نگاهی به ویژه نامه های نوروزی ساسویه ...


نوروز 92 بی شک یکی از فرهنگی ترین نوروزهای چند دهه اخیر در دارالمومنین سبزوار بوده است. چرا که در این سال مجموعه بزرگ شهرداری سبزوار علاوه بر زیبا سازی های ظاهری شهر به انجام گسترده فعالیت های رسانه ای و فرهنگی پرداخت که بسیار حائز اهمیت بودند.
انتشار چند ویژه نامه نوروزی با موضوعات مختلف زیر نظر گاهنامه ساسویه نشریه داخلی اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری سبزوار ، در واقع عواملی بودند که نوروز 92 را به یکی از فرهنگی ترین نوروزهای چند دهه اخیر در غرب خراسان رضوی تبدیل کردند.
ویژه نامه های "بچه محل های ساسویه" ، "خط شکن" و "سبزوار ، موزه یادمان های هزاران ساله" سه ویژه نامه وزینی بود که گاهنامه ساسویه در ایام نوروز 92به انتشار آنها پرداخت .
مجله اینترنتی اسرارنامه در ادامه به معرفی هریک سه ویژه نامه نام برده می پردازد:

بچه محله های ساسویه طلیعه ای ارزشمند و خلاقانه برای یک کار زیربنایی فرهنگی در دارالمومنین سبزوار است.
این نشریه ویژه کودکان سبزواری در نوروز 92 منتشر شده است اما شواهد موجود نشان می دهد که بچه محل های ساسویه قرار است از این به بعد به عنوان یک ویژه نامه مرتب و همیشگی همراه با گاهنامه ساسویه منتشر شود. به هرحال بچه محل های ساساسویه در همین اولین شماره از انتشار ، رویکرد فرهنگی خوبی را از خود به نمایش گذاشته است.

شاید مهمترین قسمت کار این نشریه ، قصه های آقای بیهقی باشد ، که در آن سعی شده است با استفاده از نام فامیلی بیهقی که نامی آشنا در خطه سربداران است داستانی با محوریت پرورش خلاقیت کودکان نوشته شود که چنانچه این شیوه داستان نویسی در شماره های بعدی این نشریه ادامه یابد و به مرور بتواند موضوعات و شخصیت های محلی بیشتری را وارد داستان کند ، می تواند  طرفداران پر و پا قرص خود د را میان کودکان سبزواری پیدا کند و به ابزار مناسبی برای سرگرمی و نهادینه کردن برخی آموزش های اساسی در میان کودکان غرب خراسان رضوی تبدیل شود.
البته این هدف متعالی تنها در صورت ادامه یافتن انتشار نشریه مورد ذکر در طولانی مدت محقق خواهد شد و در غیر این صورت ، اگر دوره چاپ ویژه نامه کودکان ساسویه ، کوتاه مدت باشد ، چنان نتایج ایده آلی حاصل نخواهد شد.
نکته دیگری که در نشریه بچه محل های ساسویه به چشم می خورد ، تصویرسازی و صفحه آرایی شاد و هنرمندانه این نشریه است.
که این بخش از کار توسط خانم پروانه باغانی یکی از جوانان هنرمند سبزوار در عرصه هنرگرافیک و پویا نمایی است.
البته چنانچه در طراحی  شماره های بعدی این نشریه از المان ها و نمادهای فرهنگی و بومی بیشتری نظیر ترسیم محله های قدیمی و آثارباستانی و تاریخی در خطه سربداران بهره گرفته شود ، می تواند ارزش کار را چند برابر افزاییش دهد. 

ویژه نامه خط شکن ، نشریه وزینی است که به طور کامل پیرامون ارزش های دوران دفاع مقدس در سبزوار تهیه شده است .
در بخش هایی از این نشریه مطالبی جدید و خواندنی از خاطرات غیورمردان سبزواری که در دوران دفاع مقدس دوشادوش سایر هموطنان خود در جبهه های نبرد حق علیه باطل حماسه آفریدند ، منتشر شده است.
همچنین فعالیت های پایگاه های بسیج و مساجدی که در ا یام دفاع مقدس در سطح شهر سبزوار به مقرهای جمع شدن بسیجیان تبدیل شده بودند مورد اشاره قرار گرفته است.معرفی روستای شهید پرور شم آباد در شهرستان تازه تأسیس خوشاب در شمال شرق منطقه سبزوار بزرگ و نیز معرفی مختصر چند شهید گرانقدر سبزوار در ایام دفاع مقدس از دیگر بخش های خط شکن است.
در خط شکن اما به خاطراتی از هنرمندان سبزواری از فعالیت های مرتبط با دفاع مقدس نیز اشاره شده است که از تازگی و جذابیت خاص خود برخوردار است.
سخنانی از مقام معظم رهبری و حضرت امام خمینی معمار کبیر انقلاب به همراه پیام های آغازین حسین مقصودی شهردار و مهدی مقصودی رئیس اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار از دیگر بخش های خط شکن است.

در تهیه نشریه خط شکن آقایان محمداصغرزاده واسماعیل هاشم آبادی با اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری سبزوار همکاری کرده اند.و صفحه آرایی و چاپ این نشریه در "چاپ رسانه" انجام شده است.


ویژه نامه سبزوار ، موزه یادمان های هزاران ساله ، دیگر ویژه نامه نوروزی گاهنامه ساسویه آباد بود که از آن می توان به عنوان یک نشریه فاخر وماندگار برای معرفی کامل دارالمومنین سبزوار به تمام علاقه مندان یاد کرد.
نامی که برای این ویژه نامه انتخاب شده است به خوبی نشان دهنده اهدافی است که نشریه نام برده آن را دنبال می کند.
دارالمومنین سبزوار با قدمتی چندهزارساله و فرهنگی اصیل درشمال شرق ایران اسلامی همواره یکی از شهرهای اثرگذار و مهم کشور بوده است که ارزش های تاریخی و فرهنگی این شهر اگر به درستی مورد شناسایی و تحقیق قرار گیرد به جرأت می توان گفت این شهر قدیمی همپای شهرهایی نظیر یزد ، کاشان ، اصفهان ، شیراز و ... از جمله شهرهای فرهنگ پرور و تمدن ساز ایران زمین بوده است.
ویژه نامه سبزوار موزه یادمان های هزاران ساله را می توان به نوعی در دنباله ویژه نامه سبزوار شهر دیرینه های پایدار به شمار آورد که در سال 89 با مدیریت آقای رضا قدیریان خبرنگار سرشناس سبزواری منتشر شد و از وزانت و شأن مناسبی در معرفی شهرستان سبزوار  برخوردار بود.
اینک ویژه نامه سبزوار موزه یادمان های هزاران ساله ، به لحاظ محتوای متنی سعی کرده است ، با رویکرد های جدیدتری درجهت معرفی دارالمومنین سبزوار بکوشد و به نظر می رسد تا حدود زیادی در این زمینه موفق بوده است.  ویژه نامه مورد ذکر هرچند به لحاظ متنی از کیفیت بالایی برخوردار است ، اما به لحاظ  تصویرسازی و صفحه آرایی به صورتی بسیار ساده طراحی شده است . گویا هدف این بوده است که تنها نشریه ای ساده وسنگین ویژه گروه سنی بزرگسالان طراحی و تنظیم شود. اما اگر در لابه لای صفحات نشریه نام برده از عکس ها و تصاویر بیشتری مربوط به دارالمومنین سبزوار ، اماکن دیدنی و مشاهیر و آداب و رسوم محلی این شهر منتشر می شد ، به جذاب تر شدن آن یاری می رساند.
نکته دیگر در خصوص ویژه نامه سبزوار موزه یادمان های هزاران ساله  این است که ، در این نشریه تا حد امکان به جز در موارد ضروری از انتشار مطالب تکراری پرهیز شده  و نشریه تا حد زیادی به سمت تخصصی شدن مطالب حرکت کرده است.
به طوری که رویداد ارزشمند سربداران در چند  قسمت از این نشریه از زاویه های تازه ای مورد اشاره و توجه قرار گرفته که تا کنون چنین نگاهی به نهضت سربداران کمتر سابقه داشته است. به ویژه در  مقاله ای به قلم آقای محمودفتح الهی این دیدگاه موشکافانه و جدید به نهضت سربداران به وضوح مشخص است.
یکی دیگر از مطالب ارزشمند ویژه نامه مذکور مقاله ای است به قلم آقای کاظم دامغان ثانی یکی از هنرمندان داستان نویس و از مدرسان ادبیات در سبزوار که وی در مطلب خود سبزوار را پایتخت نثر ایران معرفی کرده و به تفصیل دلایل خود را شرح داده است.
مطالعه این مقاله خوانندگان را با توانمندی تاریخی سبزوار در زمینه نویسندگی نثر فارسی به خوبی آشنا می کند.

مطالب دیگری با عنوان پیشاهنگان بهار به قلم آقای رضا غلامی ، ریشه های تاریخی و مذهبی جشن نوروز به قلم آقای علی اصغر ملوندی ، دانستنی های مهم درخصوص دارالمومنین سبزوار و معرفی چند کتاب ارزشمند در زمینه های تاریخی ، فرهنگی و ادبی خطه سربداران از جمله بخش های با ارزش دیگر این ویژه نامه نوروزی است.
طرح روی جلد ویژه نامه سبزوار موزه یادمان های هزاران ساله با تصویر زیبایی از ابتدای کوچه نقابشک یکی از محلات قدیمی و اصیل سبزوار ، آراسته شده است که علاوه بر زیبایی برای مخاطبان سبزواری یک حس نوستالوژیک را تداعی می کند.
آقایان دکتر کاظم دامغانی ثانی ، علی اصغرملوندی ، رضا غلامی ، امیرمسکنی و محمد اصغرزاده و ... شماری از دست اندرکاران تهیه و انتشار ویژه نامه سبزوار ، موزه یادمان های هزاران ساله بوده اند.
طراحی این نشریه نیز توسط آقای "محمداسحاقیان" از اعضای گروه گرافیک شرکت آوند انجام شده است.
به طور کل در پایان باید گفت : خوشبختانه ویژه نامه های نوروزی ساسویه از چنان کیفیت و محتوای مناسبی برخوردارند که تاریخ مصرف آنها فقط منحصر به ایام نوروز نیست ، بلکه اکثر مطالب منتشر شده در این نشریات در تمام ایام سال قابل استفاده و استناد هستند .
ویژه نامه های نوروزی ساسویه علاوه بر اینکه در محل های اسکان و اقامت مسافران سبزوار توزیع شده است ، هم اکنون در اکثر باجه های روزنامه فروشی سطح شهر به صورت رایگان در اختیار شهروندان علاقه مند قرار می گیرد.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نگاهی عمیق و همه جانبه به ارزش های فرهنگی و تاریخی سبزوار در ویژه نامه های  نوروزی ساسویه

نظرت را بنویس
comments

ما که هیجکدومش به دستمون نرسید. نمی دونم مگه این ویژه نامه ها تو خارج از سبزوار چاپ و منتشر شده که هیچ اثری ازشون تو سبزوار نیست.شما که اینقدر با آب و تاب تبلیغ کردید حداقل بگید کجا میشه گیرشو ن آورد.

کرمی

من خط شکنو خوندم . نشریه خوبی بود. ولی بقیه نشریات نوروزی هنوز به دستم نرسیده. میشه مطالب بقیه نشریاتو بگذارید رو سایتتون؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما