رفته و خواهیم رفت.

پس به همان اندازه که مکان خانه های فعلی مان مهم است، باید به فکر ایستگاه آخر هم باشیم.

در همین راستا مشاهدات میدانی خبرنگاران اسرارنامه از آرامستان جدید شهر سبزوار، حاکی از آن بود که اتفاقا بهشت رضوان اگرچه در چند سال ابتدایی که از راه اندازیش می گذرد، تا کنون عمدتاً به خاطر بحث فاصله، مهجور واقع شده و شهروندان سبزواری استقبال چندانی از آن به عمل نیاورده اند، اما از امکانات و مزیت هایی برخوردار است که تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته و لازم است مردم سبزوار نسبت به این جنبه ها نیز آگاهی داشته باشند.

مهمترین مزیت آرامستان جدید سبزوار این است که شهروندان هزینه ای بابت خرید قبر نمی پردازند و فقط هزینه خدماتی نظیر(غسل، کندن قبر، کفن و دفن و حمل اموات با خودرو  مخصوص و ...) را پرداخت می کنند که سازمان آرامستان ها طبیعتاً برای هر تدفینی انجام می دهد و مجموع این هزینه ها حدوداً 450 هزار تومان می شود که قابل مقایسه با قیمت های چند میلیونی آرامستان فعلی نیست.

از مزیت های دیگر آرامستان جدید این است که چون خارج از محدوده شهری است، مسیر منتهی به آن فاقد ترافیک سنگینی است که معمولا در اطراف آرامستان فعلی سبزوار مشاهده می شود و پیش بینی می گردد که حتی در آینده نیز چنان ترافیکی در محدوده آرامستان جدید مشاهده نشود.

احداث فضای سبزی وسیع، راه دسترسی ایمن، خط اتوبوس های شرکت واحد، پارکینگ، غسالخانه مجهز و استاندارد، جایگاه نمازمیت، آب و برق و ... همه از دیگر امکاناتی بود که در این مدت در آرامستان بهشت رضوان فراهم آمده تا نه تنها کمبودی نسبت به آرامستان فعلی نداشه باشد، بلکه از بعضی جهات برای میزبانی اموات و خانواده های داغدارشان مناسب تر باشد.

همه این ها در آرامستان بهشت رضوان وجود دارد، اما تا کنون در طول 4 سالی که از راه اندازی این آرامستان می گذرد، تنها 220 میت در این محیط خاکسپاری شده اند و بیشتر خانواده های سبزواری ترجیح داده اند هر طور شده و با هر قیمیتی عزیزان از دست رفته خود را در آرامستان فعلی به خاک بسپارند.

این موضوع باعث شده آرامستان فعلی سبزوار به محیطی بسیار متراکم و بی نظم تبدیل شود و در بعضی قطعه های پر طرفدارتر تعدادی از مزارهای جدید در راهروها و محل هایی قرار بگیرد، که نه تنها نظم بصری محیط را بر هم می زند بلکه باعث بسته شدن راه و اذیت شدن زیارت کنندگان قبور شود.

از هر زاویه ای که به این موضوع نگاه می کنیم، بسیار عجیب به نظر می آید که شهروندان حاضرند هم هزینه های گزافی بپردازند و هم در فضایی شلوغ از خدمات کمتری برخوردار شوند.

برای واکاوی این موضوع و کسب اطلاعات بیشتر درباره وضعیت آرامستان جدید سبزوار، خبرنگاران اسرارنامه پس از بازدید به سراغ رئیس سازمان آرامستان های شهرداری سبزوار رفتند.

قاسم دارینی که از مدیران مجموعه شهرداری سبزوار است و اکنون ریاست سازمان آرامستان ها را برعهده دارد، در پاسخ به این سئوال که چرا آرامستان جدید سبزوار هنوز مورد پذیرش شهروندان واقع نشده و کمتر برای تدفین اموات خود در بهشت رضوان رغبت دارند، گفت:  معمولا هر تغییری در ابتدا با مقاومت مواجه می شود،اما این مسیری است که خواه نا خواه پیش پای سبزوار قرار گرفته و باید طی شود. همین آرامستان فعلی نیز چند دهه قبل برای اولین بار احداث شد و محیط تازه ای برای مردم محسوب میشد. زیرا آرامستان قدیمی سبزوار که در محل پارک جانبازان فعلی (جنب میدان کارگر و محلات همجوار آن) واقع بود، کم کم با گسترش شهر سبزوار در داخل شهر قرار گرفت و مسئولان وقت تصمیم گرفتند آرامستان را به محل فعلی منتقل کنند. و امروز در محل آرامستان قدیمی پارکی احداث شده که یکی از فضاهای سبز زیبای منطقه محسوب می شود و پر واضح است که این تصمیم درستی در راستای توسعه شهر بوده است.

وی افزود: یکی دیگر از چالش هایی که پیش پای رونق آرامستان جدید سبزوار وجود دارد، این است که ما عملا امکان تبلیغ برای خدمات و فعالیت های انجام گرفته در این حوزه را نداریم. در واقع با وجود همه اهمیتی که کار این سازمان برای جامعه دارد، اما این سازمان در حوزه معرفی ظرفیت های خود مظلوم است، زیرا تبلیغات برای فعالیت های سازمان آرامستان ها به لحاظ اجتماعی چندان صورت خوشی ندارد. به طور مثال اگرچه غسالخانه ساخته شده در آرامستان بهشت رضوان سبزوار یکی از بزرگترین و مجهزترین غسالخانه های شرق کشور است، اما هرگز نمی توان برای این موضوع در سطح شهر تبلیغاتی انجام داد. زیرا حتی یادآوری آن برای برخی شهروندان ممکن است ناراحت کننده باشد و برای برخی دیگر برعکس به سوژه طنز تبدیل شود. بنابراین سازمان آرامستان ها از امکان تبلیغات محروم است و نمی تواند از این طریق به جلب توجه و اعتماد سازی نزد شهروندان سبزواری بپردازد.

وی سپس با اشاره به اینکه تا کنون برای فراهم سازی زیرساخت های مورد نیاز و تکمیل ساخت و سازهای ضروری در آرامستان بهشت رضوان سبزوار بیش از 10 میلیارد تومان هزینه شده است،  برخی از مهمترین اقدامات صورت گرفته را یک به یک برشمرد و پیرامون آن ها توضیح داد.

دارینی در زمینه فراهم  آوردن روش دسترسی آسان شهروندان به آرامستان جدید، گفت: خط اتوبوسی در روزهای پنجشنبه و جمعه بین سبزوار تا آرامستان بهشت رضوان در نظر گرفته شده است که حتی این خط برای مدتی فعال شد، اما از آنجایی که در آن مقطع استقبالی صورت نگرفت و تقریبا اتوبوس ها خالی رفت و آمد می کردند، این خط فعلا متوقف شده است. اما به محض اینکه مجدداً عملیات تدفین های جدید در محل آرامستان بهشت رضوان آغاز شود، خط اتوبوس این مسیر نیز راه اندازی خواهد شد و البته برای اینکه استقبال بیشتری صورت بگیرد، قرار است این خط در روستاهای ایزی و خیرآباد نیز ایستگاه داشته باشد.

وی گفت: از تمهیدات دیگری که برای دسترسی آسان و ایمن شهروندان سبزواری به آرامستان جدید شهر در نظر گرفته شده،  ساخت یک زیرگذر موقت است که خودروهای شهروندان چه در قالب کاروان های تشییع جنازه و چه به صورت انفرادی هنگامی که قصد تغییر مسیر در جاده سبزوار – سلطان آباد به سمت آرامستان بهشت رضوان را دارند، با خطر مواجه نشوند و همچنین در جاده ترفیک به وجود نیاید. البته این زیرگذر همانطور که گفته شد موقت است و قرار است برای این منظور یک دوربرگردان ساخته شود که نیاز به اعتبار بیشتری دارد و سازمان آرامستان ها در حال پیگیری و جذب اعتبار کافی برای این دوربرگردان است.

رئیس سازمان آرامستان های شهرداری سبزوار همچنین اظهار داشت: یکی دیگر از راهکارهایی که سازمان آرامستان ها برای تسهیل استفاده شهروندان سبزواری از آرامستان بهشت  رضوان در نظر گرفته این است که به زودی همه ادارات و بخش های تابعه این سازمان از محل فعلی به آرامستان جدید منتقل خواهد شد و به طور مثال شستشوی اموات فقط در غسالخانه جدید انجام خواهد گرفت که امکانات و وسعت بیشتری از غسالخانه فعلی دارد.

وی افزود: تنها مجموعه ای که از قسمت های مختلف سازمان آرامستان ها به محل جدید منتقل نمی شود، واحد حمل و نقل است آن هم به این خاطر که شهروندان گرامی هنگام از دست دادن عزیزان خود، برای هماهنگی خودرو و طی مراحل اداری آن مجبور نشوند، مسیری طولانی را تا آرامستان جدید بروند و دوباره همین مسیر را برگردند و به همین خاطر واحد حمل و نقل آرامستان های سبزوار همچنان در محل قبلی با مزیت دسترسی سریعتر برای شهروندان باقی می ماند.

قاسم دارینی همچنین گفت: بیست هکتار فضای سبز در شمال آرامستان بهشت رضوان سبزوار در نظر گرفته شده که درختچه ها کاشته شده اند، منبع آب مورد نیاز با حفر یک حلقه چاه و نیز با اخذ همه ی مجوزهای قانونی تعبیه شده و آبیاری به صورت قطره ای انجام می شود. در آینده با رشد درخت های فعلی و تکمیل فضای سبز آرامستان بهشت رضوان حتی روی اعتدال آب و هوای منطقه نیز تأثیر مثبت برجای خواهد گذاشت.

وی درباره وضعیت آرامستان فعلی که به تدریج و با توقف تدفین های روزانه و پر شدن ظرفیت آن متروک خواهد شد، گفت: به مرور زمان بخش های متروکه و بسیار قدیمی آرامستان فعلی به فضای سبز عمومی تبدیل خواهد شد. این اتفاق قبلا برای آرامستان قدیمی سبزوار هم افتاده که بعضی قسمت های آن در محدوده خیابان های شهدا و پیرنیا به پارک جانبازان تبدیل شده است.

دارینی  سپس ابراز امیدواری  کرد: با شرایط مطلوبی که در آرامستان بهشت رضوان سبزوار پدید آمده، تدفین های پراکنده در قبرستان های اختصاصی و اماکن متبرکه و قبرستان فعلی سبزوار که تقریبا ظرفیت آن تکمیل شده، به پایان برسد و همه تدفین ها از ابتدای سال 97 به صورت تجمیع شده در بهشت رضوان صورت بگیرد.

وی گفت: تدفین در آرامستان فعلی در آینده نزدیک(ظرف چند ماه آینده) فقط برای کسانی انجام خواهد شد که از پیش قبری خریداری کرده اند و یا کنار قبر یکی از بستگان درجه یک آنان جای خالی برای کندن قبر جدید وجود داشته باشد.

گفتنی  است، مساحت آرامستان جدید حدود صد هکتار است که طبق پیش بینی های به عمل آمده تا 150 سال ظرفیت دفن اموات را دارد.

***

در پایان این گزارش، آرامستان بهشت رضوان را با فاتحه ای برای شادی روح همه رفتگان خاک ترک می  کردیم در حالی که  روزهایی را از نظر می گذرانیدیم که این آرامستان جدید سرانجام توسط شهروندان پذیرفته شده و آرامستان فعلی این شهر نیز به تدریج به فضای سبز و برخی ساخت و سازهای عمومی تبدیل  گردیده است. اما پیش از همه این ها آرزوی اصلی تر خبرنگاران اسرارنامه در تمام طول این گزارش این بوده و هست که سایه ی مرگ، بیماری، فقر و رنج از سر شهروندان عزیز ایرانی و سبزواری به دور باشد.

 

برای مشاهده تصاویر بیشتر هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

نظرت را بنویس
comments

کاربر

سلام، ممنون، تاریخ گزارش مشخص نیست.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما