اظهارات فرماندار سبزوار درباره فرودگاه، راه آهن و آزادراه حرم تا حرم

امکان برقراری مجدد پروازهای عتبات عالیات از سبزوار / سبزوار در مسیر خط ریلی شمال به جنوب قرار خواهد گرفت

مجله اینترنتی اسرارنامه:

فرماندار سبزوار درمصاحبه ای که روز گذشته با خبرگزاری ایسنا داشته است، از رایزنی با بخش خصوصی برای برقراری مسیرهای پروازی سبزوار - مازندران ، سبزوار - کیش و سبزوار - قشم از فرودگاه سبزوار خبر داده است. وی در عین حال گفته برای برقراری چنین پروازهایی باید طول باند فرودگاه که اکنون 3هزار و 200 متر است به 4هزار و300 متر برسد.

اما به نظر می رسد این موضوع چندان ارتباطی با برقراری پرواز در مسیرهای هوایی جدید از فرودگاه سبزوار نداشته باشد. چرا که طول باند فرودگاه با نوع هواپیما یی که می توانند در آن فرود بیایند مرتبط است نه با مسیرهای هوایی. به طور مثال فرودگاه سبزوار همین حالا هم می تواند با همان هواپیمایی که 5 روز درهفته در مسیر هوایی سبزوار- تهران پرواز می کند، به هر فرودگاه دیگری درکشور نیز پرواز داشته باشد.

افزایش طول باند تنها برای زمانی است که قرار باشد هواپیماهای پهن پیکر و سنگین در یک فرودگاه نشست و برخاست داشته باشند. اما در هفته های اخیر که شاهد ورود هواپیماهای کوچک ATR به چرخه ی حمل ونقل هوایی کشور بوده ایم، نگرانی اکثر فرودگاه های کوچک و متوسط کشور برطرف شده است و البته بسیاری از شهرهای دیگر نیز از این فرصت به نفع افزایش پروازهای فرودگاهشان استفاده کرده اند که اسرارنامه در گزارشی دیگر به این موضوع پرداخته است:

آیا گشایش های برجامی به فرودگاه سبزوار نمی رسد؟ / غرب خراسان رضوی از ورود هواپیماهای ATR بی نصیب ماند

احمد برادران همچنین در این مصاحبه با خبرنگار ایسنا از موافقت هایی درزمینه برقراری پروازهای عتبات عالیات از فرودگاه سبزوار خبر داده است.

با توجه به اینکه فرودگاه سبزوار قبلا در طول سال های 90 و 91 طی انجام 42 پرواز، نزدیک به 6 هزارمسافر را درمسیر سبزوار- بغداد جابه جا کرده است، به نظر می رسد نباید برقراری مجدد این پروازها در همان مسیرهوایی سابق چندان کار دشواری باشد و انتظار می رود، مسئولان شهرستان به صورت جدی تری پیگیر این موضوع بوده و از امتیاز وجود فرودگاه درمنطقه سبزوار به نفع تسهیل مسافرت های زیارتی اهالی غرب خراسان رضوی به عتبات عالیات نهایت بهره را ببرند.

برادران همچنین در این مصاحبه به اظهار نظرهایی درباره پروژه های راه آهن و آزادراه حرم تا حرم نیز اشاره کرده و توضیحاتی درباره روند اجرای این پروژه ها مطرح کرده است.

اسرارنامه متن کامل گزارش خبرگزاری ایسنا را در ادامه منتشر می کند:

توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل سبزوار را با جدیت دنبال می‌کنیم

فرماندار سبزوار گفت: به منظور توسعه گردشگری و باتوجه به تردد 25 میلیون گردشگر در مسیر تهران- مشهد توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل را با جدیت دنبال می‌کنیم.

احمد برادران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال رایزنی هستیم که بخش خصوصی در زمینه برقراری پرواز سبزوار- مازندران، سبزوار- کیش و سبزوار- قشم سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: البته برای برقراری چنین پروازهایی باید باند فرودگاه
سبزوار عریض شود، اکنون طول باند 3 هزار و 200 متر است که باید به 4 هزار و 300 متر برسد.
 

سفر هوایی به عتبات برای سبزواری‌ها فراهم خواهد شد

فرماندار سبزوار گفت: در طول 5 روز از هر هفته، پرواز در مسیر سبزوار- تهران در فرودگاه سبزوار به صورت رفت و برگشت برقرار است. همچنین موافقت‌هایی در زمینه سفر هوایی به عتبات با سازمان حج و زیارت صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه فرودگاه
سبزوار از سیستم لایتینگ پرواز برخوردار است افزود: امکان برقراری پرواز در شب در این فرودگاه وجود دارد، در حالی که برخی از مراکز استان ما نیز این قابلیت را در فرودگاه خود ندارند.

وی درباره توسعه خطوط ریلی
سبزوار و در پاسخ به این پرسش که چرا این شهرستان به خط ریلی مشهد- سبزوار متصل نیست، گفت: تا سال 92 یک میلیارد و 700 میلیون تومان به توسعه راه‌آهن سبزوار اعتبار اختصاص یافت اما ما در طی این سه سال 17 میلیارد تومان برای توسعه خط ریلی هزینه کردیم. در این زمینه پروژه اتصال سبزوار به سلطان آباد در شهرستان خوشاب انجام گرفته است.

سبزوار به راه‌آهن سراسری تهران- مشهد متصل می‌شود
وی ادامه داد: این پروژه به طول 44 است و در آن
سبزوار به وسیله یک دستک به راه‌آهن سراسری تهران- مشهد متصل می‌شود، البته همه قطارها در این محور تردد نمی‌کنند از بین چند قطار یک قطار می‌تواند در این مسیر قرار گیرد.

وی با اشاره به اتصال
سبزوار به بردسکن گفت: این خط ریلی در مسیر خط ریلی شمال به جنوب قرار دارد و خوشبختانه از بین سه گزینه، سبزوار به عنوان شهری که در مسیر خط ریلی شمال به جنوب قرار خواهد گرفت، انتخاب شد. این پروژه با 55 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و 25 کیلومتر از آن آماده ریل‌گذاری شده است.

در محور پرحادثه سبزوار- شاهرود آزادراه حرم تا حرم اجرایی می‌شود
برادران در خصوص محور سبزوار- شاهرود گفت: متاسفانه این محور یکی از محورهای شلوغ و پرحادثه و آمار حوادث در این محور زیاد است، دولت در این زمینه پروژه آزادراه حرم تا حرم را اجرایی می‌کند، این پروژه از حرم امام رضا(ع) تا حرم امام(ره) در تهران انجام می‌شود. همچنین یک مسیر به قم از جاده گرمسار کشیده می‌شود.

برادران گفت: سال گذشته اقداماتی به صورت مقطعی برای مقابله با حوادث در این مسیر انجام گرفت، تعریض، عملیات روکشی و آسفالت این مسیر و همچنین ایجاد ایستگاه‌های اقامتی برای مسافران در دستور کار قرار گرفت. این موارد بخشی از حوادث را در این مسیر کاهش داده است اما کامل نبود.

 وی اضافه کرد: با توافقی که صورت گرفته است قرار شد مردم روستاهای مسیر، صنایع دستی خودشان را عرضه کنند تا ضمن درآمدزایی برای اهالی روستاها، با توقف مسافران حوادث در این مسیر کاهش یابد.

منبع: ایسنا

کد:6430

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما