20 اثر تاریخی، میراث معنوی و طبیعی غرب خراسان رضوی در نوبت ثبت ملی

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: 20 اثر تاریخی، میراث فرهنگی، معنوی و طبیعی شهرستان‌های جوین، جغتای، داورزن، خوشاب و سبزوار در نوبت و ردیف ثبت فهرست آثار ملی کشور است.

محمودرضا سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با بیان این مطلب اظهار کرد: این آثار شامل سنگ نگاره‌های صخره ای، قنات کاریز، درختان کهنسال، نان‌های سنتی، گیاه کمای، محوطه‌ها و ابنیه تاریخی است که دوره‌های باستان و دوره اسلامی را در برمی‌گیرد.

وی ادامه داد: این آثار از ابتدای امسال تاکنون برای ثبت ملی به اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی ارسال که در صورت شایستگی و پس از تایید به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال می‌شود.

سلیمانی عنوان کرد: این آثار در صورت ثبت ملی در حمایت قانونی میراث فرهنگی کشور قرار می‌گیرند و با برخورداری از ردیف بودجه اقدامات حفاظتی، ترمیم، مرمت، استحکام بخشی روی آن صورت می‌گیرد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سبزوار همچنین تصریح کرد: محوطه‌ها و مکان‌های فرهنگی، کویر، درختان کهنسال، مناطق ییلاقی و آیین‌های عزاداری، آداب و رسوم محلی برخی از میراث تاریخی، طبیعی و معنوی شهرستان است که در ردیف و انتظار ثبت ملی قرار دارد.

1469 اثر تاریخی، فرهنگی طبیعی در غرب خراسان رضوی وجود دارد که 193 مورد آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.


منبع: ایسنا
کد:6430

نظرت را بنویس
comments

سلام آقای سلیمانی چرا به ابهامات و سوالات درباره تپه باستانی و انتقال مخفیانه آثار کشف شده به مشهد توضیح نمی دهد و شفاف سازی نمی کند؟ پیگیری کنید لطفا
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما