مراسم چهلمین سالگرد درگذشت دکتر شریعتی در سبزوار

مراسم چهلمین سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی شامگاه یکشنبه با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان در زادگاهش سبزوار برگزار شد.

یک فعال سیاسی در این مراسم گفت: دکتر علی شریعتی در طول زندگی و فعالیتهای سیاسی و اجتماعی خود میان روشنفکران و دین گرایان پیوند عمیقی ایجاد کرد.
هادی خانیکی افزود: شریعتی در دورانی پا در عرصه مبارزه با رژیم شاهنشاهی گذاشت که یک بخش از جامعه اسیر تفکرات متهجر دینی و بخشی دیگر غرق در روشنفکری افراطی بودند.
وی با بیان اینکه شریعتی همواره به 6 عنصر نان، آزادی، فرهنگ، ایمان، عدالت و دوست داشتن در عرصه های اجتماعی و سیاسی توجه داشت گفت: این اندیشمند بزرگ با عدالت بدون عشق و ایمان و با شعار دادن برای رسیدن به آزادی و عدالت مخالف بود و آن را سد راهی برای رسیدن به یک جامعه مدنی می دانست.
او موضوع فرهنگ، روشهای مواجهه با فرهنگ، پالایش منابع فکری و فرهنگی، ارائه دکترین فرهنگی با بهره گیری از آثار و اندیشه های گذشتگان و مفاخر را از مهمترین اولویتها در اندیشه شریعتی ذکر و بیان کرد: شریعتی با بهره گیری از آثار و اندیشه های گذشتگان و مفاخر دست به باز آفرینی مقوله فرهنگ زد.
وی ادامه داد: در تفکر شریعتی غرب گریزی و غربگرایی معنا نداشت زیرا او معتقد بود به جای تضاد باید به سمت تمرکز روی شناخت فرهنگ غرب و نیز فرهنگ خویش رفت.
او گفت: شریعتی با علاقه با افراد جوان و روشنفکر برخورد می کرد. هم در آن دوران و هم در این دوران شاهد هستیم که جوانان و نوجوانان به علی شریعتی علاقه دارند و تفکرات و اندیشه های او را دنبال می کنند. مردمی بودن و وابسته نبودن تفکر و اندیشه دکتر شریعتی نسبت به جریانات سیاسی اجتماعی دوران سبب شد تا اندیشه های این اندیشمند بزرگ در دلهای مردم روزگار پس او نیز جای داشته باشد.
خانیکی افزود: شریعتی با مردم و برای مردم زندگی کرد. او همواره در خیابان و در کنار مردم قرار داشت و به شکافت طبقاتی و تبعیض اعتقادی نداشت. شریعتی آداب و رسوم دینی و ایرانی مانند نوروز و عاشورا را به مفاهیم زنده ای تبدیل کرد.
همچنین در این مراسم 2 نفر از تن از شریعتی پژوهان سبزواری تقدیر شدند.
علی شریعتی مَزینانی مشهور به دکتر علی شریعتی زاده 2 آذر 1312 در روستای کاهک سبزوار است.
شریعتی در 44 سالگی و در 29 خرداد 1356 در شهر ساوتهمپتون انگلیس درگذشت و هم‌ اکنون آرامگاه وی در مکانی نزد مقبره حضرت زینب(س) در دمشق سوریه است.

منبع: ایرنا

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما