رییس اداره کار سبزوار:

شهرستان سبزوار از نظر عملکرد شرکت های تعاونی در جایگاه سوم خراسان رضوی است / مهلت ثبت نام در جشنواره تعاونی های برتر تا 31 خرداد 96

شرکت های تعاونی نمونه بارز سیستم های دموکراتیک هستند
 
مدتی است فراخوان برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره تعاونی های برتر در سطح ملی و استانی منتشر شده است و تعاونی های شهرستان سبزوار نیز خود را برای شرکت در این رقابت آماده میکنند. به همین مناسبت خبرنگار وبسایت تعاونی اعتبار کارکنان دانشگاه حکیم سبزواری به سراغ عقیل مختاری رییس اداره تعاون,کار و رفاه اجتماعی سبزوار رفته تا با این مقام مسئول درباره کم و کیف فعالیت تعاونی های این شهرستان به گفتگو بپردازد و درباره ملاک های انتخاب شرکت تعاونی برتر نیز جویا شود: 
 
 
چه تعداد شرکت تعاونی در سطح شهرستان مشغول به فعالیت می باشند؟
- مختاری: شهرستان سبزوار در حوزه تعاون در مجموع تعداد 949 شرکت تعاونی تا تاریخ 13 خرداد 96 در اداره تعاون, کار و رفاه اجتماعی به ثبت رسانده است که جمعاً 419 هزار و428 نفر عضو دارند که با توجه به آخرین تغییرات شرکت تعاونی های فعال شهرستان به 735 شرکت رسیده است و اعضای آن 402 هزار و758نفر است که این تعداد از جمعیت خود شهرستان نیز بیشتر می باشد البته قابل ذکر است که این تعداد بخش های خوشاب و داورزن را نیز شامل می شود.
همچنین فقط در سال 1395در شهرستان سبزوار 30 شرکت تعاونی تشکیل شد که447 نفر عضو این شرکت ها هستند واز ابتدای سال96 هم 4 شرکت تعاونی در شهرستان ایجاد گردیده است که تقریبا نزدیک به30 عضو داشته و اشتغال پیش بینی شده برای این 4شرکت تعاونی 45 نفر است.
 
 
اشتغال ایجاد شده در شرکت تعاونی های شهرستان سبزوار چند نفر است؟ 
مختاری: شرکت تعاونی های سبزوار برابر با برنامه های پیش بینی شده  و با توجه به اهدافی که مشخص نموده اند چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم تا کنون11هزار و983نفر شغل ایجاد کرده اند.
 
 
شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی از نظر تعداد شرکت های تعاونی و عملکرد آن ها دارای چه جایگاهی است؟
مختاری: شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی از حیث تعداد شرکت تعاونی ها در جایگاه دوم قرار دارد و از نظر عملکرد در حوزه تعاون جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.
 
 
ملاک های یک شرکت تعاونی موفق چیست؟
مختاری: ملاک هایی که یک شرکت تعاونی برتر را در جایگاه برتر قرارمی دهد عبارتند از:رعایت تمام موارد پیش بینی شده در قانون تعاون، رعایت موارد موجود در اساسنامه، برگزاری مجمع به طور سالیانه، مشخص کردن و ارائه صورتهای مالی، سوددهی شرکت، دستیابی به اهداف پیش بینی شده، ارائه ترازنامه ها هر سه ماه یکبار، عملکرد و برنامه های مالی شفاف، دفاتر مالی تنظیم شده و پلمپ قبل از سال, پاسخگویی به تمامی موارد موجود در قانون،و مهمترین و اساسی ترین ملاک افزایش تعداد نیروهای اشتغال در شرکت است.
به طور کل شرکت های تعاونی نمونه بارز یک سیستم دموکراتیک بوده و متعلق به همه اعضا هستند.
 
 
درباره جشنواره تعاونی های برتر که در شرف برگزاری آن هستید،  توضیح دهید:
مختاری: جشنواره تعاونی های برتر چندسالی است که به صورت استانی و ملی برگزار می شود و امسال دوازدهمین دوره این جشنواره را در پیش داریم و به همین خاطر از تمامی تعاونی های سبزوار تقاضای شرکت در این جشنواره را داریم تا در این کارزار حضور پیدا کنند و برای کسب نتیجه مطلوب نقاط ضعف خود را برطرف نمایند.ثبت نام این جشنواره از تاریخ 6 لغایت31 خرداد ماه 96 از طریق سایت www.taavonibartar.ir  انجام می شود.
 
 
عملکرد شرکت تعاونی اعتبار کارکنان دانشگاه حکیم سبزواری را در سالهای اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟
مختاری: اداره تعاون,کار و رفاه اجتماعی در حوزه شرکت تعاونی های اعتبار خانه تکانی اساسی در سه سال اخیر داشته است و در راستای این خانه تکانی 4 شرکت تعاونی منحل گردیده است که موسسه مالی اعتباری ثامن الحجج و شرکت توتان که در حوزه پوشاک فعال بوده است از جمله شرکت های منحل شده می باشند. سایر شرکت های تعاونی های اعتبار که اکنون در حال فعالیت می باشند شرکت های خوبی هستند، ولی با توجه به حساسیت و نظارت های جدید بانک مرکزی در تمامی حوزه های مالی و اعتباری، شرکت ها باید آن انضباط مالی که مد نظر بانک مرکزی است را به بهترین نحو ارائه دهند و به طور کل نواقص و مشکلات جزئی خود را رفع کنند.
 
شرکت تعاونی اعتبار کارکنان دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان یک شرکت تعاونی اعتباری,  شرکت خوبی است که انشالله هرچه سریع تر آخرین گام های خود را برای برطرف کردن نواقص جزئی برمی دارد. امید است که شرکت تعاونی خوبی چون شرکت تعاونی اعتبار کارکنان دانشگاه حکیم سبزواری همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.
 
منبع: وبسایت شرکت تعاونی اعتبار کارکنان دانشگاه حکیم
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما