سالروز درگذشت سقراط خراسان و ادامه خواب فرهنگی مسوولان سبزوار


سی و یکم فروردین ماه سالروز درگذشت علامه محمدتقی شریعتی مزینانی معروف به سقراط خراسان و پدر دکتر علی شریعتی مزینانی است. اما مسوولان فرهنگی منطقه سبزوار بزرگ همچون همیشه در خواب فرهنگی و غفلت آزاردهنده ای به سر می برند و در نتیجه برای برگزاری مراسم سالگرد و بزرگداشت استاد محمدتقی شریعتی هیچ برنامه ای ندارند.
شخصیت علامه محمدتقی شریعتی آنقدر بزرگ و مشهور هست و آنقدر ذکر فضائل او در همه جا منتشر است ، که نیازی نیست اسرارنامه در معرفی این مرد بزرگ مطلب اضافه ای بنویسد .
تنها کافی است که مروری بر گفتار و اشارات متعدد بزرگان علمی و فرهنگی کشور به شخصیت علامه محمدتقی شریعتی کنیم تا به جایگاه والای ایشان پی ببریم .
به عنوان مثال حضرت آیت الله خامنه ای در بخش هایی از پیامی به مناسبت رحلت سقراط خراسان فرموده اند : « ... بی شک یکی از پرسوزترین و مخلص ترین اندیشمندان و مبلغان اسلامی بود که استحکام اندیشه را با نوآوری در روش به هم آمیخته و برای نسل تحصیل کرده و با فرهنگ، متاع فکری جذابی را ارائه کرده کرد. زندگی او سراسر به تعلم و تعلیم و در بهشتی از صفا و پاکدامنی گذشت. رحمت خدا بر او و حشرش با محمد و آل محمد باد که عمر رابه عشق و ثناگویی آنان به سر آورده بود...“(منبع)

*    *     *

همچنین آیت الله مرتضی مطهری در بخش هایی از مقدمه ای که بر کتاب ”خلافت و ولایت از نظر قرآن و سنت“ استاد شریعتی، نوشته ، استاد شریعتی را چنین توصیف کرده است : «در تحولات پس از شهریور 1320 که تبلیغات ضد اسلامی و ضد خدایی در سطح فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان اوج گرفت، استاد شریعتی یک تنه در خراسان به پاخاست و جهادی که احساس می کرد برعهده اوست آغاز کرد. کار این جهاد آن چنان دشوار بود که سالهای متوالی خواب خوراک و آسایش او را به حداقل ممکن رساند. شریعتی در آن هنگامه به درآمد مختصر خویش قناعت کرد و بدون هیچ چشم داشتی به فعالیت پرداخت، همه همت وضعیش این بود که در آن طوفان سهمگین ”بگیرد غریق را“ و چقدر فراوان اند غریقانی که تنها دستی که به طرف آنها دراز شد و آنها را نجات داد، دست بی طمع شریعتی بود... » (منبع)

به جز این موارد ، مطالب بسیار زیاد دیگری در گفتار بزرگان و مشاهیر علمی و فرهنگی ایران اسلامی وجود دارد که به جایگاه والای استاد محمدتقی شریعتی اشاره کرده اند.

درنتیجه استاد محمدتقی شریعتی یکی از افتخارات بی بدیل منطقه سبزواربزرگ به ویژه شهرستان داورزن است که ، همه مردم و مسوولان منطقه  باید در راستای گرامیداشت وپاسداشت مقام شامخ این بزرگمرد علمی بکوشند.
لیکن دریغ و صد دریغ که روحیه بی اعتنایی و بی تفاوتی نسبت به مشاهیر و ریشه های ارزشمند فرهنگی و تاریخی مدت هاست در میان مسوولان و برخی از مردم غرب خراسان رضوی ریشه دوانیده است.
به طوری که با وجود شخصیت های بزرگی نظیر علامه محمدتقی شریعتی ، دکتر علی شریعتی ، خواجه ابوالفضل بیهقی ، حکیم حاج ملاهادی اسرارسبزواری ، ملاحسین واعظ کاشفی و ... در روزهای درگذشت یا ولادت این شخصیت ها هیچ برنامه خاصی در منطقه سبزواربزرگ به اجرا در نمی آید.
البته اداره فرهنگی وورزشی شهرداری سبزوار به مدیریت مهدی مقصودی در مدت کمتر از یک سال فعالیت خود در سال 91تا کنون چند فعالیت ارزشمند از جمله بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی و یادواره ملاحسین واعظ کاشفی را برگزار کرد همچنین مجموعه نهادهای شهرستان سبزوار به قافله سالاری دانشگاه حکیم سبزواری در مهرماه 91 نکوداشت مفصل و قابل قبول استاد حمید سبزواری شاعر آرمانگرای انقلاب را برگزار کردند که همه این موارد ، رویدادهای مثبت فرهنگی سبزوار در سال گذشته بود.
اما مسلماً این مقدار هرگز پاسخگوی نیاز و توانمندی های بی شمار فرهنگی در منطقه سبزواربزرگ نبوده و نیست.
به ویژه دو اداره فرهنگ وارشاد اسلامی و میراث فرهنگی ، صنایع و دستی وگردشگری در اکثر برنامه های اجرا شده یا نقشی نداشته اند یا اگر نقش داشته اند ، نقش آنها بسیار حاشیه ای وکمرنگ بوده است.
حال آنکه انتظار می رود در شهری مانند سبزوار که به واسطه تاریخ کهن و فرهنگ اصیلی که دارد و رویدادهای مهمی نظیر سربداران که در آن اتفاق افتاده و شخصیت های برجسته ای که در این منطقه دیده به جهان گشوده اند همچون علامه محمدتقی شریعتی ، از توانمندی های فرهنگی بالایی برخوردار است ، ادارات میراث فرهنگی و فرهنگ وارشاد اسلامی به عنوان متولیان اصلی امور فرهنگی ، پیشگام و پیشقدم اجرای برنامه های بزرگداشت مشاهیر باشند.
به ویژه وقتی که برای مشاهیر و بزرگان منطقه سبزواربزرگ در کل کشور و حتی در کشورهای خارجی مراسم وبرنامه های یادبود برگزار می شود ، کم کاری و کم توجهی مسوولان فرهنگی غرب خراسان رضوی بیشتر خودنمایی می کند.
از جمله اقداماتی که در داخل  و خارج از کشور برای شخصیت های سبزوار از جمله برای بزرگداشت استادمحمدتقی شریعتی و فرزند گرانقدرش دکتر علی شریعتی انجام شده است می توان به این موارد اشاره کرد :

سال 84:
همایش بزرگداشت استاد محمدتقی شریعتی در در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران


سال 85 :

بزرگداشت شریعتی بزرگ در تهران (توسط موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی،با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد و دانشکده الهیات دانشگاه تهران)


سال 85 :
همایش بزرگداشت استاد محمدتقی شریعتی در تهران برگزار شد


سال 86 :
 مراسم گرامیداشت دکتر علی شریعتی در آفریقای جنوبی


سال 90:

بزرگداشت دکتر علی شریعتی در استانبول


سال 91 :

سمپوزیوم شریعتی شناسی در ترکیه (پیرامون شخصیت دکتر علی شریعتی)


سال 91 :
با انتشار ویژنامه ای در 268 صفحه؛
بزرگداشت نام و خاطره دکتر علی شریعتی در ترکیه



سال 92 :

ویژه برنامه رادیو فرهنگ در استاد محمدتقی شریعتی پدر دکتر شریعتی


پس از مشاهده این شهرت فراگیر خاندان شریعتی و برگزاری مراسمات مختلف و کارهای متعدد در راستای بزرگداشت علامه محمدتقی شریعتی و فرزندش دکتر شریعتی در سرتاسر کشور و حتی در کشورهای خارجی ، واقعاً این سوال برایمان تقویت می شود ، که چرا در شهر و منطقه زادگاه خاندان شریعتی هیچ تحرک رسمی و نظام مند از جانب مسوولان و متولیان فرهنگی برای بزرگداشت این مفاخر ارزشمند انجام نمی گیرد؟
 آیا به جز کوتاهی و بی برنامگی و در کل ضعف عملکرد مدیران فرهنگی غرب خراسان (به ویژه در سبزوار و داورزن) نسبت به مسائل فرهنگی خطه سربداران می توان دلایل دیگری برای این همه بی تفاوتی پیدا کرد؟
در این میان البته شماری از مردم و رسانه های محلی خطه سربداران در راستای بزرگداشت مشاهیر و زنده نگاه داشتن یاد و خاطره بزرگان شهر و دیار خود به خوبی می کوشند.
از آن جمله می توان به وبلاگ شاهدان کویر مزینان ، به مدیریت یکی از همشهریان فرهیخته و عزیزمان آقای علی مزینانی عسگری اشاره کرد (کلیک برای ورود به وبلاگ) که در راستای معرفی هرچه بیشتر روستای مزینان ، فعالیت های منسجم و عمیقی انجام داده و به ویژه برای معرفی دو تن از مشاهیر نامدار مزینان (علامه محمدتقی شریعتی و فرزندش دکتر علی شریعتی) تلاش زیادی انجام داده است.
به جز وبلاگ شاهدان کویر می توان به وبلاگ حارث آباد زادگاه ابوالفضل بیهقی (کلیک برای ورود به وبلاگ) نیز اشاره کردکه توسط دیگر همشهری فرهیخته مان آقای رضا حارث آبادی اداره می شود و پیرامون شخصیت برجسته ملی و فراملی این بزرگترین مورخ ایرانی و استاد مسلم نثر فارسی به فعالیت می پردازد.
وبلاگ شاهدان کویر مزینان در روزهای گذشته به مناسبت نزدیک شدن به سالروز درگذشت سقراط خراسان استاد محمدتقی شریعتی ، به انتشار چند مطلب زیبا پرداخته است . شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مطالعه این مطالب به پیوندهای زیر مراجعه نمایید :


چرا علامه محمدتقی شریعتی مزینانی مهجور ماند؟


زندگی نامه سقراط خراسان ، علامه محمدتقی شریعتی مزینانی به قلم خودش


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:

نگاهی مقایسه ای به وضعیت شریعتی و مطهری دو معلم بزرگ انقلاب / با معلمان خود چه می کنیم؟


مقام معظم رهبری : به نظر من شریعتی چهره ای همچنان مظلوم است.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما