بانوان شهرستان بوکان رمان «جای خالی سلوچ» محمود دولت آبادی را نقد و بررسی کردند

در روزهایی که به سالروز تولد محمود دولت آبادی آقای رمان ایران در نیمه های مردادماه نزدیک می شویم، بانوان فرهیخته شهرستان بوکان در استان آذربایجان غربی به نقد و بررسی جای خالی سلوچ این نویسنده برجسته سبزواری نشستند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، پایگاه خبری تحلیلی هاژه از رسانه های محلی شمال غرب کشور است، خبر این جلسه نقد و بررسی را به شرح زیر منتشر کرده است:

بانوان بوکانی و "جای خالی سلوچ"
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هاژه، نشست نقد و بررسی رمان مشهور "جای خالی سلوچ" از آثار نویسنده‌‌ی شهیر ایرانی "محمود دولت آبادی"  روز چهارشنبه 4 مرداد 1396در سالن کتابخانه‌ی مستوره‌ی کردستانی شهرستان بوکان برگزار شد. 
 
این نشست که با حضور جمع کثیری از زنان ادیب و هنرمند بوکانی برگزار شد در ادامه سلسله نشست‌های بانوان نویسنده‌ی بوکانی برای نقد شاهکارهای ادبی جهان برگزار شد. 
 
در جلسه نقد و بررسی "جای خالی سلوچ" این رمان از جنبه‌های مختلف ادبی، اجتماعی، فرهنگی و زبانی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. برخی از نقدهای ارائه شده عبارت بودند از:  -  خانم بیان معروف‌پور؛ بررسی فضای تاریخی و شرایط وقوع روایت و مقایسه‌ی آن با رمان "مادر" نوشته‌ی "پرل باک"  -  خانم لیلا صالحی؛ بررسی فراز و فرود شخصیت اصلی رمان، جایگاه تمثیل‌ها در رمان و نقش رمان در هدایت فرهنگی جامعه  -  خانم لیلا نورانی؛ واکاوی جایگاه شخصیت‌های زن رمان -  خانم مهپاره ابراهیمی؛ تبعیض جنسی در اصلاحات و واژه‌های رایج در رمان -  خانم فوزیه سلطلان بیگی؛ زبان رمان و تاثیرپذیری آن از محیط داستانی  -  خانم کاظمی؛ خوانش فضای معناشناختی رمان جای خالی سلوچ  -  خانم پروین شیخی؛ جذابیت و کشش داستانی و شخصیت پردازی  در جای خالی سلوچ  -  خانم پرشنگ ایلخانی‌زاده؛ نقش فئودالیم در رمان جای خالی سلوچ  در پایان شرکت کنندگان دیگر نیز نقط نظرات خود را در قالب پرسش و پاسخ‌های ادبی مطرح نمودند.
 
منبع: وبسایت هاژه
 
گفتنی است، جای خالی سُلوچ رمانی رئالیستی از محمود دولت‌آبادی است که بلافاصله پس از آزادی از زندان ساواک و طی ۷۰ روز نوشته‌ است. دولت‌آبادی داستان آن را به هنگامی که دورهٔ سه سالهٔ حبس را می‌گذراند در ذهنش پرورانده بود.
 
رمان جای خالی سلوچ به زبان‌های آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، انگلیسی، کردی و هلندی ترجمه شده است
 
داستان جای خالی سلوچ روایت دردمندانه زندگی یک زن روستایی (مِرگان) در یکی از نقاط دورافتادهٔ ایران (روستای زمینج) است که سعی می‌کند پس از ناپدید شدن ناگهانی شوهرش کانون خانواده را همچنان حفظ کند. 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما