نگاهی به تاریخچه پرماجرای روز جهانی کارگر/ به مناسبت 11 اردیبهشت


 کارگران یکی از قشرهای زحمت کش و با اهمیت هر جامعه ای هستند که با وجود ارزشمندی ، معمولاً قدر آنان چنان که باید و شاید دانسته نمی شود.

تصور پیشرفت و توسعه یک جامعه بدون حضورقشری به نام کارگر محال است. کار و کارگر در آموزه های دین مقدس اسلام از اهمیت به سزایی برخوردار است به طوری که بنا به قول معروف ، حضرت محمد مصطفی (ص) بردستان کارگر بوسه زده است.

بنا به همین ارزشمندی والای مقام کارگر در جامعه جهانی و از جمله میان مسلمانان ، اینک که در آستانه دهه دوم اردیبهشت ماه ، در حال نزدیک شدن به روز جهانی کارگر هستیم ، مجله اینترنتی اسرارنامه این روز را به تمام کارگران عزیز کشور به ویژه در منطقه غرب خراسان رضوی و دارالمومنین سبزوار تبریک عرض می کند.

به همین مناسبت بد نیست نگاهی به تاریخچه شکل گیری روز جهانی کارگر بیاندازیم که اتفاقاً تاریخچه پرماجرایی نیز دارد :

اولین روز از ماه "می" هر سال در تقویم میلادی که در تقویم هجری شمسی معمولاً با روزهای 11 یا 12 اردیبهشت ماه مصادف می شود ، روز جهانی کار و کارگر نام دارد.

دلیل نامگذاری این روز به نام قشر زحمت کش ، این است که در سال 1886 میلادی (127 سال قبل) درچنین روزهایی شماری از کارگران در شهر شیکاگو آمریکا علیه شرایط سخت و ناعادلانه کاری خود دست به اعتراضاتی زدند که این اعتراضات موجب قتل تعدادی از آنان شد. با این حال قشر کارگر مبارزات خود را برای احقاق حقوقشان ، ادامه دادند تا اینکه سرانجام به نتایج مطلوبی دست یافتند.
به همین مناسبت این ایام در بسیاری ازکشورهای جهان به روز کارگر معروف شده است .

نکته عجیب در این میان اینجاست که درحالی که اکثر کشورهای دنیا اول می را به مناسبت گرامیداشت تلاش کارگران آمریکایی در این روز ، به عنوان روز کارگر می شناسند و جشن می گیرند ، در خود کشور آمریکا ، یک روز دیگر را به این نام ، ثبت کرده اند.

به طوری که در آمریکا و کانادا اولین دوشنبه ماه سپتامبر روز کارگر نامیده می شود که تاریخچه این نامگذاری در آمریکا به سال 1882 میلادی (132سال قبل) بر می گردد که در شهر نیویورک جشنی به احترام این قشر مهم  برگزار شد.
دیگر کشورهای جهان اما به ماجراهای روزهای ابتدایی ماه می که 4 سال بعد بازهم در آمریکا اتفاق افتاد ، بیشتر اهمیت دادند.

به ویژه اینکه در این جریان ، تعدادی از کارگران که اصالت آلمانی هم داشتند درجریان درگیری ها کشته شدند و حزب نازی آلمان از سال 1933 این روز را به عنوان روز کارگر شناخت و به تدریج در همه کشورهای جهان از جمله ایران ، این روز گرامی داشته شد.

وبسایت خانه کارگر ایران متعلق به کنفدراسیون عالی کارگران ایران ، تاریخچه نامگذاری روز جهانی کارگر را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار داده است. شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مطالعه این مطلب در وبسایت خانه کارگر ، روی اینجا کلیک کنید.



بدین ترتیب اینک سالهاست که در بسیاری از کشورهای جهان روز کارگر جشن گرفته می شود و اهمیت این قشر برای همه اثبات شده است ، اما متأسفانه هنوز هم کارگران زیادی هستند که در شهرها و کشورهای مختلف ، حقوق آنها ضایع می شود.

مجله اینترنتی اسرارنامه در پایان امیدوار است ، تمامی اقشار زحمت کش اجتماعی به ویژه قشر کارگر در هر لباسی که هستند بتوانند به حقوق مسلم مادی و معنوی خود به طور تمام و کمال دست یابند و به چرخیدن هرچه بهتر چرخ اقتصاد شهرها و کشورهای خود کمک کنند.

آقای حسین خسروجردی ، یکی از نویسندگان و چهره های فرهنگی خطه سربداران ، که از نویسندگان افتخاری مجله اینترنتی اسرارنامه نیز هست ، در روزهای گذشته به مناسبت روز جهانی کارگر قطعه شعری کوتاه و پرمعنا در این رابطه برای اسرارنامه منتشر کرده است ، که این مطلب هم اکنون در بخش حوض هشت پایه همین مجله منشتر شده است.

شما گرامیان می توانید برای مطالعه قطعه شعر آقای حسین خسروجردی در پاسداشت مقام کارگر ، هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.


کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:


نظرت را بنویس
comments

حمید

سلام خدمت کسانی که این متن رو میخونن در ایران فقط قشر کارگر مورد بی مهری قرار میگیرن همه چی روز به روز گرون میشه ولی حقوق کارگر سالی یه بار اونم چقدر ؟آیا این انصافه . من خودم یه کارگر هستم کار فرمای من میفرمایند که شما باید روزی نه ساعت کار کنید و پنج شنبه ها هم تا ساعت چهار و هر موقع تقاضای مبلغ اضافه کارمون رو کردیم میگویند که گردنمان کلفت است نمیدهیم .روز کارگر بر مستضعفان مبارک

حمید

باسلام خدمت وزیرکار. خواهشااگر دلت برای کارگران می سوزدودلسوزشان هستی کاری کن که ازنیروی شرکتی بیرون بیاییم چراحق کارگران شرکتی رادیگران بخورندگناه کردیم نیروی شرکتی هستیم ممنون ازلطف شما وزیرکار

حمید

باسلام خدمت وزیرکار. خواهشااگر دلت برای کارگران می سوزدودلسوزشان هستی کاری کن که ازنیروی شرکتی بیرون بیاییم چراحق کارگران شرکتی رادیگران بخورندگناه کردیم نیروی شرکتی هستیم ممنون ازلطف شما وزیرکار

حمید

باسلام خدمت وزیرکار. rnخواهشااگر دلت برای کارگران می سوزدودلسوزشان هستی کاری کن که ازنیروی شرکتی بیرون بیاییم چراحق کارگران شرکتی رادیگران بخورندگناه کردیم نیروی شرکتی هستیم ممنون ازلطف شما وزیرکار

حمید

باسلام خدمت وزیرکار. خواهشااگر دلت برای کارگران می سوزدودلسوزشان هستی کاری کن که ازنیروی شرکتی بیرون بیاییم چراحق کارگران شرکتی رادیگران بخورندگناه کردیم نیروی شرکتی هستیم ممنون ازلطف شما وزیرکار

عباس

سلام چرا 11و12 اردیبهشت؟یا11یا12!!!!

زینب.ص

کارگرا هر زمان هر جا باشن بدبخت و بیچاره ان.حتی اگه همه روزای سالم به نامشون باشه.پدربیچاره من بعد از سالها کارگری و نان حلال دراوردن اخر توسط صاحب کار بی رحمش بدون هیچ حقوق و مزایایی به خاطر اشتباه یک نفر دیگه از کار اخراج شد و من حالا توان نگاه کردن به غصه پدرمو ندارم.چی فایده که 11 اردیبهشت روز کارگره وقتی هیچ کاری واقعی برامون نمی کنن و هیچ دردی از دردامون کم نمی کنن.

همشهری

با سلام و خسته نباشید خدمت شما با وب سایت خوبتان در جهت انعکاس اخبار میخواستم از طرف اهالی و همشهریان عزیز از همشهری خوب و فداکارمان که با به خطر انداختن خود مانع از انفجار لوله گاز در خیابان سهراب گردید کمال تشکر را بنماییم جهت تایید و کسب اطلاع لطفا به ابتدای خیابان سهراب سری بزنید با تشکر
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما