نگاهی عمیق و همه جانبه به ارزش های فرهنگی و تاریخی سبزوار در ویژه نامه های نوروزی ساسویه


ویژه نامه های نوروزی ساسویه با نگاهی همه جانبه و عمیق به ارزش های فرهنگی و تاریخی دیار سربداران ارمغان های فرهنگی ماندگاری بودند که در نوروز 92 توسط اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری سبزوار به انتشار رسیده و در دسترس عموم قرار گرفتند.
بچه های محل های ساسویه (ویژه کودکان در نوروز92) ، خط شکن (ویژه اردوهای راهیان نور در نوروز 92) و سبزوار موزه یادمان های هزاران ساله (ویژه معرفی دارالمومنین سبزوار به مسافرانی که در ایام نوروز به این شهر تاریخی سفر یا از آن عبور می کنند) عناوین سه ویژه نامه متفاوت و وزینی است که تحت عنوان کلی گاهنامه "ساسویه آباد" در نوروز 92 در دارالمومنین سبزوار منتشر و توزیع شده اند.
این سه ویژه نامه علاوه بر صفحات اصلی خود نشریه ساسویه است که هشتمین شماره از آن در آستانه نوروز 92 با مطالبی متنوع و خواندنی منتشر شد.
نشریه ساسویه ، با نام کامل ساسویه آباد ، گاهنامه داخلی اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری سبزوار به مدیریت مهدی مقصودی است که مدتی بعد از راه اندازی این اداره تازه تأسیس در غرب خراسان رضوی ، آغاز به انتشار کرد.
اما این نشریه صرفاً در حد یک وسیله برای ارائه گزارش عملکرد از فعالیت های اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری باقی نماند و انتشار آن به سرعت در زمره یکی از فعالیت های اصلی و ارزشمند اداره نام برده قرار گرفت.
ساسویه آباد در همین مدت کوتاه توانسته است ، چندین مطلب عمیق و ارزشمند فرهنگی را منتشر کند و با شماری از نویسندگان و هنرمندان صاحب قلم در دارالمومنین سبزوار ارتباط برقرار نماید ، که این موارد نشان می دهد مدیران ساسویه از رویکردهاهی فرهنگی خوبی در غرب خراسان رضوی برخوردارند.
البته در موفق شدن ساسویه نباید عامل مهم حمایت های مالی شهرداری سبزوار از انتشار این نشریه را نادیده گرفت.زیرا در شرایط کنونی که به دلیل گرانی کاغذ و استقبال کم مخاطبان از خرید نشریات کاغذی ، بازار این گونه رسانه ها معمولاً در کل کشور کساد است و نشریات محلی غیر وابسته به نهادها و دستگاه های اجرایی ، اکثراً نمی توانند انتشار طولانی مدت و مرتبی داشته باشند ، حمایت مالی مجموعه شهرداری سبزوار از نشریه داخلی ساسویه عامل مهمی برای تداوم یافتن و شکوفایی بیشتر این گاهنامه بوده است.
با این حال ساسویه به نظر می رسد با وجود این حمایت های مالی هنوز از داشتن یک هیئت تحریریه ثابت و رسمی محروم است و به طور کامل وابسته به مدیریت فعلی اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری است و به محض هرگونه تغییر در ساختار مدیریتی این اداره ، ساسویه به سرعت از انتشار باز خواهد ماند. حال آنکه انتظار می رود مهدی مقصوی بتواند به عنوان یک طرح بلند مدت فرهنگی جایگاهی برای ساسویه ایجاد نماید که انتشار چنین نشریه ای (کاغذی یا حتی الکترونیکی) به یکی از روال های کاری معمول اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری سبزوار تبدیل شود.

اسرارنامه پیش از این در برخی مطالب قبلی خود به عملکرد نشریه ساسویه در دارالمومنین سبزوار اشاره کرده است. شما مخاطبان گرامی هم اکنون می توانید برای مطالعه این مطالب به پیوندهای درج شده در بخش کوچه پس کوچه پیوندها در انتهای همین صفحه مراجعه کنید.


به جز ساسویه شماری دیگر از رسانه های محلی سبزوار از جمله سبزوارپیام و سبزوارنیوز نیز در ایام نوروز مانند سال های گذشته فعال بوده و گزارش ها و مطالب متنوعی را منتشر کردند که زحمات این فعالان رسانه ای غرب خراسان روی نیز قابل تقدیر است.
انجام کلیه این فعالیت های فرهنگی و رسانه ای در ایام نوروز 92 در دارالمومنین سبزوار نشان داد که تحرکات خطه سربداران در این مدت تنها در امور فیزیکی و ظاهری شهر خلاصه نشده ، بلکه درکنار نصب المان های نوروزی ، آذین بندی خیابان ها و رنگ آمیزی در و دیوار شهر ، فعالیت های زیرساختی فرهنگی نیز مد نظر مدیران شهری سبزوار بوده است.
مجله اینترنتی اسرارنامه به مناسبت انتشار ویژه نامه های نوروزی ساسویه ، تا ساعاتی دیگر در بخش رویدادهای همین مجله به انتشار مطلبی در معرفی اجمالی هر یک از این نشریات خواهد پرداخت.
تا آن زمان با ما همراه باشید...

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

گاهنامه ساسویه به جمع نشریات کاغذی  سبزوار اضافه شد

آشنایی با کتابخانه عمومی ناوی در سبزوار / مطلب منتخب از دومین شماره نشریه ساسویه

یک ابتکار ارزشمند فرهنگی توسط  هیئت محبان المهدی شهر سبزوار / برگرفته از نشریه ساسویه

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما