برنامه‌ریزی برای ایجاد 15 هزار شغل در منطقه دوغارون طی 5 سال

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون از ایجاد 15 هزار شغل در این منطقه طی 5 سال در صورت ایجاد شرایط لازم خبر داد.

به گزارش ایسنا، منطقه خراسان گرامی عصر امروز در شورای اداری استان در استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: تبعات منفی عدم اشتغال مرزنشینان می تواند مساله ساز باشد که این امر در مرز دوغارون تشدید شده است. نواحی شرق کشور از نرخ بیکاری بالاتری برخوردار است. باید توجه داشت که الزامات رشد و توسعه در سایه امنیت و اقتصاد بوده و منطقه دوغارون از گذشته مورد توجه بوده است و لذا با توجه به این مساله، این منطقه اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: شهر هرات افغانستان با دوغارون تنها 123 کیلومتر فاصله دارد و جمعیتی 3 تا 4 میلیونی در این شهر قرار دارد که به نوعی کانون اشتغال افغانستان است و از طریق مرز دوغارون دسترسی به کشورهای ازبکستان و تاجیکستان و سایر کشورهای شرق آسیای میانه نیز وجود دارد. دوغارون مهم ترین مرز صادراتی جمهوری اسلامی ایران که  5 درصد کل صادرات استان خراسان رضوی به افغانستان است و افغانستان سالانه 8 تا 9 میلیارد دلار واردات دارد.

گرامی بیان کرد: افغانستان امنیت لازم برای سرمایه گذاری ندارد و این فضا در منطقه دوغارون فراهم است. دولت طرح تبدیل منطقه ویژه را به منطقه آزاد تصویب کرده است و طرح جامع این منطقه نیز تهیه شده است و 1500 هکتار از اراضی این منطقه طی سه سال تملک شده است. 11 تشکل خصوصی با بیش از 120 هزار نفر جمیعت سهامداران این منطقه هستند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تصریح کرد: نمایشگاه دائمی کالاهای باکیفیت در این مرز یکی از نیازهای منطقه دوغارون است. با توجه به اینکه مردم افغانستان سالانه 2 میلیارد دلار برای بهداشت و درمان در کشورهای مختلف هزینه می کنند، می توان از این فرصت برای جذب توریسم درمان از این کشور بهره برد که در این راستا با حذف روادید برای جامعه هدف مشخص برای حضور در محدوده محصور منطقه ویژه اقتصادی دوغارون یکی از راههای تهسیل این امر است که البته پیگیری های آن در حال انجام است.

گرامی خاطرنشان کرد: 3 مرحله برای توسعه این منطقه در نظر گرفته شده که مرحله نخست حفظ وضعیت موجود، مرحله دوم تملک زمین و مرحله سوم تصویب امکانات تردد اتباع خارجی و قوانین تسهیل کننده برای جذب سرمایه گذار است. نهایتا توسعه زیرساخت ها و توسعه سرمایه گذاری ها در این منطقه از اهداف نهایی ماست. می توان در صورت ایجاد شرایط لازم در یک برنامه 5 ساله 15 هزار شغل در این منطقه ایجاد کرد.
منبع: ایسنا

کد:6430

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما