پیشنهاد پشتیبانی فرودگاه سبزوار برای فرودگاه بجنورد / راه حلی برای صرفه جویی در زمان و هزینه مسافران پروازهای لغو شده خراسان شمالی

رسانه های کشور در روزهای اخیر گزارشی گلایه آمیز از لغو مکرر پروازهای فرودگاه بجنورد به خصوص در فصول سرد و بارانی سال را منتشر کرده اند که این امر باعث ایجاد اختلالات زیادی در رفت و آمدها و برنامه های کاری و اداری مردم، شخصیت ها و مقامات و سرمایه گذاران این استان شده و متعاقباً خسارت هایی را وارد کرده است.
 
به نظر می رسد، با توجه به این وضعیت که در حال حاضر برای تنها فرودگاه استان خراسان شمالی وجود دارد، فرودگاه سبزوار در منطقه غرب خراسان که با فاصله ای کمتر از 150 کیلومتر تا شهر بجنورد قرار دارد، می تواند پشتیبان خوبی برای مردم و مسافران خراسان شمالی باشد.
 
در گزارش انتقادی خبرنگار تسنیم از لغو مکرر پروازهای فرودگاه بجنورد، گفته شده است که گاهی اوقات هواپیماهایی که تا نزدیکی فرودگاه بجنورد رسیده اند، به خاطر شرایط بد جوی، مجبور به بازگشت مسیر 1000 کیلومتری تا تهران می شوند. بنابراین اگر فرودگاه سبزوار به عنوان پشتیبان فرودگاه بجنورد در نظر گرفته شود می تواند جهت میزبانی از پروازهای برگشتی فرودگاه بجنورد، نقش فعالانه ای در منطقه ایفا کند و مسیر برگشت هواپیماها را از 1000 کیلومتر به کمتر از 150 کیلومتر کاهش دهد که این هم صرفه جویی زیادی در مصرف سوخت را در پی خواهد داشت و هم مانع هدر رفتن وقت و به هم خوردن برنامه های مسافران مسیرهوایی بجنورد خواهد شد.
 
فرودگاه سبزوار که امکانات لازم برای برقراری پرواز در شب را نیز دارد، پیش از این به عنوان پشتیبان فرودگاه مشهد شناخته شده است و تا کنون سابقه چند مرتبه پذیرایی از هواپیماهای برگشتی از فرودگاه مشهد را داشته است.
 
همچنین فرودگاه سبزوار که به لحاظ جغرافیایی از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است و در طول سال کمتر مواردی پیش می آید که به خاطر وضعیت بد جوی و کاهش دید افقی پروازهای این فرودگاه امکان فرود را به دست نیاورند و درماه های اخیر نیز عملکرد رو به رشدی را داشته است، می تواند با افزایش پروازهای برنامه ای در طول هفته شرایطی را فراهم آورد که همواره برای مسافران خراسان شمالی امکان استفاده از پروازهای رفت و برگشت این فرودگاه نزدیک به شهر و استان خودشان وجود داشته باشد. بدین ترتیب امنیت خاطر مناسبی برای مردم و مسافران خراسان شمالی به وجود می آید  که در صورت لغو پروازهای فرودگاه بجنورد، بتوانند در کوتاه ترین فاصله سفر خود را از یک فرودگاه دیگر انجام دهند و قرارها و برنامه ریزی های اداری، تجاری و دانشگاهی و ... آنان کمتر منتفی شود و باعث وارد آمدن خسارت های مادی یا معنوی به مردم و مسافران این استان گردد.
 
اسرارنامه در ادامه به انتشار متن کامل گزارش خبرگزاری تسنیم درباره لغو دائمی پروازهای فرودگاه بجنورد و راه حل های مطرح شده برای این مشکل می پردازد:
 
تسنیم گزارش می‌دهد
پرواز در شب؛ رمز "عملیات نجات" تنها فرودگاه خراسان‌شمالی
 
لغو پروازهای فرودگاه بجنورد در روزهای بارانی٬ قصه‌ای تکراری است و بارها جلسات مهم سرمایه گذاران و مسئولان را نیمه کاره گذاشته است.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد٬ تنها فرودگاه شمال شرق ایران٬ با انجام روزانه یک پرواز به پایتخت٬ علی رغم انجام و تخصیص اعتبارات ملی و استانی٬ هنوز جایگاه خود را در صنعت حمل و نقل خراسان شمالی و توسعه اقتصادی این منطقه نشان نداده است. فرودگاهی که می‌تواند به قطب اقتصادی و حمل و نقل بار و مسافر در شما ل شرق کشور تبدیل شود٬ با کوچک ترین بارشی در فصل‌های سرد سال٬ عملا تعطیل شده و توان میزبانی هواپیما‌ها را ندارد.
 
ماجرای یک پیامک
 
ماجرای این گزارش از یک پیامک آغاز شد. پیامک هم‌وطنی دلسوز که از طریق کانال تلگرامی خبرگزاری تسنیم در استان خراسان شمالی با ما ارتباط برقرار کرده و این‌چنین گفت:
 
«به مناسبت انجام یک کار ادارای وارد استان شما شدم. اولین تصویر من از بجنورد٬ با باند فرودگاهش ترسیم شد و بعد از آن بلوار ابتدایی شهر شما. همه چیز آن طور که باید و شاید خوب نیست ولی معلوم است کارهای زیادی برای آبادی اینجا انجام شده است. یادم آمد چند ماه قبل٬ در زمستان سال 95 برای ماموریتی اداری عازم بجنورد بودم. پس از چند ساعت معطلی در فرودگاه مهرآباد تهران٬ مشخص شد پرواز بجنورد٬ به علت بدی آب و هوا کنسل شده و متاسفانه آن کار و ماموریت مهم اداری من هم انجام نشد. حالا بعد از چندماه دوباره به بجنورد آمدم ولی این‌طور که همراهم در این سفر می‌گفت احتمالا با شروع فصل سرما و بارش‌های منطقه باز هم داستان لغو پروازها ادامه می‌یابد. شما که رسانه‌ای در این استان دارید برای حل این مشکل اقدامی کنید تا نفع آن هم به استانتان برسد...»
 
هر چند این موضوع تکراری بارها از سوی رسانه‌های استان پیگیری شده و تا کنون چندین طرح ملی و استانی برای نجات فرودگاه بجنورد از قصه پر غصه لغو مکرر پروازهایش صورت گرفته٬ ولی ماجرا هم‌چنان ادامه دارد و در فصل بارش‌های منطقه٬ گریبان‌گیر بسیاری از مسافران این فرودگاه می‌شود.
 
اساسی ترین مشکل فرودگاه بجنورد٬ قرار گرفتن آن در منطقه‌ای کوهستانی و محاصره شدن در بین کو‌ه‌هایی بلند است که این فرودگاه را به شکل کاسه‌ای درآورده که هنگام بارندگی و مه‌گرفتگی٬ باند فرود مشخص نشده و به ناچار خلبان‌ها مجبور به هدایت غول‌های آهنی به خانه اول٬ یعنی تهران هستند.
 
 
اقداماتی که تا کنون ثمربخش نبوده است
 
علی رغم نصب دستگاه های مختلف راهبری برای فرود هواپیماها٬ هرچند میزان لغو پرواز در فرودگاه بجنورد کم‌تر شده٬ ولی هم‌چنان شرکت‌های هواپیمایی٬ رغبتی برای فرود هواپیماها در باند فرودگاه بجنورد ندارند.
 
مدیر وقت فرودگاه بجنورد در سال 94 خبر از نصب دستگاه پیشرفته‌ای برای حل این مشکل خبرداد و اظهار داشت: نصب دستگاه «آی آل اس» در فرودگاه بجنورد 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با اتمام این طرح به‌زودی مشکل پروازهای شبانه و نشست و برخواست در روزهای مه آلود برطرف می‌شود.
 
محمود امانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد اظهار داشت: عملیات نصب دستگاه «آی آل اس» فرودگاه بجنورد دارای دو مرحله «سویل ورک» و نصب آنتن است که عملیات «سویل ورک» آن کاملاً انجام شده و هم اکنون در مرحله نصب آنتن‌های مربوطه هستیم. مدت زیادی به اتمام نصب و راه‌اندازی «آی آل اس» نمانده اما زمانی که به اتمام برسد باید هواپیمای تست کننده از شرکت فرودگاه‌های کشوری برای کنترل عملکرد دستگاه به استان بیاید که پس از تأیید آن‌ها دستگاه «آی آل اس» رسماً به بهره‌برداری می‌رسد.
 
وی تصریح کرد: تاکنون 40 میلیارد ریال برای خرید، نصب و سویل ورک این دستگاه هزینه شده که از منابع داخلی شرکت فرودگاه‌های کشور تأمین‌شده است.
 
امانی گفت: عملیات زیرسازی و «سویل ورک» این دستگاه از بهمن‌ماه سال گذشته به‌سرعت آغاز شد که طی امسال به اتمام رسید و عملیات نصب آنتن نیز از 22 فروردین‌ماه امسال آغازشده که همچنان ادامه دارد.قصد داریم تعداد پروازهای فرودگاه را افزایش داده و مدت‌زمان بین پروازها را نیز افزایش دهیم.
 
مدیر فرودگاه بین‌المللی بجنورد تصریح کرد: برقراری پرواز شبانه نیز از اهداف ما محسوب می‌شود که در حال پیگیری است. بر این اساس در بیشتر مواردی که پرواز بجنورد لغو می‌شود٬ هواپیماها تا نزدیک فرودگاه بجنورد می‌آیند و به خاطر عدم دید کافی باند برای نشستن٬ دوبار مسیر 1000 کیلومتری تا تهران را می‌پیمایند تا مسافران را به سلامت روی زمین بنشانند.
 
 
پروازهای فلایت چک هم اثر بخش نبود
 
محمدحسین علی‌نیا معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی در همان هنگام یعنی سال 94 و چند ماه پس از نصب دستگاه راهبری فرودگاه٬ از بی نتیجه بودن این عملیات خبرداد و اظهار داشت: پرواز فلایت چک برای تست این دستگاه در فرودگاه بجنورد انجام شد و این هواپیما و عوامل فنی‌اش مدتی قبل به استان آمدند و این سیستم کمک ناوبری را نصب کردند اما نتیجه آن چیزی نشد که انتظارش را داشتیم.
 
محمد حسین علی‌نیا٬ با بیان اینکه مسئله پیش‌آمده درباره شیب فرود هواپیماها در فرودگاه است٬ افزود: به همین منظور قرار است جلسه‌ای میان مسئولان استان و مدیران سازمان هواپیمایی به میزبانی بجنورد برگزار شود تا این مسائل بررسی و تصمیم‌گیری‌ها اتخاذ شود.
 
مسئول روابط عمومی فرودگاه بجنورد هم در همان سال تصریح کرد:نصب دستگاه ILS از اجرای طرح تقرب جدا است اما فرودگاه بجنورد به علت وجود ارتفاعاتی نظیر سالوک و بابا موسی و ارتفاعات پشت آن‌که بعضاً از قله‌های جلویی نیز بلندتر هستند دارای شرایط متفاوتی است و برآورد طرح مربوط به تقرب را دشوار می‌کند.
 
لغو پروازهای فرودگاه بجنورد در روزهای بارانی دیگر قصه‌ای تکراری است و بارها جلسات مهم سرمایه گذاران و مسئولان دولتی را به مرحله پایان رسانده است. حتی کاهش سطح کوه‌های اطراف بجنورد٬ به‌عنوان طرحی ابتکاری هم مشکل این فرودگاه را حل نکرد و مردم و مسافرانی که از این فرودگاه استفاده می‌کنند هم همیشه یک سوال تکراری در ذهن دارند. مشکل لغو پروازهای بجنورد کی تمام می‌شود؟
 
 
گلایه‌های استاندار خراسان‌شمالی از لغو پروازها
 
استاندار خراسان شمالی اخیرا در نشستی با خبرنگاران استان از گلایه‌های شخصی خود از این موضوع پرده برداشت و اظهار داشت: جانمایی احداث این فرودگاه اشتباه بوده و با این وضعیت هر عملیات توسعه‌ای هم که انجام شود٬ با این موقعیت جغرافیایی٬ مشکلات لغو پروازه را حل می‌کند.
 
محمدرضا صالحی افزود: موقعیت جغرافیایی فرودگاه و شکل کاسه‌ای آن٬ در فصل بارش‌ها دید خلبان را کم و مجبور به بازگشت به مبدا می‌شود. این مشکل با هیچ دستگاهی قابل حل نیست و فقط باید موقعیت فرودگاه تغییر کند. به منتخبان جدید شورای شهر بجنورد هم گفته‌ام که در مورد جابه‌جایی فرودگاه بجنورد تصمیاتی را تخاذ و به صورت جدی به این موضوع فکر کنند.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از راه‌حل‌های موضوع لغو پروازها در فصل زمستان٬ پروزا در شب است. بنا به گفته کارشناسان٬ میزان بارش‌ها و مشکلات جوی در شب‌ها کم‌تر است و در صورتی که پرواز‌ها در شب انجام شود مشکلی به‌وجود نمی‌آید. برای این موضوع هم باید تدابیر خاصی وجود داشته باشد. تامین هزینه‌های اسکان تیم پروازی در بجنورد و ساخت آشیانه هواپیما برخی از این ملزومات است که استانداری برای این موضوع آمادگی خود را اعلام کرده است.
 
استاندار خراسان شمالی ادامه داد: اگر پرواز شب برقرار شود٬ از نظر صرفه جویی وقت هم بسیار مفید است. بسیاری از مدیران استان برای برگزاری جلساتشان در تهران مجبور هستند یک روز زودتر در پایتخت حضور داشته باشند و با حالت فعلی پروازها عملاٌ یک روز در تهران تلف می‌شود که اگر پروازهای شبانه برقرار شود این معضل نیز حل خواهد شد.
 
 
فرودگاه بجنور آمادگی پرواز شبانه را دارد
 
برقراری پروازهای شبانه ملزوماتی دارد که فرودگاه بجنورد و مجموعه دستگاه‌های متولی باید زمینه آن را فراهم کنند. اخیرا مدیرکل سازمان برنامه و بودجه استان هم اعلام کرد با نهادهای ذی‌ربط در مرکز برای انجام این پروازها توافقاتی صورت گرفته و در صورت تامین امکانات مورد نیاز٬ این پروازها مشکلی ندارند.
 
 
مسئول روابط عمومی فرودگاه بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم دراین زمینهاظهار داشت: طی 5-6 سال گذشته مبلغی قریب به 50 میلیارد صرف انجام پروژه‌های افزایش مساحت فرودگاه از 240هکتار به 270 هکتار، افزایش طول باند، رفع موانع و مسطح سازی سطوح پروازی، ساخت ترمینال جدید، ساخت ساختمان یگان حفاظت هواپیمایی، محوطه سازی جلوی ترمینا‌ل‌های فرودگاه و نصب سیستمILS  شده است.
 
محمدرضا ساکنی در زمینه لغو پروازها افزود: ارتفاعات اطراف بجنورد در روزهای ابری باعث کاهش دید کامل خلبان می‌شود و علت لغو پروازها همین است.
 
وی تصریح کرد: فرودگاه بجنورد به لحاظ طول باند و روشنایی باند٬ آمادگی پرواز در شب را دارد ولیکن شرکت‌های هواپیمایی اعلام آمادگی نکرده‌اند. به دلیل عدم استقبال شرکت‌های هواپیمایی پرواز بجنورد به مشهد نیز انجام نمی‌شود.
 
ساکنی تصریح کرد: جهت انجام پروازهای حج و عتبات و عالیات٬ سازمان حج و زیارت باید با شرکت‌های هواپیمایی مذاکره کرده و با توجه به ظرفیت زائران برنامه‌ریزی کند. این شرکت‌ها به دنبال تعداد پروازهای بیشتر در طولانی مدت هستند.
 
به‌هر حال به نظر می‌رسد فوری‌ترین راهکار حل مشکل لغو پروازهای فرودگاه بجنورد٬ برقراری پروازهای شبانه است که مسافران بجنوردی منتظرند با انجام این پروازها و تمهید مقدمات آن٬ لغو پروازها در فصول سرد و بارشی به کم‌ترین حد ممکن رسیده و استفاده‌ خوبی از فرودگاه بجنورد انجام شود.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما