نویسنده کتاب باغ باقی: هشدار می دهم، حافظه ی انقلاب و دفاع مقدس در حال پاک شدن است

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
عکس: زهرا امیری
 
یکی از نویسندگان کتاب «باغ باقی» گفت: به عنوان کسی که یکی از اولین دانشجویان مقطع دکترای ادبیات پایداری در کشور هستم، هشدار و اخطار می دهم که حافظه ی انقلاب و دفاع مقدس به مرور زمان در حال پاک شدن است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه علی ششتمدی سه شنبه شب در مراسم رونمایی از جدیدترین کتاب خود گفت: اگرچه در کتاب باغ باقی قدم های خوبی برای ثبت خاطرات ایثارگران دانشگاه حکیم سبزواری و خانواده هایشان برداشته شد تا از فراموش شدن این یادها که به صورت شفاهی نزد صاحبان خاطرات موجود بود، جلوگیری شود، اما با همه بزرگی این کار، هنوز در ابتدای راه هستیم.
 
وی افزود: البته این بدان معنا نیست که زحمات همکارانم در دانشگاه حکیم سبزواری از گروه نویسندگان تا ریاست دانشگاه و نیز مرکز آفرینش های فرهنگی و اجتماعی را که واقعا در تهیه و تدوین کتاب باغ باقی حمایت سازمانی و اداری خوبی داشتند، نادیده بگیرم، اما در واقع می خواهم بگویم در مقایسه با محتوایی که هنوز به ثبت نرسیده و در خطر فراموشی قرار دارد، هنوز کار زیادی نشده است.
 
ششتمدی همچنین گفت: امروز با گذشت 30 سال از دوران دفاع مقدس به تدریج خاطرات شاهدان عینی آن روزگار چه به دلیل کهولت سن و چه به خاطر از دست دادن آن عزیزان در حال فراموشی و نابودی است و تنها راه چاره این است که هرچه زودتر همه دلسوزان با هم وارد میدان شوند و مانند دانشگاه حکیم سبزواری گوشه ای از کار ثبت و ضبط محتواهای شفاهی در این زمینه را به دست بگیرند.
 
وی گفت: فقط در سبزوار تخمین زده می شود، چندین هزارنامه بین اسرا و خانواده هایشان رد و بدل شده اما امروز از محتوای این نامه ها هیچ چیزی در دست نداریم.
 
این دانشجوی دکترای ادبیات پایداری افزود: در شهرهایی مثل سبزوار که بنیاد حفظ آثار، حوزه هنری و دفتر سوره فعال نیستند،  نیاز به همت بیشتری برای حفظ و ثبت خاطرات انقلاب و دفاع مقدس وجود دارد تا اگر 100 سال دیگر کسی خواست درباره تاریخ شفاهی سبزوار در دوران انقلاب و دفاع مقدس تحقیق کند بتواند به محتوای مورد نظر دست یابد.
 
گفتنی است کتاب باغ باقی شامل 33 داستان – خاطره از کارمندان ایثارگر و خانواده های شهدای منتسب به کارمندان دانشگاه حکیم سبزواری، به قلم سیدنوراله رضوی، علی ششتمدی و الهه رامشینی سه شنبه شب 4 مهر 96 همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس در نگارستان آفرین سبزوار رونمایی شد.
 
برای مشاهده گزارش تصویری از این مراسم هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما