راه اندازی صدا و سیمای محلی سبزوار، مطالبه اساسی مردم غرب خراسان از مسئولین

امید برومندی/ نشریه استانی ندای سربداران
 
امروزه نقش و تأثیر مهم رسانه های جمعی بر توسعه اجتماعی و فرهنگی جوامع مختلف برهیچکس پوشیده نیست.
 
در میان انواع رسانه های موجود ، رادیو و تلویزیون از بدو پیدایش و به ویژه در دهه های اخیر به عنوان فراگیرترین وسایل ارتباط جمعی شناخته شده و اثرات خاص ومنحصر به فرد خودشان را بر جوامع مختلف بشری گذاشته اند.
 
عملکرد تبعیض آمیز مسئولان در اختصاص امکانات توسعه ای به همه مناطق :
 
امکانات مهم توسعه ای از جمله وجود صدا و سیمای محلی، درطول سالیان طولانی بر اساس سیاست های  اشتباه و تمرکزگرایانه ای که در کشور وجود داشته ، به شکل نادرستی توزیع شده اند.
 
به طوری که اصولاً مبنای تأسیس صدا و سیمای محلی و استانی در ایران ، مرکز استان بودن یک شهر است. و تقریباً تمام شهرهای غیرمرکز استان ، مانند سبزوار با وجود برخورداری از توانمندی های تاریخی و فرهنگی فراوانشان که ممکن است با برخی مراکز استان ها برابر یا از آنها بیشتر باشد ، به دلیل مرکز استان نبودن، از امکانات صدا و سیما نیز محروم می مانند. البته شهرهایی نظیر آبادان، مهاباد، کیش از این قاعده استثنا بوده اند.
 
این موضوع که امکان تأسیس رادیو و تلویزیون محلی تنها به شهرهای مرکز استان اختصاص دارد، نمود واضحی از سیاست اشتباه تمرکز گرایی و عدم رعایت عدالت سیاسی و اجتماعی است که درنتیجه اجرای این سیاست امروز می بینیم که اگر کشور ایران را به شکل فرضی به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم کنیم ، در قسمت های غربی آن بعضاً با فاصله کمتر از 200 کیلومتر شاهد وجود چندمرکز استان و به تبع آن چند شبکه صدا و سیمای استانی و دیگر امکانات توسعه ای هستیم. اما در نواحی شرقی کشور بعضاً بین دو مرکز استان همجوار نظیر زاهدان در سیستان و بلوچستان تا بندرعباس در هرمزگان یا فاصله مشهد در خراسان رضوی با شهر سمنان در استان سمنان فاصله هایی تا بیش از 600 و حتی 700  کیلومتر نیز وجود دارد و به همان میزان فقط تعداد  کمی صدا و سیمای محلی و استانی در این منطقه از کشور تأسیس شده است. این در حالی است که نیازها و توانمندی های منطقه ای نواحی شرقی ایران، بسیار متفاوت با امکانات موجود باشد.
 
این موضوع را هم اکنون می توان به خوبی در سبزوار و نواحی اطراف مشاهده کرد، که علی رغم وجود ظرفیت ها و البته نیازمندی های بالا ، امکانات مناسبی را در حوزه رسانه ای از جانب دولت ها دریافت نکرده است.
 
 با توجه به همه موارد گفته شده در بالا به نظر می رسد باید در راستای تأسیس یک صدا و سیمای محلی در سبزوار از جانب مردم ومسئولین تلاش  وجدیت مناسبی صورت بگیرد. که البته برای قدم اول می توان به تأسیس رادیوی محلی سبزوار که به لحاظ بودجه و امکانات مورد نیاز سهل الوصول تر است، امیدوار بود و در گام های بعدی تلویزیون محلی را نیز تحقق بخشید.
 
لذا هم اکنون یکی از مطالبات مهمی که باید توسط مردم ، مسئولین و رسانه های محلی در شهر دیرینه های پایدار پیگیری شود ، تأسیس یک صدا و سیمای محلی است تا هرچه بهتر و بیشتر به معرفی و حفظ و اشاعه تاریخ و فرهنگ غنی محلی دیار پرافتخار سربداران درکشور منجر شود.
 
البته به جز توانمندی های تاریخی دیارسربداران ، در حال حاضر نیز توانمندی های فرهنگی ، تجاری، سیاسی و اجتماعی منحصربه فرد  فراوانی در سبزوار و شهر و روستاهای اطراف آن وجود دارد که توجیه اقتصادی کافی را برای تأسیس یک صدا و سیمای محلی حتی قبل از ارتقاء به مرکز استان در این شهر فراهم می آورد.
 
البته باید گفت: هرچند سبزوار در سالهای اخیر رشد وتوسعه خوبی داشته است، اما بدون شک  بیشتر این رشد وتوسعه را باید مدیون همت وتلاش مردمان سخت کوش این دیار دانست که در زمینه های مختلف همت به خرج داده و بعضی گام های اساسی را برای توسعه منطقه شان برداشته اند که واضح ترین نمونه آن احداث فرودگاه سبزوار به عنوان دومین فرودگاه استان بزرگ و پرجمعیت خراسان رضوی است که تأمین هزینه ساخت و مدیریت مراحل اجرای آن را مردم سبزوار مستقیما برعهده داشتند. اما متاسفانه بر خلاف همت و تلاش مردم سبزوار، مسئولان کشور تا کنون در مسیر آبادانی این کهن شهر فرهنگی و تاریخی خراسان کم کاری های بسیاری مرتکب شده اند.
 
در نتیجه به نظر می رسد، حق مردم سبزوار باشد که از این به بعد به این چرخه معیوب پایان داده شود و از مسئولان انتظار داشته باشند که با انجام برخی پروژه های زیربنایی لازم در مناطق توانمندی چون دیار پرافتخار سربداران ، دین خود را به بخش های مهمی از تاریخ و فرهنگ کشور ادا کنند.
 
یکی از پروژه هایی که امروز اجرای آن توسط دولت بسیار ضروری می نماید ، ایجاد یک صدا و سیمای محلی با اولویت راه اندازی رادیوی محلی در شهرستان سبزوار است.
 
شبکه رادیویی و تلویزیونی صدا و سیمای خراسان رضوی در حال حاضر به دلیل تمرکز بیش از حد روی اخبار و مسائل کلانشهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی کشور، به هیچ عنوان کفاف نیازها و توانمندی های شهرستان های دیگر استان به ویژه دارالمومنین سبزوار را نمی دهد.
 
این درحالی است که سبزوار اینک علاوه براینکه یکی از بزرگترین شهرهای شمال شرق کشور است، از چندین مرکز استان نیز بزرگتر بوده و توانمندی های فرهنگی و انسانی بیشتری دارد. حال اگر با وجود همه این توانمندی ها قرار نباشد به این زودی حق مسلم مردم سبزوار و شهر و روستاهای اطراف آن در تشکیل یک استان جدید، تأمین شود ، حداقل با تأسیس یک صدا و سیمای  محلی می توان بخش مهمی از نیازهای فرهنگی این منطقه را برطرف کرد.
 
البته در برخی مناطق کشور، شهرهایی نظیرآبادان و مهاباد وجود دارند که بدون رسیدن به مرکزیت استان ، از سالها قبل صاحب صدا و سیمای محلی شده اند. لذا با وجود ظرفیت های بالای منطقه ای در ناحیه غرب خراسان رضوی تأسیس صدا و سیمای محلی سبزوار برای شهرستان های این ناحیه از کشور بسیار ضروریست.
 
راهکارهای اجرایی شدن صدا و سیمای محلی در سبزوار:
 
با توجه به هزینه هایی که راه اندازی یک مرکز صدا و سیمای محلی درهر شهری می تواند داشته باشد و اجرای کامل آن به  و از طرف دیگر نیاز و توان منطقه سبزوار برای برخورداری از یک صدا و سیمای محلی بسیار فراوان است ؛ لذا تا قبل از اینکه یک صدا و سیمای کاملاً مستقل در غرب خراسان رضوی تأسیس شود ، می توان راهکارهایی جبرانی برای آن در نظر گرفت.
 
راهکار اول تأسیس معاونت تولید صدا و سیمای خراسان رضوی در سبزوار و راه اندازی استدیوهای تولید در این شهرستان تا هنرمندان و فعالان رسانه ای سبزوار بتوانند به صورت مستقل در استدیوهای این شهر تولیداتی داشته باشند و مجوز پخش آن را نیز زیر نظر کارشناسان مورد تایید سازمان صدا و سیما دریافت کرده و محصول نهایی را برای پخش از آنتن به مرکز استان ارسال کنند.
 
راهکار دوم می تواند راه اندازی حداقل یک رادیوی شهری در سبزوار باشد که ساعات محدودی در طول روز فعالیت کرده و حداقل با پوشش دادن جلساتی نظیر جلسات شورای شهر، جلسات شورای اداری و برخی برنامه ها و همایش های مهم شهرستان، گام موثری در راستای شفاف سازی و اطلاع رسانی سریع و به موقع به مردم برداشته شود. پس از راه اندازی رادیو، به مرور می توان مراحل راه اندازی تلویزیون محلی را نیز پیمود.
 
اکثر شهرهای مرکز استان که هم اکنون دارای شبکه های رادیویی و تلویزیونی کامل و 24 ساعته هستند از جمله شهر مشهد ، ابتدا کار خود را با راه اندازی یک شبکه رادیویی و آن هم در ساعات محدودی از روز آغاز کرده و اندک اندک فعالیتشان را گسترش داده اند.
 
 
نظرت را بنویس
comments

کارمند صداوسیما

کلاهی که در توسعه دفاتر خبری سر صداوسیما رفته با این افتضاح بودجه این سازمان دیگر سرش نمی رود. شهرستانها ابتدا پای کارند وسپس صداوسیمارا تنها می گذارند.

30شهریور

اگه به مسوولان و مدیران سطح بالای کشوری بود فرودگاه سبزوارهم هیچ وقت ساخته نمیشد امامردم سبزوار خواستند و ساختند صدا و سیماهم حق مردم سبزوار و همه شهرهایی با شرایط مشابه سبزوار است باید با تلاش و بیگیری مردم وخبرنگاران دیر یا زود این خواسته تحقق یابد

جمال آبادی

سلام واقعا پیشنهاد خوبیه و خواسته بحق مردم شهرستانهای خراسان غربی هستش که تقریباً در آنتن شبکه خراسان رضوی هیچ جایی ندارند. واقعاً ظرفیت سبزوار برای ایجاد صداوسیمای محلی، خیلی بیشتر از مهاباد و آبادان و بیرجند و بجنورد و سمنان و ایلام و یاسوج و شهرکرد و... هستش. در مورد راه اندازی استودیو تولید باید بگم که این کار رو صداوسیمای مرکز لرستان چندماه قبل در بروجرد با افتتاح یک استودیو ضیط برنامه انجام داد. سبزوار که هم از نظر جمعیتی و از جهات دیگه از بروجرد بالاتره. در مورد رادیوهای شهری هم ذکر این مطلب ضروریه که الان شهرهای کوچیک تر از ما مثل زابل، رفسنجان، بروجرد و.... رادیو شهری مخصوص خودشونو دارن.راهکاری هم که من پیشنهاد میدم اینه که بیایم مثل فرودگاه، به صداوسیما بگیم مجوز رادیوشهری رو بده تا ما با هزینه خودمون اونو درست کنیم. و بعد چند سال به همین طریق دنبال تلویزیون محلی باشیم
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما