علی محمدیان:

راه اندازی اتاق بازرگانی نیاز صنعتگران سبزوار/ ادارات دولتی جهت اجرای اقتصاد مقاومتی از محصولات صنعتگران بومی خریداری کنند

امید برومندی، سمیرا واعظی نژاد / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
مدیرعامل شرکت تعاونی ارژن چوب شرق سبزوار گفت: راه اندازی اتاق بازرگانی یکی از نیازهای صنعتگران شهرستان سبزوار است تا کسانی که در واحدهای تولیدی مختلف این شهر فعالیت می کنند، بیشتر با یکدیگر ارتباط داشته باشند و توانایی ها و محصولات همکارانشان را بشناسند. 
 
علی محمدیان در گفتگو با خبرنگار اسرارنامه افزود: در حال حاضر شناخت و ارتباط بین صنعتگران سبزوار آنقدر کم است که گاهی ممکن است دو تولیدکننده یک محصول از وجود دیگری یا از نوع کالای تولیدی همکار دیگر خود خبر نداشته باشند و همین باعث می شود نتوانند در مواقع لزوم از یکدیگر پشتیبانی به عمل آورند.
 
وی اظهار داشت: جبران این ضعف فقط به مسئولان بر نمی گردد، بلکه خود تولید کنندگان نیز باید فعالانه تر ایفای نقش کنند و توانایی ها و ظرفیت های یکدیگر را بشناسند و در مرحله بعد توانمندی های خود را به مجموعه شهرستان معرفی کنند.
 
محمدیان همچنین گفت: یکی از معضلات بخش صنعت سبزوار این است که در حال حاضر سود واحد های تولیدی از بخش بازرگانی کمتر است و تولیدکنندگان وقتی این شرایط را می بینند علاقه شان به تولید کاهش می یابد و به سمت تجارت و واردات محصولات مختلف از خارج شهرستان سوق پیدا می کنند. حتی بعضی دوستان بارها به خود من پیشنهاد داده اند که سرمایه ای را که در حال حاضر در صنایع تولید چوب به کار گرفته ام، به بخش بازرگانی منتقل کنم تا با سرمایه ای بسیار کمتر، سود بیشتری به دست بیاورم.
 
وی بیان کرد: در دنیای امروز یکی از دشواری های کار تولید این است که حتی محصولات شش ماه قبل یک کارخانه، به زودی حالت قدیمی پیدا می کند و خریدارانش را از دست می دهد و بنابراین تولیدکنندگان دائما باید در حال به روز رسانی و تنوع بخشیدن به محصولات و ارتقاء دانش فنی خود باشند و همه این ها مستلزم صرف هزینه است. در صورتی که کسی در بازار کار تجارت انجام می دهد با این مشکلات مواجه نیست. 
 
این صنعتگر سبزواری افزود: اگر خواهان اجرای صحیح الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور و در شهرستان خود هستیم، می بایست این روحیه و فرهنگ در بین مردم و مسئولان سبزوار به وجود بیاید که تا وقتی یک محصول در این شهر تولید می شود، از محصولات خارج از سبزوار خرید نکنند.
 
وی تأکید کرد: خصوصا ادارات دولتی شهرستان باید خود را ملزم کنند که تا حد امکان فقط محصولات محلی سبزوار را آن هم بدون واسطه و به طور مستقیم از صنعتگران شهرستان خریداری کنند تا کمک مناسبی به تولیدکنندگان محلی بشود و اقتصاد شهرستان رونق پیدا کند.
 
محمدیان با اشاره به اینکه در پروژه تجهیز و خرید مصنوعات چوبی بیمارستان حشمتیه سبزوار، حدود 250 میلیون تومان از محصولات شرکت ارژن چوب خریداری شده است، گفت: چندی قبل در این زمینه مصاحبه ای انجام داده و گفته بودم، دلالان مانع از آن شدند که در پروژه تجهیز بیمارستان مبینی تولیدکنندگان محلی سبزوار سود بیشتری ببرند. که ظاهرا این سخنان باعث بروز سوءتفاهم هایی شده و این تصور را به وجود آورده که بنده از عملکرد دکتر مسلم در دانشگاه علوم پزشکی انتقاد دارم، در حالی که منظورم از دلالان و واسطه ها کسان دیگری بود و بنده شخصا از عملکرد دکتر مسلم و مجموعه علوم پزشکی در دوره ایشان راضی بوده ام.
 
 وی تصریح کرد: در همان مصاحبه قبلی نیز گفته بودم که خوشبختانه طی بازدیدی که دکتر مسلم رئیس دانشگاه علوم پزشکی به همراه آقای سبحانی فر از شرکت ارژن چوب داشت، به توانمندی های ما پی برد و ترتیبی داد که از محصولات شرکت ما برای بیمارستان حشمتیه خریداری شود و درهمان مصاحبه از آقایان سبحانی و مسلم تشکر هم کرده بودم.
 
وی با تأکید مجدد بر اینکه به هرحال واسطه ها و دلالانی در شهرستان هستند که فقط به سود خود می اندیشند و حاضرند تولیدکنندگان محلی را برای سود خود به ضرر و زیان برسانند گفت: همه حرف من این بوده و هست که گاهی واسطه ها و دلالان اطلاعات نادرستی را به مسئولان می رسانند و مانع از آن می شوند که مسئولان از وضعیت و ظرفیت های واقعی تولید در سبزوار با خبر شوند و بنابراین زحمات صنعتگران محلی نادیده و ناشناخته باقی می ماند. در نتیجه هر چه واسطه ها کمتر باشند و جریان تولید تا مصرف مستقیم تر باشد، هم صنعتگران بومی بیشتر سود می کنند و هم در هزینه های نهایی خریداران واقعی صرفه جویی چشمگیری به عمل می آید.
 
وی در پاسخ به این سئوال که حذف دلال ها و واسطه ها را چه کسی و چگونه باید انجام دهد،گفت: من یک تولید کننده هستم و در این بحث ها اطلات زیادی ندارم. فقط می دانم که اگر یک محصولی را تولید کنم و بخواهم آن را در شهری مثل مشهد یا تهران عرضه کنم باید از طریق نمایشگاه ها و کسانی که واسطه بین ما و خریداران هستند، این کار را انجام دهم و این خود قیمت را بالا می برد زیرا دلالانی که در این بین قرار می گیرند، می خواهند سود خودشان را ببرند. اما وقتی من خودم به طور مستقیم تولیداتم را به یک مجموعه ای بدهم به همان قیمتی خواهد بود که به نمایشگاه و یا واسطه ها می دهم. 
 
وی سپس اظهار داشت: برداشت من این است که برخی مسئولین سبزوار تصور می کنند توانایی صنعتگران سبزوار پایین است و به همین خاطر بعضی خریدها را از شهرهای دیگر انجام می دهند، در حالی که اگر تولید کنندگان محلی را به صورت مستقیم پیدا کنند و قیمت و کیفیت محصولات را ببیبند، دیدگاه بهتری نسبت به محصولات تولیدی شهر خود پیدا می کنند.
 
وی با بیان این مطلب که توسعه کار تعاونی یکی دیگر از روش هایی که می توان اقتصاد مقاومتی را به کمک آن اجرایی کرد، افزود: مقام معظم رهبری در یکی از بیاناتشان فرموده اند 25 درصد اقتصاد کشور باید در دست تعاونی ها باشد، اما سهم تعاونی ها در اقتصاد کشور در حال حاضر خیلی کمتر و حدود 5 درصد است.
 
این صنعتگر سبزواری سپس گفت: من از سنین بسیار پایین با کار تعاونی آشنا شدم و در مجموعه شرکت ارژن چوب با برادرانم شریک هستیم و بسیار این شیوه را تبلیغ کرده ام. اما یکی از مشکلات صنعت سبزوار در حال حاضر این است که روحیه تعاون در اینجا ضعیف است و اعتماد متقابل وجود ندارد و بیشتر تلاش برای زمین زدن رقیب است تا حمایت و همکاری با او ولی اگر می خواهیم صنعت سبزوار رشد داشته باشد، باید روحیه همکاری و تعاون را بین خودمان افزایش دهیم و ظرفیت های تولیدی شهرستان را به خوبی معرفی کنیم و مسئولان دستگاه های دولتی و سایر شهروندان سبزواری نیز باید با خریداری محصولات بومی، از تولید کنندگان شهر خود حمایت کنند.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما