رونمایی و خرید 100 جلد از کتاب«از مزرعه بیا پدر» اولین مصوبات کمیسیون فرهنگی شورای پنجم سبزوار / تجلیل از مهدی مقصودی و مهدی فوجی در اولین جلسه

ریحانه ریاحی ، زهرا امیری / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
کمیسیون فرهنگی گردشگری پنجمین دوره شورای شهر سبزوار شامگاه دوشنبه 17 مهر 96 با دو مصوبه و طی مراسمی در تالار اجتماعات شهرداری فعالیت خود را رسماً آغاز کرد.
 
به گزارش مجله اینترنتی  اسرارنامه مسئول کمیسیون فرهنگی گردشگری شورای شهر سبزوار در این مراسم گفت: خرید 100 جلد کتاب «از مزرعه بیا پدر» به قلم حسین خسروجردی و برگزاری مراسم رونمایی از این کتاب و نیز برگزاری مراسم اول آبان بزرگداشت روز نثر فارسی و ابوالفضل بیهقی از مصوبات این جلسه است.
 
مسعود پسندیده افزود: این جلسه برگزار شده است تا ضمن تشکر از آقایان مهدی مقصودی و مهدی فوجی که در دوره قبل مسئولیت کمیسیون های فرهنگی و ورزش و جوانان شورای شهر را برعهده داشتند، از همه علاقه مندان دعوت کنیم که ایده ها و نظرات خود را برای فعالیت هر چه بهتر و مفیدتر کمیسیون فرهنگی و گردشگری شورا در دوره پنجم ارائه دهند.
 
وی اظهار داشت نخستین کار کمیسیون فرهنگی شورای پنجم تحلیل وضعیت موجود شهر سبزوار بر اساس شاخص های یونسکو و سپس ایجاد ماموریت و هدف و برنامه ریزی جهت تحقق شاخص های فرهنگی مورد نیاز است و تقویت ارتباط دو سویه و مشارکت مردمی و حفظ و احیای آیین و سنن و فرهنگ و هنر سبزوار از دیگر اهداف ما در این کمیسیون است.
 
پسندیده همچنین گفت: کمیسیون فرهنگی پر طرفدارترین کمیسیون شورای شهر چهارم بود که از 13 نفر عضو، حداقل 5 یا 6 نفر بودند که سابقه و داعیه برعهده گرفتن این کمیسیون را داشتند. به همین خاطر کمی بدنه کمسیون فرهنگی را سبک کردیم و کمیسیون های گردشگری و میراث و ورزش و جوانان را که زیر مجموعه کمیسیون فرهنگی بود، به صورت جداگانه تاسیس کردیم. اما در دوره پنجم با توجه به اینکه تعداد اعضای شورا از 13 به 9 نفر کاهش یافت، مجدداً به تجمیع کمیسیون های جداشده پرداختیم و بنابراین امشب آیین آغاز به کار کمیسیون فرهنگی، گردشگری و ورزش و جوانان شورای شهر را داریم.
 
وی اظهار داشت: در کمیسیون فرهنگی و گردشگری شورای پنجم با توجه به گستردگی و تنوع موضوع، 7 کمیته تشکیل می دهیم که در این کمیته ها به صورت تخصصی به موضوعات میراث، گردشگری، صنایع دستی، ورزش، کتاب، فرهنگ با اولویت رسانه و هنر(تئاتر، موسیقی و ...) پرداخته خواهد شد.
 
پسندیده در ادامه ضمن تقدیر از زحمات مهدی مقصودی در کمیسیون فرهنگی شورای چهارم، از مهمترین موفقیت های این کمیسیون را، استمرار برگزاری همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در اول آبان هر سال، همایش بزرگداشت حکیم سبزواری در 8 اسفندماه هر سال و برگزاری سالانه نمایشگاه رسانه های محلی اشاره کرد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سبزوار ظرفیت آن را دارد که پایتخت کتاب ایران شود و حداقل جزء سه کاندیدای این انتخاب باشد. یکی از امتیازاتی که در بحث انتخاب پایتخت کتاب ایران هست، مصوبات کمیسیون فرهنگی و شورای شهر می باشد. به همین خاطر ما کمیته ای مجزا در بحث کتاب و ادبیات در نظر گرفتیم. 
 
در ادامه این مراسم مسئول پیشین کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار نیز گفت: هنگامی که در سال 92 مسئولیت این کمیسیون را پذیرفتم، با اینکه منکر زحمات و تلاش مسئولان پیشین نیستم، اما عملا از 3 دوره قبل شورای شهر سبزوار  فقط یک گزارش حدوداً 10 صفحه ای در اختیارم قرار گرفت، اما ما سعی کردیم تمام جلساتی که در این مدت برگزار کردیم را مکتوب و مستند کرده و امشب گزارش کامل و مصوبات 81 جلسه کمیسیون فرهنگی شورای چهارم را که در یک دفتر ثبت شده است، به آقای پسندیده تحویل خواهم داد.
 
مهدی مقصودی با اشاره به وجود مصوبات زیادی در کمیسیون فرهنگی شورای چهارم که متأسفانه علی رغم مصوب شدن، اجرایی نشده است، گفت: در واقع عملکرد بسیاری از مسئولان سبزوار در امور فرهنگی فقط در حد عکس گرفتن و موافقت اولیه با پروژه ها است اما بعداً همت کافی را برای اجرایی کردن مصوبات به خرج نمی دهند.
 
وی ابراز عقیده کرد: کار فرهنگی نسبت به بسیاری از کارهای دیگر کم هزینه ترین، مفیدترین و ماندگارترین است و سبزوار ظرفیت های فرهنگی بالایی دارد که از این ظرفیت ها می توان در زمینه  اشتغال و توسعه شهرستان بهره برد.
 
مقصودی در ادامه به بخشی از مصوبات و اهداف کمیسیون فرهنگی شورای چهارم که اجرایی نشده است، اشاره کرد و گفت: کتاب و کتابخوانی بیش از 50 درصد فعالیت های کمیسیون فرهنگی شورای چهارم را به خود اختصاص داد که ما در همین راستا چاپ 21عنوان کتاب را مصوب کردیم اما عملا فقط یک کتاب قرآن پژوهان سبزوار به چاپ رسید.
 
وی مصوبات دیگری نظیر انتخاب کتاب سال، راه اندازی بازارچه کتاب، تغییرات ساختار فیزیکی کتابخانه ناوی، راه اندازی بخش نابینایان در کتابخانه ناوی، سنجش وضعیت فرهنگی و اجتماعی شهر سبزوار، طرح جامع فرهنگی ، برگزاری بزرگداشت دکتر شریعتی، تاسیس خانه هنرمندان، المان خواجه نظام الملک، دبیرخانه دائمی نمایشگاه رسانه ها، کتابخانه سیار و ... را از دیگر موصبات اجرا نشده کمیسیون فرهنگی شورای شهر در دوره چهارم دانست.
 
مقصودی درباره برگزاری بزرگداشت شریعتی گفت: بیش از نیمی از اعضای شورا نامه برگزاری این همایش را امضا کرده بودند اما هرگز در دستور کار شورا قرار نگرفت.
 
وی درباره تلاش های صورت گرفته برای انتخاب سبزوار به عنوان پایتخت کتاب ایران نیز گفت: تا کنون سه دوره از انتخاب پایتخت کتاب ایران سپری شده که در اولین دوره در سال 94 سبزوار جزء 15 شهر برتر نامزدی این عنوان قرار گرفت و طبق گفته آقای صالحی وزیر فعلی و معاون وقت فرهنگی وزارت ارشاد یکی از مهمترین دلایل قرار گرفتن سبزوار در ردیف 15 شهر نامزد پایتختی کتاب ایران، مصوبات شورای شهر سبزوار بوده است. 
 
وی افزود: ما می توانستیم سال گذشته حتی تا 5 شهر نامزد نیز پیش برویم ولی متاسفانه دغدغه کافی در مسئولان سبزوار وجود نداشت و در حالی که باید طرح را طبق قوانین خودشان شهرداری و اداره ارشاد آماده می کردند اما موکول شد به بنده در کمیسیون فرهنگی شورا و خانم باغانی در نهادکتابخانه های عمومی که پای کار آمدیم و پیش بردیم.
 
مسئول سابق کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار در ادامه برخی از مصوبات  انجام شده و دستاوردهای این کمیسیون در 4 سال گذشته را نیز بدین شرح بر شمرد: خریداری 100 جلد از 20 عنوان کتاب که با موضوعات محلی سبزوار و یا توسط نویسندگان سبزواری نوشته شده بود، برگزاری مداوم همایش بزرگداشت بیهقی در چند سال اخیر که نصب المان بیهقی در باغ ایرانی سبزوار و برگزاری جلسات بیهقی خوانی در این شهر از نتایج این بزرگداشت است، چاپ کتاب قرآن پژوهان سبزوار، پخش همزمان مسابقات فوتبال جام جهانی در پارک سلامت که بسیار مورد استقبال همشهریان سبزواری قرار گرفت و به ایجاد شور و هیجان خاصی منجر شد،  بزرگداشت محمود بیهقی، بزرگداشت محمود برآبادی در مقبره حکیم سبزواری، واگذاری زمین به خیرین کتابخانه ساز، بزرگداشت حاج ملاهادی سبزواری در 3 سال گذشته، برپایی نمایشگاه کتاب در روز تولد شریعتی در کتابخانه ناوی و ...
 
وی همچنین گفت: علی رغم  اینکه سند توسعه شهرستان تنظیم شده است، اما گویا در حوزه فرهنگ چندان کاربردی به نظر نمی رسد و در حال حاضر فعالیت های حوزه فرهنگی سبزوار ظاهرا اولویت بندی شده نیست. درواقع ما ضعف نظریه پردازی و کار تئوریک در حوزه فعالیت های فرهنگی سبزوار را داریم. زیرا هر کاری  اگر چارچوب تئوری خود را داشته باشد، می تواند موفق شود.
 
مقصودی در پایان اظهارات خود پیشنهاد داد: در دوره جدید شورای شهر بالاخره برند سبزوار تعیین تکلیف شود و مشخص گردد که به هرحال سبزوار را با چه شعار و جمله و صفتی معرفی کنیم زیرا، اکنون هر یک از نهادهای فرهنگی به صورت جداگانه برندی را مطرح می کنند.
 
وی همچنین تنظیم تقویم فرهنگی شهر سبزوار را از دیگر پیشنهادات خود دانست و گفت: با توجه به ظرفیت های بالای این شهر می توان حداقل 12 رویداد مهم برای هر یک از ماه های سال در این شهر مشخص کرد که مورد توجه قرار گیرند.
 
وی همچنین خواستار مشخص شدن دقیق روز یا هفته سبزوار شد و گفت: موضوع برگزاری هفته سبزوار در زمان شهرداری دکتر طالبی دو سال انجام شد، ولی متاسفانه ادامه نیافت.
 
گفتنی است در این مراسم که با ابتکار مسعود پسندیده برگزار شد، از مهدی مقصودی و مهدی فوجی مسئولان کمیسیون های فرهنگی و ورزش و جوانان شورای چهارم، با اهدای دسته گل و لوح یادبود، تقدیر به عمل آمد.
 
مهدی مقصودی دفتر کامل گزارش کار و مصوبات جلسات کمیسیون فرهنگی شورای چهارم را به مسعود پسندیده تحویل داد.
 
جای سید علی کوشکی شهردار و کاظم کرامت رئیس شورای شهر و برخی دیگر از  اعضای شورا در این جلسه خالی بود.
 
جلال تعصبی از اعضای دوره سوم و چهارم شورای شهر سبزوار، محمودرضا سلیمانی رئیس اداره میراث فرهنگی و محمد علی آبادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سبزوار و سید ابوالفضل حسینی به  عنوان یکی از شهروندان علاقه مند و صاحب نظر در حوزه فعالیت های فرهنگی سبزوار از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما