نظر قرآن شناس و حافظ پژوه برجسته ایران، درباره نویسنده سبزواری:

بهاءالدین خرمشاهی: محمود دولت آبادی در قله رفیع ادبیات داستانی معاصر ایستاده / فروتن و وفادار به زادگاه

 
بهاءالدین خرمشاهی
 
برای من بسی مایه مباهات و افتخار است که سابقه دوستی‌ام با استاد محمود دولت آبادی عزیز به اوایل دهه پنجاه بازمی گردد و تقریباً چهل سال از عمر این آشنایی می‌گذرد. زمانی با او آشنا شدم که تا بدین اندازه مشهور نبود و بیشتر داستان کوتاه می‌نوشت، درست برخلاف حالا که در قله رفیع ادبیات داستانی معاصرمان ایستاده است.
 
باور بفرمایید طی این سال‌ها آنقدر تحت تأثیر نوشته‌های این مرد بزرگ قرار گرفته‌ام که هفت- هشت مقاله درباره آثار او نوشته‌ام و حتی شعری هم برای این استاد گرانقدر گفته‌ام.
 
یکی از ویژگی‌های قابل توجه هنری نوشته‌های او را می‌توان در نثر زیبایی دانست که در آثارش به وضوح دیده می‌شود، نثر بسیار زیبایی که نویسندگان انگشت شماری از آن برخوردارند. البته اینکه می‌گویم نثر زیبا، به این معنا نیست که تنها ویژگی مثبت آثارش نثر او باشد چراکه ویژگی‌های بسیار دیگری در کنار هم منجر به درخشش نوشته‌های این استاد نویسندگی شده‌اند.
 
 به‌عنوان یک خواننده وفادار همواره پیگیرآثار او خواهم بود و امیدوارم که سال‌های بسیاری زنده باشد تا از حضورش بهره ببریم.
 
بی‌هیچ اغراق دولت آبادی را می‌توان یادمان بزرگ و زنده‌ای دانست که باید به او افتخار کنیم. بواسطه سال‌ها آشنایی با وی، استاد دولت‌آبادی را مردی متواضع می‌دانم که برخلاف تصوری که ابتدا از او داشتم غرور ندارد. محال است کنار دولت آبادی بود و احساس صمیمیت نکرد.
 
با وجود جایگاهی که در عرصه ادبیات معاصر از آن خود ساخته همچنان به زادگاه خود و فرهنگی که از آن برخاسته وفادار بوده و برخلاف برخی، تبدیل به فردی با تفکرات پست مدرن نشده است.
 
منبع: روزنامه ایران 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما