گزارشی از نشست موسیقی هنرجویان آموزشگاه چکاوک سبزوار/ اعتراض یک هنرمند: امکانات شهرستان برای هنرمندان موسیقی از چند دهه قبل افزایش نیافته است

نشست موسیقی هنرجویان آموزشگاه چکاوک زیر نظر مرکز آموزش های هنری سبزوار بعد از ظهر پنجشنبه 26 مرداد 96 در تالار کاشفی این شهر برگزار شد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در ابتدای این برنامه محمد امیر استیری مدیر مسئول آموزشگاه چکاوک و مسئول انجمن موسیقی سبزوار به سخنرانی کوتاهی پرداخت و اهداف برگزاری این نشست را عرضه ی بخشی از ظرفیت های هنری جوانان و نوجوانان سبزوار در زمینه موسیقی عنوان کرد و از تلاش هایی خبر داد که توسط او و تنی چند از هنرمندان سبزوار برای راه اندازی دپارتمان موسیقی کودک در این شهر در حال پیگیری است.
 
استیری افزود: دپارتمان موسیقی کودک در سبزوار به صورت کاملا تخصصی ویژه کودکان 3 تا 9 سال به همراه آموزش مادر و کودک خواهد بود.
 
استاد علی اصغر سعادتفر از هنرمندان پیشکسوت موسیقی سبزوار در این برنامه به نشانه اعتراض نسبت به تجهیزات نامناسب سالن، از حضار عذرخواهی کرد و از اجرا انصراف داد، اما با اصرار مجری و تشویق های تشویق های مکرر تماشاچیان راضی به اجرا شد.
 
وی در سخنانی کوتاه پیش از اجرایش گفت: امکاناتی که سالن های سبزوار چهل سال قبل برای اجرای هنرمندان موسیقی داشتند بیشتر از الان بود و این کمبود را باید رئیس اداره ارشاد و سایر مسئولان سبزوار مد نظر قرار دهند.
 
سعادتفر گفت: امروز هنرمندان شهرستان سبزوار به خصوصا در عرصه موسیقی به حمایت و توجه بیشتری از سوی مسئولان نیاز دارند و متاسفانه این توجه از آن ها دریغ شده است.
 
وی سرانجام پس از اینکه به اجرای چند قطعه موسیقی پرداخت، از همسر خود به عنوان کسی که همواره بهترین حامی وی در فعالیت های هنری و در زندگی بوده است، قدردانی کرد و بدین ترتیب مورد تشویق گرم حضار سالن قرار گرفتند. 
 
زهرا شیرازی مدیر مرکز آموزش های هنری سبزوار نیز در گفتگو با خبرنگار اسرارنامه گفت: در این نشست 7 گروه موسیقی با بیش از 30 هنرمند و هنرجوی آموزشگاه موسیقی چکاوک در حضور اساتید خود به اجرای قطعاتی پرداختند.
 
وی گروه های اجرا کننده و هنرمندان را به ترتیب زیر عنوان کرد:
 
اجرای اول: دو نوازی سه تار توسط علیرضا محتشم و احسان بهبود فر تحت سرپرستی  حمید رضا دولت آبادی
 
اجرای دوم: ویلون نوازان به سرپرستی ابوالفضل افشار متین و با هنرنمایی: داریوش اشراقی، محمد صادق برزویی، محمد رضا استاجی، یونس امینی، محمد رفوگر، رها برادران، دلارام معین افشار ،محمد امین ذبیحی ویلون و آواز به همراه مبین ذبیحی نوازنده پیانو
 
اجرای سوم: تک نوازی سنتور توسط آقای نقابی به سرپرستی استاد سعادتفر
 
اجرای چهارم: گروه مژده بهاری به سرپرستی علیرضا اکبری  و با هنرنمایی: محسن راه چمنی نوازنده و دانیال صادقی نوازندگان نی ، نیلوفر مسروری و هانیه شیرازی نوازندگان دف و یاسمن رباط سرپوشی نوازنده تنبک 
 
اجرای  پنجم : گروه گیتارنوازان چکاوک  به سرپرستی فرهاد پور استاد  و با هنرنمایی: غزاله نیک اختر، مرجان کلانتری، وحید کیاوش، امیر محمد امیریان فر نوازندگان گیتار، محمد حسین زاده نوازنده کاخون و محمد رهنما فر نوازنده گیتار و خواننده
 
اجرای ششم  به سرپرستی رسولیان متشکل از هنرمندان حسین دانش خواننده آواز، جواد ایلخانی نوازنده نی، مهدی کریمی نوازنده دف 
 
اجرای هفتم: دو نوازی سنتور به سرپرستی استاد سعادتفر و با هنرنمایی ریحانه بیدی و کیمیا مهرخواه نوازندگان سنتور و با تنبک و آواز استاد سعادتفر 
 
شیرازی همچنین اسامی هنرمندان و هنردوستانی را که نقش موثری در برپایی و اجرای این نشست موسیقی داشته اند، بدین شرح عنوان کرد: رضا شجاع مقدم مجری برنامه، محبوبه علوی  و احسان حیطه عکاس ، مهندس سیده فاطمه فدائی  کارشناس آموزشگاه چکاوک و مسئول هماهنگی گرو ه ها ، مژده رامشینی مسئول هماهنگی تمرینات هنرجویان، آقایان  نادر میرزا حسینی ، بهنام طاهری ، امین علی آبادی  ومحمد کلاته در بخش انتظامات 
 
وی همچنین از همکاری اداره فرهنگ  و ارشاد اسلامی ، انجمن موسیقی شهرستان سبزوار و خانم ها و آقایان سیدنورالله رضوی، مهدی استادی و خانم لشگریان در برپایی این برنامه تشکر کرد. 
 
موسی الرضا دانایی یکی از هنرمندان فرهیخته سبزواری که در مراسم نشست موسیقی آموزشگاه چکاوک حضور داشت، طی یادداشتی مشاهدات خود از این محفل هنری را به شرح زیر به رشته تحریر در آورده است:
 
پنج شنبه ۲۶ مرداد روز میوه چینی نوبرانه بود.
 
همه با دل های شیدایی به گلستان آمده بودند به همراه گل و شیرینی.
 
لب ها متبسم ، چهره ها بشاش، دل ها پر از شوق .
 
اما بودند کسانی که در درونشان تلاطم و آشوب بود. نگران اولین حضورشان بر روی سِن و در برابر چشمان مشتاق خانواده و فامیلِ خاص.اجرای هنر نمایی هنرجویان گروه موسیقی چکاوک .
 
سالن مملو از جمعیت شده بود ، صندلی های اضافی هم در سالن جاسازی شد، عده ای در کناره سالن سَرِپا به تماشا ایستاده بودند.
 
طبق معمول تلاوت قرآن و خیرمقدم مجری و بعد از آن انگیزه تشکیل این دورهمی زیبا از زبان استاد محمد امیر استیری صاحب امتیاز و مدیر مسئول آموزشگاه چکاوک رسید.
 
سخنان ارزشمند ایشان در باب موسیقی و لزوم آموزش آن به روش علمی همیشه شنیدنی است و بهترین بخش این سخنان  نوید گشایش و آغاز بکار دپارتمان موسیقی کودک بود که با تشویق بی امان حاضرین مواجه شد.
 
به اولین بخش کارگاهی ان نشست دوتارنوازی دو هنرجو بود دو نوجوان که به زیبایی هرچه تمام سالن را و تماشاگران مشتاق را بوجد آورد.
 
استاد حمید دولت آبادی خود بیشترین لذت را برد او ایستاد از ابتدا هنرجویانش را ورانداز می کرد و با تمام وجود با آنان همراهی می کرد.
 
گروه نوجوان دیگری به اجرای قطعاتی با ویلون و تمبک پرداختند . استاد افشار متین خود ساز تخصصی خود را نهاده بود و برای همراهی شاگردانش تمبک را بزیبایی نواخت ،امین نوجوان هنرمند گروه علاوه بر ساز ویلون قطعه زیبای مرغ سحر را با صدای پرنیانیش آواز خواند و کف های ممتد حاضران اورا هم به وجد آورد تا قطعات دیگری را خارج از برنامه اجرا نمایند .
 
ساعت بسرعت می گذشت اساتید موسیقی آموزشگاه سراز پا نمی شناختند و پروانه وار گرد هنرجویان هنرمند خود می گشتند ، برو بیایی در پشت پرده جاری بود که حاکی از عشق بود.
 
گروه گیتار نوازان به سرپرستی استاد پوراستاد قطعاتی را به  زیبایی هرچه تمام با آواز برای خانواده های مشتاق اجرا نمودند.
 
تشویق بی امان حضار سالن را در حد انفجار رسانده بود.
 
گروه موسیقی سنتی نی و دف با آواز خوش جناب دانش قطعاتی را برای مشتاقان اجرا نمودند و خواننده گروه ندا در داد که ؛
 
 وقتی دل شیدایی می رفت به بستانها
 
و همنوازی دف و نی و تمبک هم قطعاتی را اجرا نمودند و شور و هیجان را به سالن آورده و همنوایی و هماهنگی حضار با آنها بسیار تماشایی وزیبا بود.استاد حافظی و استاد اکبری بیشتر از حتی خانواده ها از این اجرای زیبا لذت بردند.
 
نوبت به استاد سعادتی فر رسید، مردی که نغمه هایش بژای سبزواری ها همیشه خاطرات خوبی را بهمراه داشته و دارد ولی این بار استاد کاری کرد کارستان . 
 
هنرجوی ایشان جناب نقابی برای کسب دانش و خوشه چینی هر جلسه رنج سفر از جوین را به خود هموار می کند تا بتواند از وجود این استاد اخلاق و موسیقی بهره مند گردد ، اینبار استاد سعادتی فر ساز تمبک را با شاگردش همراهی نمود که کمتر کسی نواختن تمبک از استاد را دیده بود و معمولا  دو نام سعادتی فر و سنتور با یکدیگر عجین است، اما آن شب استاد را با تمبک نوازی دیدیم ، آنهم بسیار زیبا و عالی .
 
ادامه هنرمندی ها با تشویق پرشور مشتاقان همراه بود و هیچ گاه از شدت تشویق ها کاسته نشد .
 
این بار استاد با دو هنرجوی دختر نوجوان سنتور نواز آواز هم خواند .
 
تمبک هم نواخت ، و برای شهروندان مشتاق و دوستداران موسیقی ، راهکارهایی را ارائه نمود ،
دلم نمی خواست شب به نیمه رسیده باشد ولی مجری اعلام نمود که وقت گذشته و ساعت عدد ۱۰ را نشان می دهد و هنرمندان جوان و نوجوان بمدت دو و نیم ساعت برایتان اجرای موسیقی داشته اند .
 
نباید فقط زحمات اساتید موسیقی را به رخ کشید ، هرچند که حق فراوانی برگردن جامعه و هنرمندان و هنردوستان دارند ولی حلقه اتصال این دو گروه بانوی فرهیخته و پرانرژی و فعال اجتماعی فرهنگی است که این بخش را دلسوزانه و ایثار گرانه مدیریت می کند و او کسی نیست جز زهــــــرا شـــیـــرازی . مهربانویی که نامش چون شهابی درخشان در عرصه هنر و مدیریت هنری سبزوار می درخشد .
 
باید از نظم سالن و مدیریت برنامه ها توسط خانم مهندس فــدایی هم تشکر کرد . / موسی الرضا دانایی
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

هنرمند

واقعا به حق موسیقی شهر ظلم شده و متاسفانه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد در این رشته مظلوم هم کاری نکرد. البته پیشنهادی به آقای علی آبادی دارم، جناب علی آبادی در مدت ریاست شما چند بار آمار فعالیت های فرهنگی و هنری رو درخدمت رسانه ها، هنرمندان و مردم داده اید؟ اصلا کار خاصی انجام داده اید؟ امیدوارم پاسخگو باشید.

موافقم

کاملا موافقم ولی برادر یا خواهر هنرمند، کدوم مسول توجه میکنه، این یکی از اون یکی بدتر
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما