در حاشیه بازدید خبرنگاران از مراحل دفع پسماند مطرح شد:

شهرداری سبزوار جزء شهرداری برتر از نظر سیستم دفن زباله شناخته شد(1)

بخش اول:

ریحانه ریاحی، سمیرا واعظی نژاد / مجله اینترنتی اسرارنامه

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار گفت: در بازدیدهایی که توسط استانداری و وزارت کشور صورت گرفته، شهرداری سبزوار به عنوان شهرداری برتر از بابت جمع آوری، انتقال و دفن زباله شناخته شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، در بازدیدی که توسط خبرنگاران سبزوار از سایت دفن زباله شهرستان صورت گرفت، مجید معنوی زاده به خبرنگاران گفت: در استان خراسان رضوی، مشابه جانمایی و مساحتی که برای سایت دفن زباله سبزوار در نظر گرفته شده است را تاکنون نداشته ایم و نیز در کشور شاید قریب به 5 شهر یا استان، مشابه این سایت را داشته باشند.

وی در توضیح سایت دفن زباله گفت: تملک این سایت در سال 80-81 اتفاق افتاد که بعد از پیگیری های قانونی که توسط برخی از ادارات متولی واگذاری زمین صورت گرفت، در سال 90 عملاً این سایت به مکان جدید انتقال یافت. ناگفته نماند که در این سال ها زباله ها در محل قدیم دفن زباله ها که یکسری معایب و مضرات بحث زیست محیطی نیز داشت، مدفون میشد.

وی در رابطه با مکان قبلی دفن زباله گفت: دفن زباله های قدیم در 3 کیلومتری شهر سبزوار بوده است که عملاًدفن زباله نبود بلکه تلمبار کردن زباله ها در آن مکان بود و همچنین سفره های زیرزمینی بسیار بالا بودندو گازهای متان زباله از طریق اشعه خورشید باعث خودسوزی می شد و باقی مانده زباله که غیر قابل سوختن بود، با خاک مخلوط می گشت و چیزی به عنوان کود باقی نمی ماند. اما در سایت جدید، بعد از گذشت 3 سال که گاز زباله ها تبخیر گردید، می توان تراشه های قدیم را به عنوان کود برای کشاورزی بازیافت کرد.

معنوی زاده در ادامه اظهار داشت: سایت دفن زباله 320 هکتار می باشد و تراشه های این سایت 4 متر عمق دارد که بر اساس برآوردی که شده است تا 100 الی 150 سال می توان زباله ها را به صورت اصولی ترین روش دفع پسماند یعنی دفن بهداشتی مدفون کرد.

وی افزود: ادارات ذی صلاح، پروژه هایی که برای محیط زیست خطرساز است را منوط به داشتن گزارش ارزیابی زیست محیطی می دانند،که خوشبختانه سبزوار از طریق مشاورهای ذی صلاح برای محل دفن زباله و نیز محل کمپوست(ایستگاه انتقال) گزارش ارزیابی زیست محیطی را، اخذ کرد و همچنین از نظر فاصله با سفره های آب زیرزمینی، استاندارد های مورد نیاز را دارا می باشد که این اقدامات باعث شده سایت دفن زباله شهرستان هیچ منع قانونی نداشته باشد.

معنوی زاده در رابطه با استاندارد فاصله سایت به محل سکونت به خبرنگاران گفت: استانداردها معمولاً متغیر هستند و در حال حاضر طبق اعلام نهایی تا فاصله 35 کیلومتری، استاندارد محیط زیست به تمام دستگاه های اجرایی اعلام شده است. که فاصله نزدیکترین و دورترین منطقه سبزوار- شمال توحید شهر- تا محل سایت به ترتیب23 و 35 کیلومتر می باشد.

وی در رابطه با عملیات صورت گرفته از ابتدا تا انتهای جمع آوری زباله توضیح داد: جمع آوری زباله از ساعت 9 شب آغاز می گردد و بالغ بر 150 تن زباله، توسط 35 دستگاه ماشین مبارز ازجمله: نیسان، کامیون و کامیونت که مکانیزه هستند، و حدود 150 نیروی خدماتی جمع آوری می شود. و 400 نیروی خدماتی دیگر به فعالیت هایی از جمله بحث رفت و روب و تنظیف معابر می پردازند. به گونه ای مکانیسم جمع آوری زباله، مخلوطی از سیستم مکانیزه و دستی می باشد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار در ادامه گفت: حدود 6 ساعت زباله ها توسط نیروهای خدماتی جمع آوری و در یک نقطه مشخص دپو و توسط ماشین های مکانیزه بارگیری می شوند و به ایستگاه انتقال سایت، منتقل می شوند.در این ایستگاه کامیون هایی به نام سیمی تریلر که گرچه قابلیت فشرده سازی ندارند ولیکن حجم بسیار زیادی را متحمل هستند، دخیل هستند و تا  ساعت 3 بعدازظهر زباله ها توسط کامیون ها به محل سایت دفن منتقل می شود.

وی در رابطه با زباله های بیمارستانی افزود: زباله های پزشکی نیز در یک سایت جدا در همین محل دفن می شوند. ابتدا این زباله ها توسط سیستم های اتوکلاو و مکروویو و.. بی خطر می گردند و بعد مشابه روند زباله های معمولی را طی می نمایند. در این بخش، بعد از ریختن زباله ها در تراشه های موجود، لایه ای حداقل20 الی 30 سانتی آهک و بعد یک لایه30 سانتی خاک، بر روی آن ها ریخته می شود.

وی در  توضیح تراشه ها گفت: بولدزر D8 تراشه ها را به عمق دو مترحفاری می کند و بیشتر از این میزان نیاز به نهرکن می باشد و ابعاد تراشه ها به گونه ای است که حدود3 ماه زمان می برد تا پر شود.

وی همچینن گفت: سه شیوه تفکیک زباله وجود دارد.1- تفکیک در مبدا، 2- تفکیک در مقصد، 3- تفکیک میانی، که کنترل تفکیک میانی از دسترس ما خارج و توسط سارقان زباله جمع آوری می شود، و متاسفانه در اکثر شهرهای ایران شاهد این اتفاق هستیم ولی برخورد قانونی با این افراد نمی شود.

معنوی زاده در ادامه افزود: بهترین روش تفکیک ، تفکیک در مبدا است و تفکیک میانی و تفکیک در مقصد از نظر بهداشتی و محیط زیستی توجیهی ندارد و ما تفکیک در مقصد نداریم.

وی گفت: جاده فرعی سایت که 4 ونیم کیلومتر می باشد، که حدود سه کیلومتر از آن توسط اعتبارات سال گذشته سازمان آسفالت گردید، که این اعتبار یک لاین را در برگرفت، و امیدواریم که امسال تمام محدوده ی مورد نیاز را تکمیل نماییم.

مجید معنوی زاده در رابطه با فنس کشی سایت گفت: با توجه به اینکه این زمین ها قاعدتاً در گذشته اراضی کشاورزی و محل چرای دام بوده است، باید حریم زمین سایت توسط فنس مشخص گردد،که طبق قراردادی که بسته ایم ،هزینه فنس 320 هکتار منطقه، مبلغی حدود 600 میلیون تومان برآورد می شود.

وی همچنین در رابطه با باکس های زباله پیاده روها گفت: فاصله استاندارد باکس های پیاده رو ها 50-60 متر است. این سطل ها ظرف های سبز رنگی است که از مواد غیرقابل اشتعال است و در مسیری که تعبیه شده اند، قابلیت حجم زباله های آن منطقه را دارند. ما سعی مان بر این بوده است سطل های زباله در حد استاندارد و متناسب با جمعیت روز باشد.

وی در ادامه گفت: همچنین نایلون هایی برای تفکیک زباله در سطح شهر پخش می کنیم که گیاهی وتجزیه پذیر می باشند و بعد از 6 ماه تجزیه می شوند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار گفت: تفکیک زباله باید در بین فرزندان ما فرهنگ سازی شود و ما برای این موضوع،با پیمانکار قرارداد بسته ایم و سعی نموده ایم بیشتر مدارس را پوشش دهیم تا این فرهنگ به منازل منتقل شود و این فرهنگ سازی زمان زیادی می طلبد.

وی در ادامه راجع به فیش های پسماند اظهار داشت: برای تنظیف و رفت و روب و جمع آوری زباله ها در سال 12 میلیارد تومان هزینه می شود و فیش های پسماندی که توسط مردم پرداخت می گردد، سه و نیم میلیارد تومان یعنی حدود یک چهارم هزینه ها می باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری سبزوار در ادامه گفت: بخشی از هزینه هایی که بابت پسماند از مردم دریافت می شود بابت آسفالت، فنس، پل برای آبراهه و... هزینه می گردد و همچنین خوشبختانه دولت حاضر برای اولین مرتبه بعد از 20 سال، در زمینه محیط زیست ورود پیدا کرد و از تمام مراکز دفع استاندارد حمایت کرد و خوشبختانه سبزوار هم جزء آن مراکز بود و مبلغ 600 میلیون از دولت جهت فنس و تراشه ها دریافت کرد.

سعیدرضا فصیحی اظهار داشت: طرح جامع مدیریت پسماند، برآن شده است که سایت دفن زباله شهرستان را به عنوان مرکز دفن منطقه ای سبزوار تعیین کند، به گونه ای که زباله های شهرهای اطراف ازجمله سبزوار، روداب، ششتمد، داورزن، نقاب و جغتای را به این سایت منتقل شوند تا مراکز آلودگی کم شود که این طرح نیز مورد استقبال و حمایت دولت قرار گرفت.

معاون خدمات شهری شهرداری سبزوار در توضیح سفره های آب زیر زمینی اظهار داشت: خوشبختانه سفره های آب زیر زمینی در سبزوار بسیار پایین است وهیچ مشکلی از بابت شیرابه زباله وجود ندارد. همچنین جنس خاک محل دفن، با توجه به نمونه گیری های انجام شده به گونه ای است که اگر شیرابه ای هم وجود داشته باشد، تا زمانی که بخواهد به عمق سه یا چهار متری زمین نفوذ پیدا کند، خود به خود لایه خاک که حالت فیلتر دارد، تصفیه می نماید و باعث عدم ورود معضلات زیست محیطی به منطقه می شود.

وی گفت: در ایران مدیریت کامل زباله اتفاق نیفتاده است، و فرهنگ سازی تفکیک زباله مانند کشورهای اروپایی انجام نشده است و حتی در برخی از شهرها و روستاهای اطراف زباله ها بر روی هم انباشته می شوند که این باعث انتشار میکروب و بیماری هاست، ولی معدود شهرهایی همچون سبزوار زباله ها به روز دفن می کنند و به این پیشرفت رسیده اند.

فصیحی گفت : تولید زباله در روزها و فصل های مختلف متفاوت است. به طوری که در شنبه ها به 165 تن و در سه شنبه ها حتی نزول پیدا می کند. و در روزهای پایانی سال به 450 الی 500 تن هم رسیده است .

ادامه دارد.......

گزارش تصویری(کلیک کنید)

نظرت را بنویس
comments

درست گفتي اينهاه طرح هاي زيربنايي و اصلي پيشرفت سبزوار هستند اما نه قد و قواره شوراي شهر در اين حد و اندازه هاست و نه شهرداري سبزوار. اين طرح ها خيلي از توان و دهن شهرداري گنده تر است. شوراي شهر و شهرداري اصلا به اين طرحها فکر نمي کنند که بخواهند کاري بکنند. حد و اندازه مسئولان شهرداري فعلي سبزوار در همان حد خاله بازي و اداي فعال بودن درآوردن است.

سلام چقدر لوس و نچسب است اين کارهاي شهرداري و چقدر ساده و حرف گوش کن هستند خبرنگاران محترم سبزواري: و شهرداري به فعال نمايي خود ادامه مي دهد. بازديد خبرنگاران از طرح هاي شهري خيلي خوب است اما به شرطي که واقعا طرحي باشد و کاري انجام شده باشد. شهرداري سبزوار در يکي دو سال اخير واقعا چه کاري کرده يا چه طرحي به نتيجه رسانده که نياز به بازديد داشته باشد. طرح هاي زيربنايي و اصلي سبزوار کاملا واضح و مشخص است و هيچ کار جدي براي هيچ کدام از انها انجام نداده و حتي يک قدم هم برنداشته اند شهرداري براي بازديد از چه خبرنگاران را مي برد. طراحي و ساخت ميدان سربداران (پيشاني سبزوار)، کوي گلستان (قلب سبزوار)، کتابخانه مرکزي (آبروي سبزوار)، وصل امامزاده شعيب به کمربندي، پرديس جامع فرهنگي بيهقي (نياز ضروري آينده سبزوار)، توجه به ميراث فرهنگي و گردشگري سبزوار و... اينهاست طرح هاي اصلي سبزوار. تقريبا 10 سال از مطرح شدن اين طرح هاي مي گذرد و همه مسئولان شهري (شورا، شهرداري و فرمانداري و ديگران) هم بارها براي ساخت اين طرح ها حرف زدند و مصاحبه کردند. شهرداري چه کاري براي اينها کرده است. با اين وضع شهرداري خبرنگاران را براي بازديد از چه طرحي مي برد. و چقدر ساده و ساکتند خبرنگاران همشهري که هيچ نمي گويند و هيچ مطالبه اي نمي کنند. درست کردن زميني براي پسماند که همه شهرداري هاي کشور دارند و هيچ چيز خاصي نيست و شهرداري شق القمر نکرده است که ديدن داشته باشد. حرفي نيست از آن هم بازديد کنند اما چرا شهرداري براي اين طرح هاي اصلي چيزي نمي گويد و چرا خبرنگاران محترم کاري نمي کنند؟ خبرنگار واقعي ان است که بر آنچه مسئولان دوست ندارند مطرح کنند و لاپوشاني مي کنند، مطرح و مطالبه کنند. نه اين که آنچه آنها دوست داشتند بکنند و گزارش کنند اين که کاري ندارد. با اين کارها سبزوار به جايي نخواهد رسيد؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما