گفتگو با فرزانه فرهبد مجری موفق سبزواری که به صدا و سیمای مرکز همدان پیوست

امید برومندی ، ریحانه ریاحی / مجله اینترنتی اسرارنامه

شاید در ابتدا چندان هم دشوار به نظر نیاید . اینکه در جریان برگزاری یک مراسم، در مقابل جمعی کوچک یا بزرگ قرار بگیری و بعد از سلام و خوش آمدگویی، به اعلام برنامه ها و دعوت از سخنرانان و میهمانان مختلف بپردازی. حتی ممکن است مثل یک حرف زدن ساده به نظر برسد که همه روزه بارها بین ما و دیگران اتفاق می افتد. اما وقتی که در جایگاه مجری یک برنامه قرار بگیری شرایط خیلی فرق می کند و آنجاست که همین حرف زدن ساده واقعا به چالشی سنگین و خطیر تبدیل می شود.

البته نسبت دادن صفت های «سنگین» و «خطیر» به هنر و حرفه اجرا، تنها یک تعارف نیست بلکه  نیاز شدید این شغل به ویژگی هایی نظیر عدم شرم حضور و اعتماد به نفس بالا برای قرار گرفتن طولانی در مقابل جمعیت های بزرگ، قدرت و جسارت مدیریت صحنه و کنترل و مواجهه با چالش های پیش بینی نشده ای که در هر برنامه ی زنده ای ممکن است بروز پیدا کند، تمرکز ذهن، فی البداهه گویی سنجیده، فن بیان و صدا و مقادیری از استعداد ادبی و نمایشی ، رعایت شأن جلسات مختلف (رسمی و اداری، هنری و فرهنگی، علمی و دانشگاهی ، عمومی و ...)، توانایی انطباق نوع اجرا با روحیات تماشاچیان گوناگون و ...  آن را واقعا در زمره حرفه های سخت و استرس آور قرار می دهد که بنابراین به افرادی با توانایی های چند جانبه و برخوردار از شخصیت های قوی، متهور و با درایت نیاز دارد.

با توجه به این اوصاف مجریگری را چه در برنامه های زنده حضوری و چه در برنامه های ضبط شده تلویزیونی و رادیویی، نمی توان فقط یک شاخه هنری دانست، بلکه خود مجموعه ای از چند هنر به همراه مهارت مدیریت و روابط عمومی بالا و حتی تا حدی برخورداری از دانش روانشناسی و جامعه شناسی است که البته این ها هیچ یک منحصر به مردان یا زنان نیست و از میان هر دو جنس می توان مجریان موفقی را در هر زمان پیدا کرد.

با این حال به نظر می رسد هنر مجریگری در سبزوار تا همین چند سال قبل تنها در انحصار آقایان بود که از آن بین می توان به مجریان شناخته شده ای نظیر حسین شمس آبادی، امیر بلوکی، جواد محمدی، رضا شجاع مقدم، سید حسین دلبری، قاسم سهیلی و ... که البته اجرا شغل اصلی هیچ کدامشان نیست اما به فراخور موقعیت در برنامه های سنگین و رسمی شهرستان حضور یافته و به خوبی و با تسلط کامل به اجرا می پردازند، اشاره کرد.

این در حالی است که بانوان شایسته سبزواری تا کنون در عرصه های هنری زیادی از جمله تئاتر، شعر، داستان، هنرهای تجسمی و ... خوش درخشیده اند، اما در زمینه هنر اجرا جای خالی بانوانی که به صورت فعال و حرفه ای در این عرصه حضور داشته باشند، احساس می شد.

اما در سال های اخیر دیار سربداران شاهد ظهور و درخشش چشمگیر بانویی فرهیخته در عرصه مجریگری برنامه ها و همایش های رسمی این شهرستان بود که نشان داد، بانوان سبزواری نیز به خوبی می توانند از پس چنین مسئویتی بر بیایند.

فرزانه فرهبد نیا بانویی که پیش از ورود به عرصه اجرا بیشتر با فعالیت های فرهنگی و هنری و به خصوص حضور و مشارکت فعال در محافل مرتبط با کتابخوانی در سبزوار شناخته می شد، اکنون یکی از مجریان شناخته شده ی سبزواری است که مسیر رشد و ترقی در این حرفه را خیلی سریع پیموده است.

شاید مردم سبزوار یکی از نقاط اوج حضور و فعالیت فرهبد در عرصه ی مجریگری و نیز فعالیت های اجتماعی را همین دو ماه قبل در ایام منتهی به دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران دیده باشند که او در گردهمایی های چند هزارنفری مردان و زنان سبزواری در آخرین شب های پر شور و هیجان تبلیغات انتخابات، با وقار و صلابت همیشگی خود روی سکویی که عمدتاً در تسخیر  آقایان بود، حاضر میشد و بیشتر از نقش یک مجری، در شورآفرینی و مدیریت مراسم و هدایت شعارها در آن اجتماعات عظیم ایفای نقش می کرد. این در حالی است که در فرهنگ سبزوار تا کنون معمولا کمتر بانویی تا این حد در خط مقدم فعالیت ستادهای انتخاباتی حضور فعالانه و آشکار و در عین حال متین و حساب شده ای، داشته است.

فرهبد در ادامه مسیر موفقیت هایش، امسال توانسته است به جمع کارکنان صدا و سیما در یکی از استان های غربی کشور راه یابد تا در اجرای برنامه های خانوادگی، فرهنگی و هنری آن مرکز همکاری کند. بدین ترتیب اگرچه اکنون فرهبد برای فعالیت در صدا و سیمای استانی همدان به همراه همسر و فرزندانش به این استان غربی کشور مهاجرت کرده است و طبیعتا سبزوار کمتر خواهد توانست از توانمندی های وی در عرصه اجرا بهره ببرد، اما در عین حال می توان به خاطر فرصت فراهم آمده جهت رشد و بالندگی هرچه بیشتر یک بانوی فرهیخته سبزواری، خرسند بود و امید داشت که در آینده نیز همچنان شاهد ظهور و بروز بانوان موفق دیگری در عرصه اجرا و سایر عرصه های هنری و اجتماعی دیار سربداران و کشور اسلامی ایران باشیم.

مجله اینترنتی اسرارنامه در آخرین روزهای حضور خانم فرهبد در سبزوار، ضمن دعوت از ایشان برای حضور در دفتر مجله، مصاحبه ای مفصل با وی ترتیب داد تا ضمن آشنایی بیشتر، از تجربیات وی و رمز موفقیت و بالندگیش در این عرصه جویا شود.

متن کامل گفتگوی خبرنگاران اسرارنامه با فرزانه فرهبد در بخش چای داغ این مجله منتشر شده است. برای مطالعه این مصاحبه هم اکنون به پیوند زیر مراجعه کنید:

امیدوارم باتوجه به ظرفیت ها شاهد راه اندازی صدا و سیما در سبزوار باشیم (کلیک کنید) 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما