مرمت برج 700 ساله ریواده در جغتای

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جغتای گفت: برج تاریخی روستای ریواده این شهرستان متعلق به دوره ایلخانی با هزینه یک میلیارد و 200 میلیون ریال مرمت، بازسازی و ساماندهی شد.
مهدی اکبری راد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یک میلیارد از این اعتبار توسط خیران محلی، 100 میلیون ریال از دهیاری و شورای اسلامی روستا و 100 میلیون ریال از محل اعتبارات میراث فرهنگی تامین شد.
وی عملیات احیا بنای تاریخی برج ریواده را شامل تعویض سقفها، استحکام بخشی دیوارها و نماسازی بیرونی ذکر و بیان کرد: جذب گردشگران و برگزاری مراسم مذهبی همچون اقامه اعیاد فطر و قربان و جشن اعیاد مذهبی روستاهای مجاور در این محل از اهداف مرمت برج تاریخی ریواده بوده است.
این اثر تاریخی متعلق به اواسط قره هفتم هجری بنایی است با طرح و نقشه هشت ضلعی در نمای بیرونی و فضای داخلی، با قطر حدود 9 متر و زیربنای 88 مترمربع. برج ریواده در فاصه 30 کیلومتری شمال جغتای به شماره 30289 90 در فهرست آثار ملی ثبت است.
مسجدجامع قارزی، مزار معصوم زاده، بقعه سلطان سیدعبدالله بن موسی الکاظم(ع) و بقعه سلطان سید احمد رضا علوی، بقعه سیدحسن غزنوی شاعر غزلسرای قرن ششم هجری، قلعه کهنه و حاکم نشین آزادوار از دیگر اماکن تاریخی جغتای هستند.

منبع: ایرنا

کد: 6430

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما