نگاهی اجمالی به زنان موفق سبزوار به مناسبت روز زن


دارالمومنین سبزوار با پیشینه تاریخی چند هزارساله خود ، از گذشته های دور تا به امروز همواره به عنوان یکی از مراکز فرهنگی خراسان و حتی یکی از مهدهای تمدن ایران محسوب می شود و از همین رو به نام ها و صفت هایی نظیر شهر دانشوران بیدار ، دیار سربداران و ریشه فرهنگی خراسان معروف شده است.
 این جایگاه برای سبزوار به دست نیامده است ، جز با بهره گیری از توان و تلاش مردان و زنان فرهیخته ای که با تمام وجود برای پیشرفت واعتلای شهر و دیار خود کوشیده اند.
 دراین میان چنان که ذکر شد قطعاً حضور و نقش موثر زنان سبزواری در شکل گیری و ادامه حیات پربار فرهنگی و اجتماعی این شهر تأثیر به سزایی داشته است.
 با این حال متأسفانه به نظر می رسد تا کنون چنان که باید و شاید پژوهش مدون و کاملی در خصوص نقش و نحوه حضور زنان سبزواری در عرصه های اجتماعی شهر و دیار خود انجام نشده است.
 حتی پژوهشگران برجسته و کوشایی نظیر شادروان محمودبیهقی در کتاب سبزوارشهر دانشوران بیدار و آقای حسن مروجی در کتاب تذکره سخنوران بیهق ، در میان خیل بی شماری از مردان دانشور و فاضلی که مورد بررسی قرار داده اند ، به جز دو یا سه نفر زن فاضل ، دیگر هیچ زنی را در حلقه دانشوران و شخصیت های برجسته منطقه سبزوار بزرگ معرفی نکرده اند.
 به عنوان مثال در کتاب تذکره سخنوران بیهق تنها از سه بانوی سبزواری به نام های صابره چشمی ، صدیقه روحانی و فاطمه عربشاهی در حدود دو قرن اخیر یاد شده است.
 لیکن این بدان معنا نیست که زنان سبزواری در در گذشته در مسیر رشد و توسعه  این شهر نقشی نداشته اند و یا مولفان کتاب های سبزوار شهر دانشوران بیدار و تذکره سخنوران بیهق ، عمداً یا سهواً موضوع زنان را از نظر دور داشته اند. بلکه این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد . از جمله شاید یک دلیل آن ، این باشد که در جامعه سنتی ایران ، معمولاً به زنان اجازه داده نمی شد که در عرصه های اجتماعی حضور پیدا کنند و تمام نقش آنان عمدتاً در اندرونی خانه ها خلاصه می شد.
 البته همان زمان هم قطعاً زنان به صورت غیرمستقیم نقش مهم خود را در عرصه اجتماع با پرورش فرزندان و کم کردن برخی وظایف از دوش مردان ، ایفا می کرده اند ، اما از حضور مستقیم زنان در عرصه اجتماع خبری نبوده است.
 اما در یک قرن اخیر در همه جهان تحولی شگرف در وضعیت زنان ایجاد شد و در کشور ایران این تحول در وضع زنان از دوران پهلوی اول با سبک و سیاق خاص خود آغاز گردید که چندان مورد پذیرش عامه مردم واقع نشد ولی در دوران حکومت جمهوری اسلامی ایران ، تحول وضع زنان شکل مطلوب خود را پیدا کرد.
 به طوری که به ویژه در دو دهه اخیر با شرایط مناسبی که برای خانم ها ایجاد شد ، به یک باره شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از بانوان در سرتاسر کشور از جمله در دارالمومنین سبزوار با حفظ حرمت و ارزش های زنانه خود در عرصه های مختلف اجتماعی حضور پیدا می کنند.
 پیش از این مجله اینترنتی اسرارنامه در مقاله ای مفصل نقش و جایگاه اجتماعی زنان در عرصه اجتماعی ایران را با تأکید بر وضعیت زنان سبزواری در بخش کاغذ کاهی همین مجله مورد بررسی دقیق قرار داده است که شما گرامیان می توانید برای مطالعه این مطلب هم اکنون به پیوند زیر مراجعه نمایید :

نگاهی تحلیلی  به نقش و  جایگاه زن در عرصه اجتماعی ایران
 
اینک مجله اینترنتی اسرارنامه به مناسبت فرارسیدن سالروز  میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن ، تصمیم دارد از طریق همین رسانه ، به معرفی مختصری از تعدادی از زنان موفق سبزواری بپردازد که هریک از آنها تا کنون در یکی از زمینه های خاص فرهنگی ، هنری ، مذهبی ، اجتماعی ، حضور تحسین برانگیزی در عرصه اجتماع در داخل و خارج از سبزوار داشته اند.
از جمله این بانوان می توان به خانم ها فاطمه عرب شاهی ، نسرین چیتی ، زهرا شیرازی ، ژیلا آگاه ، فهیمه محسنی ثانی ، فرزانه سلیمانی ، شیوا خسرومهر ، افسانه توکلی ، محترم اردمه ، حاجیه خانم وهاب زاده ، حشمت امیری ، راضیه حدادنیا ، شکوه شفقی ، فاطمه مزینانی ، صدیقه روحانی ، راحله احمدی و ...
اگر شما گرامیان خواهان کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بانوان موفق سبزواری هستید هم اکنون می توانید با مراجعه به بخش چای داغ همین مجله  به مطالعه توضیحات مختصری در مورد هریک از این بانوان فعال اجتماعی بپردازید. برای مطالعه این مطلب روی اینجا کلیک کنید.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید.:

خلاقیت مسوولان یک مدرسه ، توجه دانش آموزان را به زیباسازی های شهر خود جلب کرد.

نظرت را بنویس
comments

رضا حارث آبادی

بنام خدا با سلام و عرض ارادت و تشکر از شما دوستان ارجمند سبزواری که در خصوص تقدیر از مقام رفیع و بلند مادر و زن پرداخته اید . درر عجب از افرادی که تقدیر از مادر را نیز با بازی های سیاسی گره زده و ان را اقدامی سود جویانه می دانند . 1- برادر و یا خواهر محترم اصلا صرف اینکه این دیدگاه و استفاده از مادر فلان شخص و یا خواهر فلان شخص سیاسی باشد چه تضمینی دارد که اگر شما مسئول نشریه ای بود از این قبیل کارها نمی کردید . 2 - به نظر شما چه کسانی از این اسامی واقعا جزو مادران و زنان موفق نیستند 3- نقد با راهکار ارزشمند است . و لی نقد تخریبی و بدون راهکار خیانت است ضمنا همه این اسامی به هر نحو وشکل مادر و یا زن هستند و تقدیر از آنها واجب می باشد چون بهشت زیر پای مادران است در پایان از تمامی مسئولین مجله اسرارنامه به خاطر توجه شان به روز مادر و مادران موفق سبزواری وهمچنین گروه سیدنیا که توجه خاصی به مادران در مرکز سالمندان مادر سبزوار داشتند تشکر وقدردانی می کنم امید وارم در راه پیش روی هر روز موفق تر از دیروز باشید و بقول ابوالفضل بیهقی : تاریخ به راه راست رود که روا نیست در تاتریخ تحریف و تبذیر .

همه اين صغري و كبري چيدن براي اين بود كه اسم خانم .............................. جزء بانوان موفق سبزواري بيايد؟؟؟ ميشه بفرماييد ايشون چه موفقيتي دارند؟؟ جز اينكه همسر .......................... هستند و خواهر ......................؟ كه به بركت همين رابطه فاميلي بدون هيچگونه سابقه كار اداري يك باره مي شوند ...................................؟؟؟ خداي با وجود اين همه همسران محترم شهيد، جانباز و ايثارگر و يا خواهران محترم فرهنگي و اساتيد دانشگاه عنوان كردن اسم ايشون به عنوان يك بانوي موفق سبزواري يك اقدام بسيار ناشيانه و سطحي است كه نشان دهنده اين است كه اين سايت و گردانندگان اون از جمله قلم به مزدهايي هستند كه قبله آنها ساختمان و دفتر ...................... و اعوان و انصار ايشون هستند

تاوپلج

دعوتنامه همشهری عزیز،سلام از آنجا که حس ناسیونالیستی ما گل کرده و تصمیم به لینک کردن کلیه ی سبزواریهای مقیم اینترنت نموده ایم،لذا بدین وسیله از شما دوست عزیز که رگ و ریشه ای در این دیار دارید خواهشمندیم چنانچه مایلید با گذاشتن آدرس مجازی وبتان در قسمت نظرات پست فراخوان اهل بیهق افتخار لینک یک همشهری را به ما مرحمت فرمائید. مخلص جماعت سبزواری: ((تاوپلج))

باز می خوای چاپلوسی کی رو بکنی؟ بابا ول کن
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما