نگاهی به مهم‌ترین مشکل اولین فرودگاه سبک کشور در شهرستان کاشمر

نبود منابع مالی مهم‌ترین مشکل اولین فرودگاه سبک بخش خصوصی کشور
 
سال گذشته بود که هم‌زمان با 7 دسامبر روز جهانی هواپیمایی، نخستین فرودگاه سبک بخش خصوصی کشور در کاشمر افتتاح شد.
 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، عملیات ساخت این مجموعه که هفتمین و بزرگ‌ترین فرودگاه فوق سبک کشور بود از اسفندماه سال 93 در زمینی به مساحت 17 هکتار آغاز شد و بعد از دو سال با هزینه شخصی به بهره‌برداری رسید.
 
به‌رغم اینکه برای ساخت این فرودگاه هزینه بسیاری شده اما امروز با مشکلات مالی بسیاری مواجه است.
 
در همین خصوص مدیر شرکت کاویان پرواز ترشیز در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: این فرودگاه طی بازده زمانی 5 سال و با اعتبار 85 میلیارد ریال توسط سرمایه شخصی بدون ذره‌ای کمک از سوی سازمان‌های دولتی ساخته و به بهره‌برداری رسیده است.
 
محمدرضا کاویانی با اشاره به اینکه این فرودگاه فوق سبک در سال 95 به طور رسمی افتتاح و از آن زمان تاکنون در حال خدمت‌رسانی به مردم منطقه است، بیان کرد: اکنون خدماتی از قبل آموزش خلبانی، ناوبری و پروازهای تفریحی ارائه می‌شود.
 
وی با اعلام اینکه در این مجموعه 16 نفر در حال انجام وظیفه هستند، بیان کرد: به‌رغم اینکه در بدو شروع به ساخت پروژه با برآورد متخصصین درخواست 360 تن قیر از ادارات مربوطه نمودیم و تمامی اداره‌های شهر و استان موافقت خود را برای در اختیار قرار دادن تناژ لازم به صورت رایگان اعلام داشتند اما وقتی جهت اخذ موافقت نهایی درخواست به وزارت راه و شهرسازی ارسال شد متأسفانه با تخصیص قیر به پروژه به‌صورت رایگان مخالفت گردید.
 
مدیر شرکت کاویان پرواز ترشیز با بیان اینکه به دلیل مخالفت مجبور به خرید قیر شدیم، اظهار کرد: پروژه به‌رغم تمامی فراز و نشیب‌ها در سال گذشته به سرانجام رسید.
 
وی افزود: از آنجایی که منطقه پتانسیل لازم جهت توسعه این فرودگاه از جمله راه‌اندازی تاکسی هوایی، ایجاد دانشکده هوانوردی و سالن‌های مونتاژ هواپیماهای فوق سبک و سبک را دارد اگر باند فرود از 1600 به 2500 متر و عرض آن از 100 به 150 متر افزایش یابد قادر به پذیرش هواپیماهای بزرگ‌تر از نوع باربری، فوکر و ای تی آر را خواهد داشت.
 
کاویانی با اشاره به اینکه در حال حاضر برای توسعه هرچه بیشتر این فرودگاه بودجه کافی را نداریم، از مسئولان کشوری خواست با توجه به آماده بودن زیرساخت‌های موجود بودجه لازم برای این مهم را اختصاص دهند.
 
وی با اعلام اینکه تجهیزات این فرودگاه تکمیل است، عنوان کرد: کد چهارحرفی OIMQ از سوی سازمان جهانی بین‌المللی هوایی برای این فرودگاه در نظر گرفته‌شده است و این کد اختصاصی فرودگاه کاشمر در تمام دنیا به رسمیت شناخته می‌شود.
 
مدیر شرکت کاویان پرواز ترشیز با بیان اینکه متأسفانه مراجعه کننده به فرودگاه بسیار کم است، افزود: به‌رغم اینکه هواپیماهایی در حد 8 و 20 نفره راحت می‌توانند در این فرودگاه بنشینند اما همکاری لازم را ندارند.
 
کاویانی با اعلام اینکه این توانایی را داریم که با هواپیماهای موجود مستقیم از همین فرودگاه به 3.5 ساعت به کیش برویم، سرعت هواپیما را 180 کیلومتر در ساعت اعلام کرد و گفت: اکنون به دلیل نبود مراجعه کنند مجبوریم از هزینه شخصی این مکان را سرپا نگه داریم.
 
وی با اشاره به اینکه برای خرید هواپیماهای 10 و 20 نفره نیازمند وام‌های بلند مدت با بهره کم هستیم، بیان کرد: به‌رغم اینکه اولین فرودگاه سبک کشور در بخش خصوصی هستیم اما حمایت نمی‌شویم.
 
کاویانی با اعلام اینکه با کمک نماینده مردم کاشمر در مجلس به دنبال این هستیم تا این فرودگاه را تبدیل به مرکز آموزشی کنیم و موسسه علمی کاربردی جهاد  دانشگاهی اقدام به جذب دانشجو در این زمینه کند.
 
 
مدیر شرکت کاویان پرواز ترشیز گفت: اکنون این فرودگاه دارای سه هواپیما است.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما