پیوندهای ناگسستنی سبزوار و نیشابور! / تحریک احساسات قومی و منطقه ای تقابلی کاذب و غیر واقعی میان دو شهر دیرینه

 
✍️ مهران صولتی
 
🌱 شهریور ماه ۷۶ که برای انتخاب واحد به دانشگاه نیشابور رفته بودم به هنگام خرید آخرین نسخه هفته نامه صبح نیشابور با مقاله ای از مرحوم گرایلی درباره مقایسه میان نیشابور و سبزوار مواجه شدم.
 
ایشان با استناد به برخی منابع تاریخی ادعا کرده بودند که چون در گذشته های دور سبزوار یکی از روستاهای نیشابور بوده است، پس هم اکنون هم باید از ادعای تشکیل استان خراسان غربی دست بردارد!
 
پس از آن در مناظره ای مکتوب با مرحوم کاویانی سردبیر این نشریه کوشیدم ثابت کنم که پیوندهای میان این دو شهر تاریخی بسیار پایدارتر از مناقشات زودگذر منطقه ای بوده و نباید به این چنین تقابل هایی در خراسان بزرگ دامن زد.
 
اما امروز با دیدن فیلم برخورد تند و جنجالی خانم چنارانی( نماینده نیشابور) با دکتر حسینی( معاون سیاسی استاندار) دوباره همان مجادلات بیست سال پیش برایم زنده شد.
 
هیچ چیز زیان بارتر از آن نیست که مسئولی بکوشد با تحریک احساسات قومی و منطقه ای( دعوت حاضران در فرهنگسرای نیشابور به ترک جلسه!)، تقابلی کاذب و غیر واقعی میان دو شهر دیرینه و همسایه را دوباره زنده کند.
 
ابداع اصطلاحاتی از قبیل" سبزواری" یا " نیشابوری" فکر کردن، صرفا می تواند موجب غبارآلود شدن فضای سیاسی  استان شده و اذهان را از عقب ماندگی واقعی این دو شهر از آنچه تاکنون استحقاق آن را داشته اند بازدارد!
 
هنوز تجربه هشت سال اختلاف افکنی های  احمدی نژاد از خاطر مردم این سرزمین نرفته است! کسی که می کوشید با بزرگنمایی کاذب تقابل هایی مانند؛ فقیر- غنی، شهر- روستا، مرکز - پیرامون و ...نقصان های کارنامه خود را از دیدگان مردم ایران پنهان کند!
 
متاسفانه تا کنون مسئولین سیاسی نخواسته اند به پیوندهای واقعی این دو شهر توجه کنند. حضور مداوم فرهیختگان نیشابوری در مراسم شریعتی در مزینان، و حضور فرهنگیان و هنرمندان سبزواری در بزرگداشت خیام و عطار نشانی کوچک از همنشینی دو شهری است که به تنهایی بخش بزرگی از میراث فرهنگی کشور را در خود جمع آورده اند.
 
امید که در روزگار سیاست زده ما، همچنان فرهنگ، جایگاه بایسته خود بر فراز سیاست را بازیابد و رنگی از شفقت و مدارا بر روابط شهروندان عزیز خراسانی بزند.
 
منبع: کانال تلگرامی مهران صولتی
 
@solati_mehran
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما