منطقه غرب خراسان رضوی خاستگاه تعزیه ایران

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار گفت: در حال حاضر منطقه غرب خراسان رضوی خاستگاه تعزیه ایران است.
 
محمد علی آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: هم اکنون ٤ گروه تعزیه خوان در این خطه دارای پرونده و ساماندهی شده‌اند و در ایام مختلف سال نمایش تعزیه اجرا می‌کنند.
 
وی افزود: ١١ تعزیه خوان در سه شهرستان سبزوار، خوشاب و داورزن از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره مندند و ١١ نفر نیز مستمری بگیر هستند.
 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار خاطرنشان کرد: بیش از هزار و ٧ تعزیه خوان و بازی گردان، طبال و نوازنده نی در برپایی مجالس تعزیه ایفای نقش می‌کنند.
 
علی آبادی گفت: سبزوار از کانون‌های اصلی تشیع در ایران است که تعزیه در آن جایگاه خاصی دارد و کتاب «روضه الشهدا» اثر ملاحسین واعظ سبزواری که بُن مایه اصلی اشعار تعزیه کشور است خود بیانگر این موضوع است.
 
وی سبزوار، منطقه غرب خراسان رضوی را خاستگاه تعزیه ایران دانست و افزود: تعزیه خوانی در این منطقه بیش از یک هزار سال قدمت دارد و طرح ثبت سبزوار به عنوان پایتخت تعزیه ایران تدوین و به اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی ارسال شده است.
 
منبع : تسنیم
 
کد: 4553
نظرت را بنویس
comments

سبزواری مقیم سنندج

با سلام و تشکر بابت اطلاع رسانی ....من امسال از اینستاگرام شاهد تعزیه خوب و انصافا عالی روستای برغمد بودم .هم کار زیبا و با کیفیت ارائه دادند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما