گزارشی از بیستمین جلسه بیهقی خوانی سبزوار / داستان بردار کردن حسنک در باغ ملی روایت شد

بیستمین جلسه از سلسله جلسات هفتگی بیهقی خوانی بعد از ظهر پنجشنبه 15 تیر 96 در ضلع جنوبی باغ ملی و فضای سبز مقابل شهرداری سبزوار برگزار شد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، در این جلسه دکتر ابوالقاسم رحیمی به روایت داستان بر دار کردن حسنک وزیر که از زیباترین بخش های تاریخ بیهقی است پرداخت.
 
هرچند برگزاری این جلسه در فضای باز به دلیل وزش باد نسبتاً شدید عصرگاهی و یا کمبود صندلی برای نشستن همه شرکت کنندگان و ضعف  صوت در بعضی لحظات و مکان های حضور جمعیت با چالش هایی مواجه شد، اما شماری از شرکت کنندگان در این جلسه از تجربه برگزاری محفل کتابخوانی در فضای باز استقبال کردند و از ابتدا تا پایان مراسم حضور داشتند.
 
علی نورآبادی خبرنگار سبزواری ساکن تهران و از کارکنان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که هفته گذشته به سبزوار سفر کرده و در برنامه بیهقی خوانی پنجشنبه شب حضور یافته بود، در گفتگو با خبرنگار اسرارنامه و مسئولان برگزاری جلسات کتابخوانی صدک پیشنهاد داد: جلسات طوری برنامه ریزی شود که شرکت کنندگان مشارکت فعالانه تری در طول جلسه داشته باشند به صورتی که بخشی از متن تاریخ بیهقی هر هفته توسط شرکت کنندگان خوانده شود و ایراداتشان توسط دکتر رحیمی که مشتاقانه این جلسات را مدیریت کرده و به پیش می برند یا سایر اساتیدی که ممکن است در برنامه حضور یابند، برطرف گردد.
 
نورآبادی گفت: بعضی ازکتب پایه و فاخر ادبیات فارسی مانند غزلیات حافظ  و یا تاریخ بیهقی به گونه ای هستند که اگر مردم فقط بتوانند به درستی آن ها را بخوانند، بخش مهمی از معنای آن را در می یابند. 
 
وی با بیان اینکه چنین جلساتی باید با پرچمداری و پیشگامی تشکل های مردمی نظیر صدک برگزار شود، در عین حال تأکید کرد، نهادهایی مثل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز هرکدام از دانشگاه های سبزوار که دارای رشته ادبیات فارسی هستند به ویژه دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان یکی از ظرفیت های مهم دانشگاهی شمال شرق کشور، باید نقش حمایتی فعالانه تری در راستای برگزاری این جلسات ایفا کنند.
 
این خبرنگار سبزواری همچنین اظهار داشت: انتظار می رود دانشگاه ها و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار با تأمین امکانات مادی و معنوی مورد نیاز برگزاری اینگونه جلسات به حمایت عملی از تشکل های فعال در عرصه کتابخوانی سبزوار بپردازند و این کار بخشی از وظیفه ذاتی آن هاست.
 
وی  گفت: از جمله زمینه های دیگری که دانشگاه حکیم سبزواری یا سایر دانشگاه های سبزوار می توانند نقش فعالانه ای در حمایت از جلسات بیهقی خوانی و پربارتر ساختن آن ایفا کنند، فراهم آوردن زمینه حضور بیهقی پژوهان برجسته کشور در برخی از این سلسله جلسات هفتگی است.
 
نورآبادی همچنین به یادآوری این نکته پرداخت که چند سال قبل هنگام برگزاری همایش بزرگداشت بیهقی در سبزوار که تعدادی میهمان برجسته کشوری نیز حضور داشتند، تأکید زیادی بر راه اندازی مرکز بیهقی پژوهی در شهر زادگاه بیهقی شد و همه مسئولان قول مساعد در این زمینه دادند اما هنوز خبری نشده است.
 
مجید توانایی موسس بنیاد مردمی صدای دوستداران کتاب (صدک) نیز ضمن اشاره به برخی کمبودها و دشواری هایی که در سر راه برگزاری هفتگی جلسات بیهقی خوانی وجود دارد، گفت تهیه بسیاری از امکانات مورد نیاز برای برگزاری جلسات در فضای باز یا در دیگر نقاط شهر، به آسانی توسط برخی دستگاه های فرهنگی شهرستان قابل تأمین است و امیدواریم حمایت عملی بیشتری از سوی مسئولان نسبت به برپایی این گونه جلسات مثبت فرهنگی به عمل آید.
 
وی افزود: امروز مشاهده کردیم که وقتی جلسات بیهقی خوانی در محوطه فضای سبز مقابل شهرداری برگزار می شد، برای بسیاری از شهروندان عزیزمان که تا کنون از برگزاری این جلسات خبر نداشتند، جلب توجه خوبی شد و برخی از آن ها دقایقی را در این محفل حضور یافتند. همچنین برای مسافران که به صورت موقت در این محیط حضور می یابند، مشاهده برپایی چنین جلساتی، باعث ایجاد یک وجهه مثبت فرهنگی می شود لذا، امیدواریم در صورتی که امکانات مورد نیاز برپایی این جلسات در فضای آزاد فراهم باشد، در هفته های آینده نیز بتوانیم جلسات را در همین محوطه باغ ملی و یا در پارک های دیگر شهر سبزوار برگزار کنیم.
 
گفتنی است مجید توانایی ساعتی پس از پایان بیستمین جلسه بیهقی خوانی در بعد از ظهر پنجشنبه، با ارسال پیامی به گروه تلگرامی صدک(صدای دوستداران کتاب) از آن دسته از فرهنگ دوستان سبزواری که در برگزاری این جلسات به صورت خالصانه همکاری می کنند و یا با حضورشان سبب رونق محفل می شوند، قدردانی کرد.
 
وی در پیام کوتاه خود نوشته است:
 
امشب حسنک بر دار شد
 
با تشکر از تمامی دوستداران کتاب که با حضورشان گرما بخش و رونق محفل بودند
و با سپاس و قدردانس از جناب دکتر رحیمی بزرگوار که تاریخ بیهقی و بلاخص داستان حسنک وزیر را  با بهترین روش، ارائه و اجرا نمودند.
 
سپاس و تشکر فراوان از تمامی عزیزانی که در برگزاری این جلسه یاور و همراه ما بودند و بسیار زحمت کشیدند بویژه جناب دانایی عزیز و آقایان موسی الرضا وثوق، هومن پور اشرف، میکائیل فروغی، مهدی میری
 
از آقای امیر مهری هم تشکر خاص و ویژه ای دارم که واقعا سنگ تموم گذاشتند و برنامه ریزی، هماهنگی و مدیریت این جلسه را عهده دار بودند.
 
سپاس دوستان، سپاس
 
*    *    *
 
امیر مهری یکی ازجوانان فرهیخته سبزواری که از دست اندرکاران برپایی جلسات هفتگی بیهقی خوانی است، در پیامی که به گروه صدک فرستاده است، تشکر خود از زحمات مجید توانایی و امیدش برای ادامه یافتن و رونق روزافزون جلسات کتابخوانی در سبزوار را به شرح زیر عنوان کرده است:
 
جناب توانایی عزیز ما تلاش و پیگیری شما با وجود تمام مشغله های کاریتون رو میبینیم و قدردانِ زحماتِ شما هستیم
 
امید دارم که با تلاش شما و همه ی کتاب دوست ها صدک بزرگ و بزرگ تر شده و با کمک همگانی بتونیم کاستی ها رو برطرف کنیم و کتاب رو رواج بدیم برای فرداهایی بهتر...
به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل
 
و گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم...
(پیام خلاصه شده)
 
*   *   *
 
موسی الرضا دانایی یکی از هنرمندان و فرهیختگان بی ادعای سبزوار نیز که خود از دست اندرکاران و مشارکت کنندگان فعال در جلسات هفتگی بیهقی خوانی است، نیز با ارسال پیامی به گروه تلگرامی صدک ضمن تقدیر از زحمات مجید توانایی ، درباره برپایی این جلسات و افرادی که با حضور و همکاری خود به تداوم چنین برنامه هایی کمک می کنند، دیدگاه هایی به شرح زیر مطرح کرده است:
 
بنظرم می رسد که ؛ انجام این گونه فعالیت ها در عرصه فرهنگ کمترین وظیفه هر فرد است ، بویژه آن که حرفه و شغلش هم فرهنگی باشد .
 
من و امثال بنده باید قدردان بزرگ مردی باشیم که بی دریغ و مشتاقانه ، علیرغم همه ی مشغله های کاری، برای برپایی و قوام چنین مجالسی دریغ ننموده اند عالی جناب دکتررحیمی بزرگوار.
 
 به حضور و وجود جوانان برومند دیارم ، که بی صبرانه منتظر پنج شنبه هایند ، می بالم.
 
و در پایان از حضور یکایک همشهریان عزیز و فرهنگ دوست و مهر پرور شهرم که باحضور گرم و شور آفرین خود موجب ایجاد شوق و اشتیاق برای دانستن و بیشتر دانستن می گردد صمیمانه سپاسگزارم ، آنانی که با حضورشان به این نشست وزن داده اند و می دهند.
 
منتظر دیدار روی ماهتان و حضور پرشورتان در نشست های بعدی و همچنین شاهنامه خوانی هستم .
(پیام خلاصه شده)
 
*     *     *
 
دکتر حسینی کبیری یکی از پزشکان فرهنگ دوست سبزواری نیز که با علاقه ای خاص تقریبا در همه جلسات بیهقی خوانی شرکت کرده است، با ارسال پیامی به گروه تلگرامی صدک از عوامل برپایی این جلسات تشکر کرده است: 
 
لازم میدانم از دوستان صدک برای بازآفرینی تجربه ای شیرین که سالها بود فراموشم شده بود ، صمیمانه سپاسگزاری نمایم ، برگزاری جلسه در هوای آزاد آنقدر جالب و شیرین بود که جای هر کاستی و کم لطفی برخی را پر میکرد.
درود بر همت والای شما عزیزان
 
دکتر کبیری همچنین در پیام دیگری دیدگاهش را درباره مبحث مطرح شده در بیستمین جلسه بیهقی خوانی که به بردار کردن حسنک مربوط بود، به شرح زیر عنوان کرده است:
 
در جلسه اخیر نحوه بر دار کشیدن حسنک خوانده شد
"....آواز دادند که سنگ دهید ، هیچکس دست بسنگ نمی کرد و همه زار زار می گریستند خاصه نشابوریان."
 
و در خطی پایین تر :
"...که گفتی مرا دعای نشابوریان بسازد و نساخت . و اگر زمین و آب مسلمانان بغصب بستد نه زمین ماند و نه آب و چندان غلام و......هیچ سود نداشت."
 
سوال من این است که این حسنک یا درستتر بگویم حسنک جناب بیهقی چگونه کسی بوده است ؟
 
کسی بوده است که زمین و آب مردمان بغصب گرفته و سزاوار مجازات است یا کسی بوده که مردم بهنگام مجازاتش نه تنها دست بسنگ نبرده اند که زار زار گریسته اند که حتا شورش کرده اند ؟
 
شاید باید این سوال را از مردمان آن دیار و زمان پرسید که چرا چنین دوگانه اند ؟ فکرشان چیزی است و عملشان چیزی دیگر !!!
 
اما در ادامه موضوع باز هم پیچیده تر می شود ، آن جایی که جناب بیهقی می فرماید :
 
:....شنیدم از بوالحسن حربلی که دوست من بود و از مختصان بوسهل...."
 
این همه تاکید برای چیست ؟ آهای ملت بدانید این مطالب را کسی برایم گفته که با من دوستی ساده دارد اما رفیق خاص بوسهل است . و بعد جناب بیهقی تصویری می آفریند دقیق از مجلس و حرکت دست بوسهل و ....آیا این همه نقل های آن دوست خاص بوسهل بوده و جناب بیهقی تنها راوی است ؟
 
بخواهم کمی بدجنس باشم میگویم : گفتی باور کردم ، قسم خوردی ....!!!
 
و باز آنجا که از می فرماید :
"...و آن روز که حسنک را بردار کردند و استادم بونصر روزه بنگشاد و سخت غمناک و ....و میگفت: چه امید ماند؟...."
 
مانده ام از دید جناب بیهقی حسنک چگونه فردی است ؟
 
کسی است که برایش دست بسنگ نکرد و همه زار زار گریستند
 
یا
 
کسی است که زمین و آب مسلمانان بغصب بستد
 
یا
 
کسی است که کشنده اش در مجلس شرابخواری چنان میکند که مورد لعنت می شود
 
یا
 
کسی که استاد بونصر در فراقش روزه نگشاد و گفت : چه امید ماند ؟
 
پذیرفتن اینکه همه اینها تنها نقل قول است برایم آسان نیست ، اینهمه را جناب بیهقی می آفریند و اوست که با استفاده استادانه از کلمات که به واقع استادی تمام عیار و چیره دست است، البته رندانه و از زبان دیگران آنچه را میخواهد القا میکند .
 
و
 
شاید این همه تصورات و تراوشات ذهن معیوب و بیمار من باشد .
(پایان نقل قول)
*    *    *
 
گفتنی است سلسله جلسات بیهقی خوانی با همت بنیاد مردمی صدک از 15 بهمن 95 در سبزوار شروع شده است. (منبع)
 
تا پیش از این جای خالی برگزاری جلسات بیهقی خوانی در شهر زادگاه بیهقی به شدت احساس می شد.
 
اکنون اگرچه این جلسات با همت شماری از فعالان فرهنگی و فرهیختگان دیار سربداران برگزار می شود، اما امید می رود دستگاه های مرتبط با امر فرهنگ از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه های چندگانه و آموزش و پرورش در استان و شهرستان به صورت مسئولانه تری وظیفه خود را در راستای حمایت عملی از چنین حرکت هایی انجام دهند.
 
اسرارنامه تلاش خواهد کرد، در خبرهای بعدی با شماری از مسئولان مربوطه در سبزوار پیرامون این موضوع به گفتگو بپردازد.
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

محمود طالب الحق

سخنی با دکتر رحیمی و خوانندگان ذات و سرشت آدمی بایستی با نگارش و مطالعه و ادب دوستی سنخیت و قرابتی داشته باشد تا بتوان با او از باب فرهنگ و ادب و علم همکلام و هم صحبت شد گوش جان سپرد به عمق آنچه گفتنی و شنیدنی است روزگار غریبی است در این برهه از زمان که حامیان و محققین و دانش پژوهان و دانشمندان و عالمان سخندان به حاشیه رانده شده اند و اکثریت مسؤلین و دست اندرکاران چشم و گوش خود را بر روی این حقیقت بسته نگه داشته اند تا شاهد تاخت و تاز ادبیات و فرهنگ بیگانه از طرق مختلف از جمله چاپ و نشر کتب و شبکه های مجازی اجتماعی و گویش عامه مردم و روسوخ فرهنگ غربی در تمام شئون زندگی مردم باشیم این دگردیسی عملی باعث دگراندیشی و بی اعتنایی و در نتیجه عدم اطلاع نوجوانان و جوانان از گذشته غنی و پربار تاریخ و فرهنگ و ادبیات این ملت بزرگ شود مشکلات اقتصادی و ورود تکنولوژی های نو که هیچ کس قادر به مبارزه با آن نیست باعث شده تا کفه ی ترازو به سود فرهنگ وادبیات مهاجم سنگینتر شودو هر روز این فاصله عمیق تر میشود شایشته است خوانندگان محترم بدانند که نگارنده ی این مطلب به هیچوجه با تکنو لوژی های نووغور در ادبیات وفرهنگ ملل مختلف جهان وتکریم عالمان وپیروی از نظریه های علمی در کاووش های علمی واستفاده درست از علوم وفنون اجتماعی وبرخورداری از جدید ترین یافته های بشریت را یک مزیت وزیرکی دانسته واین عمل را به مثابه ی حرکت همپا وهم طراز با جهان فعلی می داند وآنرا قابل ستایش میبیند واما غرض از طرح این مساله تلنگری است به دوستان تا از خود بیگانه نشوند وهرنوع پیشرفت وترقی را از دریچه ایرانی بودن بنگرند وآنرابا فرهنگ وادبیات ایرانی در هم آویزند وخروجی آن متناسب با ادبیات وفرهنگ ایرانی باشد این ملت در طول تاریخ سراسر حماسه خودبا فراز ونشیب های فراوانی دست وپنجه نرم کرده واز تمام آزمونهای سخت ودشوار سربلند وپر افتخار بیرون آمده ولحظه ای خود را اسیر فر هنگ وادبیات بیگانه نکرده در ادوار مختلف وحتی در رویارویی هایی که مغلوب شده با صبر وطمانینه خاص ایرانی توانسته تاثیر خود را بر اقوام مهاجم گذاشته وآنها را تغییر دهد که از بهترین نمونه های آن اعراب ومغولان را میتوان نام برد این امر نشانگر این مساله است که زبان وادبیات فارسی دارای غنا وویژگیهای خاص است که اجازه نفوذ به هیچ وزبان وفرهنگ بیگانه را نمی دهدو بایستی از این چالش به وجود آمده به عنوان یک فرصت استفاده بهینه کرد واما برگزاری چنین مراسمی (بیهقی خوانی)می تواند نقطه شروعی باشد به بازگشت وباز خوانی گذشته پر افتخار یک ملت ومی تواند تلنگری باشد به منظور روسوب زدایی فکری واندیشه ورزی واتکا به داشته های خود؛ این حقیر به نوبه خود برگزاری این مراسم را شایسته تقدبیر وستایش میداند واستمرار در برگزاری محافل علمی وادبی را لازم میداند وبهره گیری وبهره مندی از تمام پتانسیل موجود را یک ضرورت وواقعیت میداند

محمود طالب الحق

هنوز بعد از گذشت پنج روز نظر تایید نشده واقعا که..

محمود طالب الحق

بنده یک نظر در خصوص بیهقی خوانی (سخنی با دکتر رحیمی وخوانندگان) البته مفصل ارسال کردم متاسفانه میفرمایین ارسال نشده
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما