یک قدم رو به جلو:

روز بزرگداشت بیهقی، تصویب در شورای فرهنگی عمومی و انتظار تأیید در شورای عالی انقلاب فرهنگی / ثبت اول آبان در متن یا ضمیمه تقویم؟

ثبت اول آبان به عنوان روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در جلسه 680 شورای فرهنگ عمومی کشور به تصویب رسید و قرار است این مصوبه برای تأیید نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده شود.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه این خبر را سید هادی حسینی معاون حقوقی امور مجلس و استان ها طی نامه ای به حسین مقصودی نماینده سبزوار بزرگ در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است.

گفتنی است، شهرستان سبزوار با وجود برخورداری از ظرفیت های اصیل تاریخی و فرهنگی بسیار و مشاهیر برجسته ای که برخی از آنان درخششی در سطح کشور و جهان داشته اند، به دلیل غفلت مسئولان و نمایندگان این شهرستان در ادوار مختلف تا کنون نتوانسته در متن تقویم رسمی کشور حداقل یک روز ملی به نام مفاخر و مشاهیر خود داشته باشد. حال آنکه بزرگانی نظیر ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی، استاد حمید سبزواری پدر شعر انقلاب، حکیم حاج ملاهادی اسرار سبزواری فیلسوف بزرگ شرق، دکتر علی شریعتی، ملاحسین واعظ کاشفی ونیز رویدادهایی نظیر نهضت تاریخ ساز سربداران از جمله مفاخر و ریدادهای مهمی هستند که هر یک به تنهایی ظرفیت اختصاص یک روز ملی را در تقویم رسمی کشور دارند.

لازم به ذکر است در چند سال اخیر روز 8 اسفند در ضمیمه تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام بزرگداشت حکیم سبزواری درج شده است. اما از آنجایی که تفاوت عمده ای بین درج مناسبت ها در ضمیمه تقویم با متن تقویم وجود دارد، انصاف این است که حداقل یک یا دو روز ملی در متن تقویم کشور به نام بزرگان و مشاهیر این کهن شهر خراسان درج شود.

گفتنی است، درج مناسبت ها در ضمیمه تقویم رسمی بدان معناست که شرکت های مختلفی که همه ساله اقدام به چاپ تقویم می کنند، می توانند به دلخواه خود بعضی از مناسبت های ضمیمه را برای تقویم اختصاصی خود درج کرده یا درج نکنند، اما مناسبت هایی که در متن تقویم رسمی کشور درج می شود، باید توسط تمام شرکت های چاپ کننده تقویم مورد رعایت قرار گیرند.

امید می رود در این مقطع که حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار کار ثبت اول آبان در تقویم کشور را یک قدم دیگر به جلو برده و مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور را برای این منظور گرفته است، شرایط طوری پیش برود که در نهایت این روز در متن تقویم و نه در ضمیمه آن درج شود.

نظرت را بنویس
comments

سلام فکر نکنیم که همه چیز تمام است و خیال مان راحت باشد. کار اصلی مسئولان و نمایندگان محترم تازه شروع می شود. نمایندگان و مسئولان باید رایزنی گسترده و سنگینی با همه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام دهند. چون بسیاری از اعضای شورا شاید چندان بیهقی و اهمیت او را ندانند. و ندانند که او پدر نثر فارسی است. اگر این رایزنی ها صورت نگیرد ممکن است مانند سال 86 تصویب نهایی این روز رد شود. سال 86 هم بخاطر همین کم کاری و کوتاهی و غفلت مسئولان و نمایندگان وقت تصویب روز ملی بیهقی در شورای انقلاب فرهنگی رد شد. پس از گذشته عبرت بگیریم. رایزنی های گسترده و سنگین باید از همین الان شروع شود تا اذهان اعضای شورا برای روز طرح این مسئله آماده شود.

باخیراتی

دمت گرم مقصودی ، یکی یکی داری طلسم ها و بم بست های سبزوار بزرگ را در می نوردی
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما