میان ماه من تا ماه گردون...

تفاوت از سبزوار تا زنجان

 امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
مراسم معارفه سید علی کوشکی به عنوان چهل و یکمین مدیری که بر صندلی ریاست شهرداری بزرگترین شهر نیمه غربی خراسان تکیه می زند، پنجشنبه گذشته (30 شهریور96) در حالی در تالار اجتماعات شهرداری سبزوار برگزار شد که دو روز قبل از آن دکتر مسیح الله معصومی یکی از گزینه هایی که در تعیین شهردارجدید دیار سربداران توسط اعضای شورای پنجم با کوشکی رقابت کرده بود، به سمت شهرداری زنجان منصوب شد!
 
در واقع کوشکی که از یک سال قبل و توسط اعضای شورای چهارم سبزوار به این سمت انتخاب شده بود، توسط شورای پنجم ابقا گردید، اما مسیح الله معصومی توانست به عنوان یک شهردار غیربومی در مرکز یکی از استان های کشور و بیستمین شهر پرجمعیت ایران این سمت را به دست آورد.
 
راستی با مقایسه ای ساده بین رزومه کاری تمامی اعضای شورا و حتی نامزدهای پیشنهادی شهرداری، به راحتی می توانیم پی ببریم که چگونه سبزوار در جریان مهمترین تصمیم گیری اعضای شورای پنجم، اقناع نشد.
 
البته هدف از نوشتن این یادداشت زیر سئوال بردن شایستگی های سیدعلی کوشکی نیست. خصوصا که وی اینک رسماً شهردار سبزوار است و رسم شهروندی حکم می کند که گزینه ی منتخب شورای شهر را بپذیریم و حتی در صورت امکان هر یک یاری رسان وی برای انجام خدمات بهتر به نفع شهر و شهروندان سبزواری باشیم. اما مسئله مورد نظر در این یادداشت، نقد و بررسی ساز و کارهای فکری و تصمیم گیری حاکم بر اعضای شورای پنجم سبزوار است که چرا نتوانستند از ظرفیت های بالای نیروی انسانی این شهر جهت پیدا کردن بهترین و قوی ترین گزینه ی شهرداری سبزوار بهره ببرند؟
 
آیا شخصی مانند دکتر معصومی با برخورداری از تخصص دانشگاهی مرتبط (دکترای معماری و شهرسازی) و سوابق اجرایی و مدیریتی قابل توجهی نظیر چند سال معاونت شهرداری کلانشهر قم نمی توانست مورد توجه جدی تری واقع شود؟
 
چگونه اعضای شورای شهر با اهمیتی نظیر زنجان با جمعیت بیش از 400 هزارنفر و در جایگاه بیستمین شهر پرجمعیت کشور دکتر معصومی را به عنوان یک گزینه غیر بومی از بین چند رقیب بومی دیگر، شایسته ترین فرد برای شهرداری زنجان برمی گزینند، اما شورای شهر سبزوار نمی تواند از پتانسیل چنین شخصیت هایی در شهر زادگاه خود بهره ببرد؟ و در مقابل دست به انتخاب مدیری می زند که با همه احترامی که باید به عنوان منتخبِ منتخبان مردم برای وی قائل شد، اما هرگز نه از لحاظ  تخصص علمی (فوق لیسانس فقه و حقوق) ونه از لحاظ رزمه کاری قابل مقایسه با دکتر معصومی نیست. البته بی گمان شورای شهر ویژگی ها و برنامه های بارزی را در شهردار کنونی که برتر از دیگر شخصیت های شهرداری است، دریافته است و ای کاش مردم را در جریان امر می گذاشت تا مردم سبزوار نیز مانند شورا اقناع می شدند.
 
ناگفته نماند که مسیح اله معصومی خود چند روز قبل از انتخاب نهایی شهردار توسط اعضای شورای شهر سبزوار، از رقابت ها انصراف داده بود، اما طی نامه ای که درهمین زمینه به تحریر در آورد و در اختیار رسانه ها گذاشت، به این نکته اشاره کرده بود که عزمی جدی برای تغییر و تحول در سبزوار از سوی نخبگان و تصمیم گیران وجود ندارد و سبزوار همچنان باید همان سبزوار بماند. (نقل به مضمون)
 
معصومی همچنین گفته بود، نامزدی شهرداری سبزوار را بین پیشنهاداتی به مراتب بهتر تنها به عشق خدمت به شهر خود پذیرفته است. (نقل به مضمون) که صحت این ادعای او پس از انتخاب شدنش به عنوان شهردار زنجان به خوبی اثبات شد.
 
اینک وقت آن است که اعضای شورای شهر و سایر نخبگان و تاثیرگذاران دیار سربداران با خود بیاندیشند که درشهری که طی سالیان گذشته بر اثر مدیریت های ضعیف و غیر اصولی، گرفتار ده ها و صدها مشکل و کمبود و کاستی های اساسی شده است، و حرکت جهادی برای اصلاح روندهای اشتباه در آن از هر چیزی ضروری تر به نظر می رسد، چرا و چگونه چنین محافظه کار و گریزان از تغییر شده و چنان فضای بسته و مایوس کننده ای را فراهم آورده اند که باعث سرخوردگی و انصراف بهترین فرزندان این شهر از خدمت به شهر و دیار خود گردیده است.
 
سخن آخر اینکه، اگرچه بین شهرداران سبزواری که با فاصله حدود دو هفته برای شهرهای زنجان و سبزوار انتخاب شدند، تفاوت های علمی و اجرایی مشهود است، اما به هرحال باید امیدوار باشیم که این هر دو مدیر بتوانند عملکردی مثبت از خود برجای بگذارند زیرا در هر دو مورد پای آبروی سبزوار در میان است. بدون شک هرچه عملکرد این دو شهردار منتخب موفقیت آمیز تر باشد، هم به نفع مردم دو شهر سبزوار و زنجان است، هم باعث خوش نامی سبزوار و سبزواری ها خواهد شد و هم هر دو نفر به ذخیره های مدیریتی دیار سربداران، خراسان و کشور برای موقعیت های مهم دیگری در آینده تبدیل خواهند شد.
 
نام و معرفی کامل مسیح اله معصومی هم اکنون در فهرست مدیران سبزوار بزرگ که مدتی است توسط مجله اینترنتی اسرارنامه گردآوری می شود، درج شده است:
 
 
نظرت را بنویس
comments

سوباسا

خوش به حال سبزواریا که معصومی شهردارشهرشون نشد.نمیدونم چرااین سایت این همه ازمعصومی حمایت میکنه وچی بهش میرسه.ازخوب بودن همین بس که بعدشهردارشدنش درزنجان چنان اختلاسایی کردکه توسط نهادی امنیتی زنجان به جرم اختلاس بازداشت شد.بازم بگیدمعصومی مدیرلایقی هست. معصومی دراختلاس واقعامدیرلایقی هست این ودرزنجان به خوبی ثابت کرد.

سلام ،باعث افتخار ما سبزواری ها است که ایشان بدون هیچ رابطه و سیاسی کاری شهردار یک شهر مرکز استان شده است

افتخار نکن بزرگوار، تاسف بخور که اینجور سبزواری های پرتلاش و روشن فکر رو راحت از دست میدیم
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما