سفالگری دیرینه برآباد جان می گیرد

سبزوار- ایرنا- قدمت 500 ساله سفالگری در روستای برآباد از توابع بخش روداب شهرستان سبزوار این روستا را به عنوان یکی از قدیمی ترین جایگاههای سفالگری خراسان معروف کرده چنانکه در تاریخ بیهقی از سفالگران و قدمت سفال سبزوار یاد شده است.

به گزارش ایرنا، در گذشته 63 کارگاه سفال گری با اشتغال 200 نفر در اطراف این روستا فعالیت داشت و کوزه برآباد به استانهای همجوار صادر می شد. امروز گرچه با توسعه فناوری نیاز به کوزه کمتر شده اما این صنعت با ایجاد تنوع در طراحی ظروف سفالین می تواند متناسب با نیاز روز بازار احیا شود. 
 
کارگاههای سفالگری برآباد در سالهای 56- 1355تعطیل شد و نیمی از شاغلان این بخش به سبزوار مهاجرت کردند و برخی با مجوز حفر چاه کشاورزی به این حرفه در روستا مشغول شدند. 
 
پس از حدود 4 دهه وقفه هم اکنون در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال با همکاری میراث فرهنگی، فرمانداری و مردم منطقه کارگاه سفالگری برآباد در راستای اشتغالزایی و کارآفرینی احیا شده است. 
 
یک کارشناس و استاد سفاگری به خبرنگار ایرنا گفت: کوزه گری از مشاغل حرفه ای و رایج مردم این منطقه بود و نام خانوادگی برخی افراد در این منطقه به عنوان 'کوزه گر و سفالگر'مبین آن است. 
 
محمد برآبادی افزود: یکی از بهترین نوع کوزه آب ایران از نظر فرم، ترکیب و کیفیت منحصر به منطقه برآباد است چنانکه برخی ویژگیهای کوزه از جمله مینیاتوری قصه های ایرانی در شاهنامه، اشعار حافظ و بابا طاهر خاص این کوزه هاست. 
 
وی ادامه داد: در گذشته کوزه از برآباد به کرمان، مازندران، سیستان و بلوچستان و شهرهای جنوبی خراسان صادر و در قبال آن گندم، برنج و خشکبار دریافت می شد. 
 
این کارشناس سفالگری افزود: علت رونق سفالگری در این منطقه زمینی به نام 'گل کن' با مساحت 100 هکتار در غرب روستا است که با کندن 40 سانتیمتر رویه زمین یک لایه رس مرغوب و منحصر به فرد حاصل می شود. 
 
وی به ویژگیهای سفال برآباد اشاره و بیان کرد: کوزه های تولید شده در این روستا به علت جنس خاک مورد استفاده، رسوبات معلق در آب را به خود جذب می کند که این امر به لحاظ علمی و بهداشتی اهمیت بسزایی دارد. 
 
او گفت: احیاء کارگاه و مرمت کوره ها و همچنین برگزاری دوره های آموزشی تاثیر مهمی بر معرفی هنر و دانش سفالگری به نسل جوان دارد. 
 
سرپرست گارگاه سفاگری برآباد نیز گفت: حرفه اصلی مردم این روستا در گذشته هنر سفالگری بوده است که با حذف سفال از زندگی مردم و تخریب کارگاهها هنر سفالگری نیز کمرنگ شد چنانکه امروز از 63 کارگاه تنها پنج کارگاه وجود دارد که آنها نیز مخروبه شده اند. هم اکنون یکی از این کارگاهها برای فعالیت بازسازی شده است. 
 
حسین برآبادی افزود: ظرف 2 سال گذشته با همت میراث فرهنگی جهت احیا و مرمت کارگاهها و ترغیب مردم منطقه، امید به رونق دوباره حرفه سفالگری در روستا زنده شده است. 
 
وی با اشاره به اینکه آثار ایجاد شده سفالگری شامل کارهای تزئینی و ظروف هفت سین بازار مناسبی دارد ادامه داد: در صورت مرمت کوره ها زمینه افزایش کارگاهها و آموزش سفالگری به جوانان فراهم می شود. 
 
 
رونق سفالگری تحول در اشتغال منطقه برآباد 
 
فرماندار ویژه سبزوار نیز گفت: سیاستها در اقتصاد مقاومتی در راستای بهره از ظرفیتهای هر منطقه است لذا باید با همت اهالی روستای براباد ساخت کوزه و ظروف سفالی احیا شود و با حمایت مسئولان رونق پیدا کند. 
 
احمد برادران افزود: با هماهنگی انجام شده صندوق کارآفرینی امید به لحاظ ارائه تسهیلات قرض الحسنه از کارفرمایان و سرمایه گذاران در این طرح حمایت می شود. 
 
وی ادامه داد: با توجه به دسترسی منطقه برآباد به کویر احیای دوباره سفالگری علاوه بر رونق صنایع دستی این منطقه باعث توجه گردشگران و رونق ظرفیت مغفول مانده کویرگردی در این ناحیه می شود. 
 
 سفالگری برآباد افق جدیدی در توسعه گردشگری روداب 
 
بخشدار روداب هم گفت: سفالگری برآباد ظرفیت خوبی برای گردشگری منطقه است و با رونق آن افق جدیدی در توسعه گردشگری روداب سبزوار فراهم می شود.
 
حسین فیض آبادی افزود: با ورود مسافران و گردشگران زمینه برای معرفی هنرهای سنتی، صنایع دستی، آداب و رسوم سنتی و غذاها محلی منطقه نیز فراهم می شود.
 
وی ادامه داد: در صورت نیاز و علاقه دانش آموزان با هماهنگی آموزش و پرورش زمینه برای ایجاد رشته مرتبط با سفالگری در یکی از هنرستاهای این بخش فراهم می شود.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار هم گفت: پس از 2 سال تلاش و اقناع و توجیه مردم روستای براباد کارگاه سفالگری در حمام قدیمی این روستا راه اندازی شد. 
 
محمود رضا سلیمانی با اشاره به اینکه برآباد مهد سفالگری خراسان است افزود: با احیای صنعت سفالگری ضمن اشتغال پایدار در روستا این منطقه ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطبهای گردشگری غرب استان خراسان رضوی را دارد. 
 
وی ادامه داد: سال 1394در 'روز روستا' با گردآوری سفاگرانی که در گذشته به این حرفه اشتغال داشتند رغبت و اشتیاق در مردم به وجود آمد. در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در مرحله نخست راه اندازی کارگاه 20 نفر اشتغال فراهم شد که با مرمت کوره ها بر این تعداد افزوده می شود. 
 
رئیس میراث فرهنگی سبزوار گفت: پس از رونق سفالگری در برآباد این منطقه می تواند به عنوان دهکده سفال غرب خراسان رضوی معرفی شود. 
 
براباد از توابع بخش روداب در جنوب غرب شهر سبزوار واقع است. سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد. 
 
منبع : ایرنا 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما