چرا ورود مارها به حاشیه شهر سبزوار افزایش یافته است؟ / راهکار اصولی مقابله چیست؟

علت و راهکار اصولی مقابله با افزایش ورود مارها به حاشیه شهر سبزوار
 
سبزوار- ایرنا- 18 حلقه مار از ابتدای امسال تاکنون در شهر سبزوار زنده گیری و در دامن طبیعت رها شده اند که به گفته مسئولان این تعداد نسبت به سال های قبل رشد قابل توجهی یافته است.
 
به اعتقاد کارشناسان ، ورود مارها به حاشیه شهر سبزوار پیامد حوادث زیست محیطی در این منطقه است که لازم است به دقت مورد توجه قرار گرفته و ضمن برخورد اصولی کوتاه مدت، برنامه های بلند مدت برای رفع آن تدوین و اجرا شود.
 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار، ‌خشکسالی را عامل افزایش ورود مارها به حاشیه این شهر دانست و گفت: افت باران و خشک شدن چشمه و برکه های آب سبب شده برخی حیوانات و خرندگان چون مارها برای تامین آب به حاشیه شهر پناه آورند. 
 
حمیدرضا صادقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البته در سالهای قبل نیز ورود مارها به حاشیه شهرها مشاهد می شد که بیشتر آنها بدست مردم کشته می شد و اطلاع رسانی در این زمینه صورت نمی گرفت.
 
وی اظهار کرد: هم اینک با اطلاع رسانی و ارتقاء فرهنگ محیط زیستی، شهروندان در صورت مشاهده حیوانات حیات وحش، مار و پرندگان صدمه‌ای به آنها نمی زنند و مراتب را به اداره محیط زیست اطلاع می دهند.
 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: دلیل دیگر مشاهده مارها، صید آن ها به ویژه مارهای سمی از سوی برخی افراد سودجو است که با هدف تهیه سم و فروش آن به شرکت سرم سازی رازی صورت می گیرد.
 
 
**شناسایی 17 گونه مار در طبیعت سبزوار
 
یک کارشناس محیط طبیعی نیز گفت: بر اساس مطالعات تاکنون 17 گونه مار سمی ، نیمه سمی و غیرسمی در سبزوار شناسایی شده است که سه نوع آن به نام های افعی، کبری و جعفری سمی هستند. 
 
علی قرائی افزود: مارهای غیر سمی در صورت گاز گرفتن مشکلی ایجاد نمی کند و فقط برای مراقبت و دوری از عفونت باید به مراکز درمانی مراجعه کرد.
 
او گفت: مارهای سمی سری مثلثی و مردمک چشم عمودی دارند که مردم در صورت مشاهده چنین نشانه هایی در مارها به شدت از آنها پرهیز کنند.
 
قرائی افزود: مارهای سمی در حالت عادی نیش نمی زنند چون سم را برای تغذیه خود نیاز دارند و دوست ندارند سم را بی مورد استفاده کنند. 
 
وی گفت: مارهای سمی در هنگام صید طعمه و تغذیه یا دفاع برابر خطر از سم استفاده می کند و لذا در شرایط عادی مارها هیچ آسیبی به فرد وارد نمی کنند و تنها هنگامی که از ناحیه یک فرد احساس خطر کنند، ممکن است آسیب رسان شوند.
 
قرائی گفت: مارها از رده خزندگان و جانوران خونسردند و به همین علت در فصل بهار و تابستان بیشتر دیده می شوند. 
 
قرایی تصریح کرد: این حیوانات نقش موثری در کنترل آفات و جوندگان دارند و از اینرو برای کشاورزی و افزایش محصولات مفیدند.
 
کارشناس محیط طبیعی گفت:مارها نقش بسیار مهمی در برقراری تعادل اکولوژیک از طریق کنترل جمعیت جوندگان دارند و به لحاظ اهمیتی که در زندگی انسان دارند باید از کشتن بی دلیل آنها خودداری شود. 
 
وی افزود: تولیدات مختلف حاصل از سم مارها برای درمان برخی بیماریها مفید است مثلا از مشتقاتی که از سم مار کبری بدست می آید برای درمان بیماری های قلبی و عروقی استفاده می شود.
 
معاون فنی و عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سبزوار نیز گفت: شهروندان در صورت مشاهده مار یا دیگر حیوانات وحشی در منازل مسکونی یا خودرو به آنها آسیب نرسانند و خود نیز به صید آن ها اقدام نکنند بلکه با آتش نشانی تماس بگیرند.
 
هادی زارعی افزود: ماموران آتش نشانی با استفاده از تجهیزات و لوازم مورد نیاز و نیز با ایمنی کامل به صید حیوانات اقدام می کنند.
 
او ادامه داد: آتش نشانان با رعایت کامل موارد ایمنی با وسیله ای به نام میله مارگیر که شبیه انبر است سر یا قسمتی از بدن مار را می گیرند .
 
زارعی گفت: در مواردی که مار داخل حفره یا دیواری می رود با دود و آتش مار از حفره خارج می شود که در این لحظه ماموران با استفاده از کپسول خاموش کننده (CO2) مار را بی حس و با استفاده از میله مارگیر، آن را صید می کنند. 
 
وی اظهار کرد: مار صید شده پس از زنده گیری درون کیسه ای مخصوصی نگهداری می شود و سپس با هماهنگی ماموران محیط زیست در محل مناسبی در دامن طبیعت رها می شود.
 
شهرستان سبزوار دارای 2 منطقه حفاظت شده شیراحمد و پروند با مساحت 39 هزار هکتار و 2 منطقه شکارممنوع ریوند و کمرقلعه با مساحت 108 هزار هکتار است که از طریق چهار پاسگاه حراست و پایش می شوند.
 
قوچ و میش، کل و بز، آهو، روباه، کاراکال و گربه وحشی، شغال، مار شاخدار، مار جعفری، بزمجه و پرندگانی چون بالابان، عقاب طلایی، کبک، باقرقره شکم سیاه و زاغ بور از گونه های شاخص جانوری مناطق پروند و شیراحمد در سبزوار هستند.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما