نخستین موزه صنعت نفت ایران در سبزوار ثبت ملی می‌شود

مدیرکل اسناد و موزه‌های صنعت نفت گفت: مراحل اولیه ثبت ملی موزه نفت سبزوار به‌عنوان نخستین موزه صنعت نفت کشور در حال انجام است و به دلیل قدمت بالای ساختمان به‌زودی ثبت ملی می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، اکبر نعمت اللهی امروز سوم آبان‌ماه در حاشیه بازدید از موزه نفت سبزوار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر 23 موزه نفت در سراسر کشور وجود دارد، اظهار کرد: طی سال جاری، سه موزه جدید بنزین خانه دروازه دولت تهران، کارآموزان آبادان و موزه کرمان نیز به بهره‌برداری می‌رسد.
 
وی ادامه داد: موزه بنزین به‌عنوان نخستین پمپ‌بنزین کشور در آبادان قرار دارد و در سال گذشته برای بازدید علاقه‌مندان به بهره‌برداری رسیده است.
 
مدیرکل اسناد و موزه‌های صنعت نفت عنوان کرد: نخستین کارخانه حلب‌سازی و حلب پرکنی در کرمانشاه وجود دارد که این کارخانه برای ماندگاری بهتر به ثبت ملی رسیده است.
 
نعمت اللهی با بیان اینکه هیچ تغییری در ساختار موزه‌های نفت کشور صورت نمی‌گیرد، بلکه به دلیل قدمت بالای ساختمان‌ها نیازمند مرمت و بهسازی است، تصریح کرد: تاکنون 104 نقطه از اماکن و ابنیه قدیمی موزه‌های نفت کشور به ثبت ملی رسیده است.
 
وی بیان کرد: همچنین در مرکز اسناد موزه‌های نفت تاکنون چندین میلیون سند قدیمی در حال پاک‌سازی و آماده است و به‌راحتی دانش‌پژوهشان می‌توانند به اسناد قدیمی دسترسی داشته باشند.
 
مدیرکل اسناد و موزه‌های صنعت نفت با اشاره به لزوم تقویت ساختار موزه نفت سبزوار، گفت: مراحل اولیه ثبت ملی این موزه در حال انجام است و به دلیل قدمت بالای ساختمان به‌زودی ثبت ملی می‌شود.
 
نعمت اللهی افزود: بررسی ظرفیت‌های این موزه توسعه و افزایش قابلیت‌ها در دستور کار قرار دارد و با توجه به تعداد بالای زائران و مسافران به خراسان‌رضوی موزه نفت سبزوار ظرفیت بالایی برای جذب بازدیدکننده دارد.
 
وی مهم‌ترین کمبود موزه نفت سبزوار را در زمینه  اسناد و مدارک قدیمی دانست و افزود: برای اجرای عملیات مرمت و بهسازی موزه نفت سبزوار طی سال جاری اعتباری از سوی اداره کل اسناد و موزه‌های صنعت نفت اختصاص می‌یابد.
 
مدیرکل اسناد و موزه‌های صنعت نفت همچنین از اختصاص 20 میلیارد تومان اعتبار توسعه به موزه‌های نفت کشور خبر داد و بیان کرد: این اعتبار پایان سال جاری در 23 موزه نفت موجود کشور هزینه می‌شود.
 
نعمت اللهی بابیان اینکه در موزه‌های سطح کشور باید بسترهای افزایش بازدیدکنندگان و گردشگران ایجاد شود، یادآور شد: به‌صورت میانگین روزانه 50 الی 100 نفر از این موزه‌ها بازدید می‌کنند و در ایام تعطیل تعداد بازدیدکنندگان افزایش می‌یابد.
 
منبع: ایسنا
کد:6430
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما