ورزشگاه های 15 هزارنفری در سبزوار و سایر مراکز استان های کشور چشم به راه افتتاح

 

وزیر ورزش و جوانان در نخستین روزهای سال 92 در سفری به دارالمومنین سبزوار از پروژه احداث ورزشگاه 15 هزارنفری این شهر بازدید کرد و خواستار تسریع در افتتاح این پروژه شد.
 این رویداد درحالی است که تنها چندماه دیگر تا پایان عمر دولت دهم و تصدی وزیر فعلی ورزش و جوانان بر منصب خود باقی است و معلوم نیست وقتی چنین پروژه ای در طول حدود 6 سال گذشته با این سرعت کند پیش رفته است ، در این مدت کوتاه تا پایان عمر دولت دهم و آن هم با این میزان بالای مشکلات اقتصادی که گریبانگیر کشور شده است ، چگونه می تواند به سرانجام برسد؟
از همین رو عده ای این سفر را ، سفری تبلیغاتی از طرف دولت دهم می دانند که در آستانه ایام یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران انجام شده است.
انجام چنین سفرهایی از جانب مقامات بلندپایه  ، معمولاً در ایام خاص سیاسی به شهرهای مهم کشور طبیعی است و به راحتی می توان اهداف انتخاباتی را برای آنها فرض کرد.
با این حال چنین سفرها و سفارش هایی بازهم به طور کامل خالی از اهمیت نیست و ارزش های خاص خود را دارد. زیرا به هرحال وزیر ورزش و جوانان یک مقام بلندپایه و مسوول در کشور است که حداقل تا حدود 6 ماه آینده (اگر استیضاح یا اتفاق غیرمعمولی پیش نیاید) در پست خود باقی خواهد ماند و نمی توان به طور کل نسبت به وعده ها و سفارش های چنین فردی بی اعتنا بود.
دارالمومنین سبزوار از سال های میانی دهه 1380 در ردیف یکی از 22 شهر عمدتاً مرکز استان کشور قرار گرفت که عملیات احداث ورزشگاه های 15 هزارنفری در این شهرها آغاز شد.
در ابتدا قرار بود این ورزشگاه ها در یک بازه زمانی کوتاه مدت به بهره برداری برسند. اما اینک پس از گذشت حدود 7 و در بعضی مواردحدود 8 سال از کلنگ زنی این سلسله ورزشگاه های 15 هزارنفری در مراکز استان ها و سایر شهرهای مهم کشور ، هنوز اکثر این ورزشگاه ها به بهره برداری نرسیده اند.
انتخاب شدن همزمان شهرستان های سبزوار و کاشان برای احداث ورزشگاه های 15 هزارنفری درکنار مراکز استان هایی نظیر اراک ، قم ، کرمانشاه ، ساری ، همدان ، زنجان ، بجنورد ، بیرجند ، سنندج ، ایلام ، رشت ، زاهدان ، بوشهر ، کرمان ، یزد و ... بی شک به دلیل اهمیت های خاص ورزشی ، اجتماعی ، فرهنگی و حتی سیاسی این شهرها در مناطق مختلف کشور است.
به ویژه شهر سبزوار که از دیرباز به عنوان مهدهندبال ایران معروف شهرت یافته و قهرمانی های اخیر و پی در پی این شهرستان در رشته های مختلف ازجمله هندبال ، والیبال و کشتی نشان اثبات کرده است که دیار سربداران از توانمندی های چشمگیری در زمینه های ورزشی برخوردار بوده و به جرأت جزء یکی از اولین قطب های ورزشی شمال شرق کشور محسوب می شود.
شهری که حتی در سال 91 علاوه بر کسب چند مقام قهرمانی درکشور ، توانست در زمینه ورزش هندبال قهرمانی  را از تیم مشهد مرکز خراسان رضوی و دومین کلان شهر کشور تصاحب کند.
با این حساب ساخت ورزشگاه 15 هزارنفری سبزوار به عنوان بزرگترین ورزشگاه خراسان رضوی پس از ورزشگاه ثامن الائمه مشهد ، جزء یکی از نیازهای ضروری این شهرستان است که می بایست مورد توجه جدی مسوولان و نمایندگان شهرستان ، استان و البته مقامات بلندپایه دولت قرار گیرد.
اما متأسفانه چنان که گفته شد ساخت ورزشگاه های 15 هزارنفری در سبزوار با کندی شدیدی مواجه شده است.
عده ای که در این زمینه ، آگاهی صحیحی ندارند و یا به پیروی از اهداف خاص سیاسی و جناحی خود در صدد نشر اطلاعات سیاه نمایانه و دلسردکننده برای مردم و جوانان سبزواری هستند ، در همین مدت در برخی محافل سیاسی -اجتماعی تلاش کرده اند ، توقف وکندی ساخت ورزشگاه 15 هزارنفری سربداران در سبزوار را در نتیجه ضعف عملکرد سبزواری ها جلوه دهند .
اما بررسی اخبار عمومی کشور نشان می دهد این مشکل فقط منحصر به سبزوار نیست و گریبان گیر تمام ورزشگاه هایی شده است که همزمان با سبزوار در دیگر مراکز استان های ایران درحال احداث بوده اند.
عامل اصلی این کندی و تأخیر نیز ریشه در نابسامانی هایی دارد که در چندماه گذشته گریبان اقتصاد کشور را در همه زمینه ها گرفته است.
در پایان این مطلب تحلیلی اشاره ای خواهیم داشت به شماری از خبرها و گزارش های منتشر شده در خصوص سایر ورزشگاه های 15 هزارنفری کشور که همگی مانند ورزشگاه سربداران در شهر سبزوار با کندی روند اجرا و وعده های پی درپی افتتاح از سوی مسوولان اجرایی مواجه شده اند ، اشاره می کنیم :
در تاریخ یازدهم بهمن ماه سال 91 خبرگزاری مهر طی انتشار گزارشی از ورزشگاه 15 هزارنفری بجنورد مرکز استان خراسان شمالی گفت : پس از وقفه ای طولانی عملیات ساخت ورزشگاه 15 هزارنفری بجنورد از سر گرفته می شود.
در بخش های دیگری از این گزارش آمده است :

عملیات ساخت ورزشگاه 15 هزار نفری بجنورد که از چند ماه پیش به علت عدم تامین اعتبار و خاتمه پیمان پیمانکار سابق این مجموعه ورزشی متوقف شده بود، به زودی توسط پیمانکار جدید آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ورزشگاه 15 هزار نفری بجنورد از جمله طرح های مهر ماندگار خراسان شمالی است که قرار بود در دهه فجر سال جاری [1391] به بهره برداری برسد.
این ورزشگاه از جمله مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت به خراسان شمالی محسوب می شود که عملیات ساخت آن از سال 86 درتخته ارکان بجنورد آغاز شده بود و در آن زمان قرار بود در مدت سه سال به بهره برداری برسد.

منبع : خبرگزاری مهر


گزارش تصویری /
بیرجند - خبرگزاری مهر : روند ساخت ورزشگاه 15 هزار نفری بیرجند که ساخت آن از مدتی پیش آغاز شده در حال حاضر متوقف شده است.
26 دی 1391

منبع : مهرنیوز

 

خبرگزاری فارس: دستیار ویژه رئیس‌جمهور در طرح‌های مهر ماندگار گفت: ورزشگاه 15 هزار نفری ایلام، اردیبهشت 92 افتتاح می‌شود.
در بخش هایی از این گزارش افتتاح ورزشگاه ایلام در اردیبهشت 92 مشروط به تأمین بقیه اعتبارات لازم عنوان شده است.
12 بهمن 1391
منبع : خبرگزاری فارس

تأخیر 8 ساله در افتتاح ورزشگاه 15 هزارنفری ارومیه
وبسایت اروم نیوز : 27 دی ماه 1391 :
کمتر از سه ماه به پایان سال جاری باقی مانده و دلایلی که موجب تاخیر در افتتاح این طرح مهم ورزشی در اورمیه شده ازجمله مشکلات مالی، به این زودی ها قابل حل نیست.

 این موضوع موجب شد خوش سرشت در بازدید عصر دوشنبه اعلام کند: بهره برداری کامل این پروژه بستگی به جذب مابقی اعتبارات تخصیصی دارد که به تدریج اخذ و هزینه می شود. این گفته مدیر فنی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی منطقه شمال غرب کشور را می توان این گونه تعبیر کرد که اگر وعده بهره برداری از این طرح تا پایان سال جاری محقق نشود به دلیل عدم تخصیص بودجه مورد نیاز است. اما سوال بی جواب این است که این خلف وعده ها تا کی ادامه دارد.(منبع:اروم نیوز)

 

قول وزیر ورزش عملی نشد / استادیوم سمنان خرداد ماه افتتاح می‏شود
باشگاه خبرنگاران : 16 بهمن ماه 1391
در حالی که وزیر ورزش و جوانان برای افتتاح مرحله نخست ورزشگاه 15 هزار نفری سمنان تا فروردین‌ ماه امسال [1391] قول داده بود، منابع خبری از احتمال بهره‏برداری این ورزشگاه تا خرداد ماه سال آینده [1392]  خبر می‏دهند.
به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، وزیر ورزش و جوانان در سفری که بهمن ماه سال گذشته به استان سمنان داشت، در جمع مسئولان و خبرنگاران سمنان قول داد که مرحله نخست ورزشگاه 15 هزار نفری سمنان تا فروردین‌ ماه سال 91 افتتاح شود.

وعده‏ای دیگر: این‏بار دی ماه 91

در همین بین، مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان در گفت‏وگوی خود با خبرنگاران در اوایل شهریور ماه امسال که در محل اداره کل تربیت بدنی استان سمنان برگزار شد، از افتتاح پروژه استادیوم 15 هزار نفری سمنان در دی ماه سال‏جاری خبر داده بود.

در همین حال، فرماندار شهرستان سمنان که عزمی جدی برای تکمیل پروژه‏های نیمه تمام این شهرستان دارد، می‏گوید: به جز طرح انتقال آب دریای خزر، شهرستان سمنان دارای هشت پروژه مهر ماندگار بوده که برای این شهرستان بسیار مهم است.

فرماندار شهرستان سمنان اضافه کرد: ابتدا قرار شده بود تا 6 هزار صندلی از استادیوم 15 هزار نفری سمنان کم شده و استادیوم با 9 هزار صندلی در مرحله نخست به بهره‏برداری برسد.

سعدالدین افزود: اما با پیگیری‏های انجام شده، تصمیم بر این شد تا کل ورزشگاه پس از تکمیل نهایی افتتاح شود و قرار اولیه منتفی شد.

فرماندار شهرستان سمنان در تکمیل این بحث، زمان افتتاح استادیوم 15 هزار نفری سمنان را خرداد ماه سال آینده ذکر کرد. (منبع)

البته برخی از ورزشگاه های 15 هزارنفری نیز در این مدت به افتتاح رسیده اند :
از جمله :
در مرداد ماه سال 1386 ورزشگاه 15 هزارنفری شهرستان کاشان افتتاح گردیده است.
لیکن باید به این موضوع توجه داشت که کار ساخت این ورزشگاه از سال 1378 آغاز شده بوده و در واقع افتتاح ورزشگاه کاشان نیز زمانی در حدود 8 سال به طول انجامیده است.

(منبع)

 
در  میان ماجرای افتتاح برخی از ورزشگاه های مراکز استان های کشور بسیار خواندنی و شگفت آور است :
از جمله می توان به فرآیند دور و دراز افتتاح ورزشگاه بندرعباس اشاره کرد که وبسایت ایران اسپورت24 به شرح کامل آن پرداخته است. برای مشاهده این مطلب به پیوند زیر مراجعه نمایید :
ورزشگاه هایی که چند بار افتتاح شدند .


ورزشگاه 15 هزار نفری قزوین افتتاح شد ولی به بهره برداری نرسید!
ایرنا : 14 آذر ماه 1391 : قزوین - مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین در خصوص عدم بهره برداری از ورزشگاه 15 هزار نفری قزوین که تیرماه امسال افتتاح شد، گفت: تا زمان تکمیل شدن این استادیوم حاضر به تحویل گرفتن آن نیستیم
مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین تصریح کرد: به طور جدی از طریق وزارتخانه پیگیر حل این مساله و تحویل گرفتن هرچه زودتر ورزشگاه 15 هزار نفری قزوین به عنوان بزرگترین طرح ورزشی استان هستیم.
گفتنی است، ورزشگاه 15 هزار نفری سردار آزادگان قزوین تیرماه امسال با حضور وزیر ورزش و جوانان افتتاح شده بود ولی از آن زمان تاکنون هیچ مسابقه ورزشی در آن برگزار نشده است.
(منبع : ایرنا)


در پایان این گزارش تحلیلی مجله اینترنتی اسرارنامه امیدوار است اینک که دارالمومنین سبزوار توانسته است مانند بسیاری از موارد دیگر (فرودگاه بین المللی ، دانشگاه های معتبر ملی ، تأسیس شهرستان های اقماری و ...) در زمینه ساخت ورزشگاه 15 هزارنفری نیز به عنوان تنها شهرستان استان خراسان (به جز کلان شهرمشهد که وضعیتی منحصربه فرد دارد) هم پا و هم ردیف بسیاری از مراکز استان های کشور حرکت کند ، مسوولان محلی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را برای اینکه این پروژه کلان ورزشی به سرعت در سبزوار به انجام برسد ، به کار ببرند.
درواقع هرچند در انتشار این گزارش به این موضوع اشاره کردیم که تأخیر در افتتاح ورزشگاه سربداران شهر سبزوار ، یک موضوع ملی است و ربطی به کم کاری یا عدم پیگیری مدیران اجرایی و نمایندگان سبزوار ندارد ، اما این موضوع نباید بهانه ای برای تأخیر بیشتر در بهره برداری از این پروژه زیرساختی ورزشی در غرب خراسان رضوی بشود.
زیرا سبزواری ها که همواره در ردیف شهرهای پیشرو ایران زمین در امور توسعه ای بوده اند و همین حالا نیز با ساخت ورزشگاه 15 هزارنفری در ردیف شهرهای مراکز استان قرار گرفته اند ، انتظار ندارند مطبوعات کشور كمترين ميزان پيشرفت فيزيكي در روند ساخت اين ورزشگاه ها  را مربوط به سبزوار با 45 درصد پيشرفت فيزيكي اعلام کنند. (منبع)

چه بسا مردم چندین شهرستان منطقه سبزوار بزرگ (سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن ، ششتمد و ...) انتظار دارند ، با بهره برداری هرچه سریعتر از این ورزشگاه که علاوه بر زمین چمن فوتبال ، شامل امکانات ورزشی دیگری نظیر پیست دو و میدانی و ... نیز می باشد ، زمینه شکوفایی هرچه بیشتر استعدادهای ورزشی جوانان خطه سربداران فراهم آید.
دراین میان قطعاً پیگیری دلسوزانه ، بی طرفانه و غیرمغرضانه اصحاب رسانه می تواند برای سرعت بخشیدن به روند ساخت ورزشگاه سربداران سبزوار یاری رساند.
در همین زمینه مدتی قبل خبرگزاری فارس که سیدمهدی جعفری یکی از خبرنگاران شناخته شده دیارسربداران ، مسوولیت آن را در  شهر سبزوار برعهده دارد ، در گزارشی کامل وضعیت ساخت ورزشگاه 15 هزارنفری این شهر را به خوبی مورد بررسی قرار داد:


ساخت ورزشگاه 15 هزارنفری سبزوار به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده است.

گفتنی است ورزشگاه 15 هزارنفری سربداران در ناحیه شمال شهر سبزوار در مجاورت جاده شهرک توحید به سمت دانشگاه حکیم سبزواری قرار گرفته و در حال احداث است.
از مدتی قبل با احداث و نصب برخی بخش ها و تجهیزات این ورزشگاه نظیر نورافکن های طرفین زمین چمن و سکوهای تماشاچیان و ... در حالی که هنوز این ورزشگاه افتتاح نشده  ، ابهت و عظمت خاصی به این بخش از شهر داده شده است.
پیش از این برخی مسوولان اردیبهشت ، خرداد و بهمن 91 را برای افتتاح این ورزشگاه وعده داده بودند . اما اینک زمان افتتاح ورزشگاه سربداران به سال 92 موکول شده است. امید می رود در این سال سرانجام وعده ها به نتیجه برسد و مردم شهرستان های خطه سربداران بتوانند از این امکان زیرساختی ورزشی بهره مند شوند.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سبزوار در رقابت های کشتی با چوخه اسفراین قهرمان کشور شد.

 

نظرت را بنویس
comments

چ

چه وضعشه هنوز نساختن 14 سال میگذره همه ی آهناش فرسوده شدند باید خراب کنند دوباره بسازند یکم از نیشابوری ها یاد بگیرین همه چیز دارن.جمعیتشون هم از ما بیشر شد.

درود بر میرعلی

انشاالله باهمت آقای میرعلی و موسسه ثامن تیم فوتبالم به سبزووار بیاد. زمین 15 هزارنفری که داریم . تیم های موفق هندبال و کشتی و والیبال هم که داریم میم مونه یک تیم قوی فوتبال که توی لیگ فوتبال کشورهم که طرفداران زیادی داره راه پیداکنیم. میرعلی قهرمان سبزواره.درود بر میرعلی

علی بازقندی

دستت درد نکنه بازم میر علی .اسم علی همیشه کولاک میکنه مگه همین علیا باشن که مملکتو درست کنن

جالبه اگر تو این سفر محسنی ثانی می بود سفر تبلیغاتی نبود حال که سبحانی فر اونو آورده تبلیغاتی شده راستی آقای محسنی ثانی این روزها چیکار میکنه حتما داره مسیر لوله اب از تاجیکستان رو خط کشی می کنه
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما