فرصت سوزی عجیب و غریب مسئولین سبزواری در ارتباط با پدر شعر انقلاب!!!

فاطمه شریف نیا / مجله اینترنتی اسرارنامه

روزها چه پر شتاب می گذرند و آدم ها چه زود فراموش می شوند. خاک سرد است و سردیش همه مان را گرفته است. اغلب این شعرها و ضرب المثل ها چه درست و بجا گفته شده اند « از دل برود هر آنکه از دیده رود.». سردی اما فقط بر خاک و خاطره ها نیست که شاهد سردی حرف ها و وعده ها هم هستیم. سردی قول هایی که پشت گوش می اندازیم.

این خصلت آدمی ست که فراموشکار است. فراموش کار است و همه چیز را از یاد می برد، حتی حرف هایش را، قول هایش را. انگار عادت کرده ایم فقط حرف بزنیم و حرف بزنیم و فکر نکنیم این حرف ها چگونه اجرایی می شود. اصلاً اجرایی می شود؟ شده ایم طبل تو خالی پر سرو صدا. قرار است فقط دیده شویم و این دیده شدن با سخنوری ما چه خوب جواب می دهد. کافی است ادعا داشته باشیم و خطیب هم باشیم و میکروفنی هم در دست و حرف بزنیم. اما انگار ما یاد نگرفته ایم گاهی هم می توان سکوت کرد...!  

باید بگویم ما چه آدم های خوبی هستیم، آدم های بیانیه و شعار... آدم های حرف. آدم های فقط و فقط حرف !!! گویی بعضی از ما به خصوص بعضی از مسئولان شهرستان وقتی که عزم می کنند با وعده های رنگارنگ دیده شوند، آهسته در دل خود می گویند: «سنگ مفت، گنجشک مفت»...

در آستانه ی اولین سالگرد حمید سبزواری شاعر انقلابی و حماسه سرای معاصر کشور، سراینده ی اشعار ناب و ماندگار انقلابی، یاد بیانیه ها و قول هایی که در گیرودار درگذشت این شاعر انقلابی به مردم و خانواده ی این شاعر عزیز از دست داده، ردیف شده بود افتادیم. بیانیه پشت بیانیه.

با برنامه و فکر و از قبل تعیین شده چیزی را نمی گوییم. در لحظه تصمیم میگیریم، در موقع بحرانی و حساس به ناگاه وعده ی می دهیم که به قبل و بعد و انجامش فکر نمی کنیم. فکر نمی کنیم این حرف ها بودجه می خواهد. مساعده می خواهد و چه و چه می خواهد. فقط در زمان موعد نظر، می خواهیم دیده شویم و قیمتش مهم نیست.

تمام ارگان های شهر ما پر است از آدم هایی که خوب یاد گرفته اند بیانیه صادر کنند. اصلا انگار ماراتن بیانیه صادر کردن مان پیشتاز همه جا شده است.

نمونه ی از این بیانیه ها در مراسم اربعین حمید سبزواری :

... اینک در اربعین آن مرحوم جامعه دانشگاهیان، فرهیختگان ، هنرمندان، شاعران و ادب دوستان بر آنند تا با طرح و تصویب مواد این بیانیه گامی شایسته در تکریم از مقام ادبی پدر شعر و سرود انقلاب برداشته شود.

1- از آنجا که استاد با سرایش و ساخت چند صد سرود به نام و مقامی بلامنازع در این حوزه دست یافته و مقام معظم رهبری نیز توصیه هایی موکد در ساخت سرودهای فاخر انقلابی داشته و دارند پیشنهاد می شود بیست و دوم خرداد که مصادف با سالروز درگذشت استاد می باشد به عنوان روز ملی سرود انقلاب در تقویم رسمی کشور درج گردد تا این مهم در حافظه تاریخی ملت شریف ایران زمین ثبت و ضبط گردد.

2- با توجه به مورد یک، پیشنهاد می شود، جشنواره دوسالانه ملی سرود انقلاب در زادگاه استاد یعنی شهر سبزوار برگزار گردیده و در این جشنواره جایزه ای تحت عنوان استاد حمید سبزواری به سرایندگان سرودهای ممتاز و برتر کشور تقدیم گردد. محوریت برگزاری این جشنواره ملی را می تواند دانشگاه حکیم سبزواری عهده دار باشد.

3- از سازمان هایی که قرار است نقشی در احداث آرامگاه استاد ایفا نمایند، انتظار می رود، در طراحی بنای آرامگاه ضمن توجه به ویژگی های شخصیتی شاعر انقلاب به مختصات فرهنگی، اجتماعی ، تاریخی و معماری شهر  سبزوار به عنوان بستر این یادمان نیز عنایت کافی داشته باشند. همچنین بر ایجاد مجتمع فرهنگی جوار آرامگاه که شامل موزه آثار وی و به طور کلی سرودهای انقلابی است تأکید می شود.

4- پیشنهاد می شود منزل منسوب به ایشان از سوی سازمان های ذی ربط بازسازی و آماده بازدید عموم گردد.

5- یکی از راه های مهم ماندگاری اندیشه های یک شخصیت پرداختن به آثار و نقد و بررسی و تحلیل آن ها می باشد و از آنجا که جامعه دانشگاهی و فرهیختگان به هرحال خصلت نقادی خود را دارند، پیشنهاد می شود همایش نقد و بررسی آثار منظوم استاد سبزواری توسط دانشگاه های سبزوار در سطح ملی در زمانی مناسب برگزار گردد.

منبع: اسرارنامه / 31 تیر 95

نمونه ها فقط برای همین مورد تا دلتان بخواهد زیاد است. حال از زبان رییس شورای شهر بخوانیم :

اختصاص ۲ میلیارد ریال بودجه بـرای مقبره استـاد حمید سبزواری!!!

با تصویب شورای اسلامی شهر سبزوار ۲ میلیارد ریال برای طراحی المان و مقبره مرحوم استاد حمید سبزواری اختصاص یافت. رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار در نشست علنی شورا گفت: محل خاکسپاری استاد سبزواری در بوستان جانبازان و در جوار مقبره حاج ملاهادی سبزواری، موزه مردم شناسی، مقبره امین التجار مشهدی و مقبره بقراط التولیه واقع شده است.

کاظم کرامت افزود: این مجموعه یک بافت تاریخی گردشگری است که با توجه به خاکسپاری استاد سبزواری از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.

وی با بیان اینکه طراحی و ساخت المان و مقبره استاد حمید سبزواری باید در مدت کوتاه انجام شود اظهار کرد: این امر از طریق فراخوان عمومی و با مدیریت شهرداری سبزوار پیگیری می شود.

وی گفت: در کنار مقبره استاد سبزواری یک فرهنگسرا و یک موزه برای آثار و اسناد وی احداث می شود. رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار افزود: با هماهنگی خانواده استاد سبزواری مجموعه فرهنگی خانه آبشار واقع در بوستان جانبازان به صورت موقت برای نمایش آثار استاد سبزواری اختصاص یافته تا شهروندان و علاقه مندان بتوانند از این محل بازدید کنند.

همچنین: منزل کودکی استاد سبزواری تبدیل به یک مرکز فرهنگی، هنری و خانه موزه می شود که شورای اسلامی در این زمینه آمادگی خود را برای همکاری با اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرده است.

منبع: ایرنا / 29 خرداد 95

و این هم وعده ای از فرماندار بالاترین مقام مدیریتی شهر:

به گزارش روابط عمومی فرمانداری سبزوار،احمد برادران روز پنجشنبه در مراسم چهلمین روز درگذشت استاد حمید سبزواری در این شهر افزود: در حال حاضر برنامه ریزی شده تا آثار استاد سبزواری برای نمایش به این خانه موزه منتقل شود.

وی ادامه داد: با پیگیری انجام شده توسط شورای اسلامی شهر 2 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت المان استاد سبزواری اختصاص داده شده  است که با توجه به  چهلمین روز درگذشت ایشان المانی موقتی در محل دفن ایشان ساخته شد.

فرماندار ویژه سبزوار عنوان کرد: استاد سبزواری شخصیتی برجسته است و آرامگاه ایشان در سبزوار فرصت مغتنمی است که بایستی مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

منبع: زیرپرتال فرمانداری سبزوار 

اینک 22 خرداد نزدیک است پیگیری ها اما به جایی نرسیده، چرا که یکی از کمی بودجه می نالد، یکی تا امضای رییس نباشد، نمی تواند و آن دیگری، او که قول نداده است ، هر کس حرف زده است یقه ی هم او را بگیرید و و و ... فرصت سوزی عجیبی که مسئولین انجام می دهند.

خانواده ی استاد سبزواری با توجه به جایگاه ویژه ی که این شاعر انقلابی داشت می توانستند او را در تهران به خاک بسپارند. همه چیز مهیا بود، ولی بخاطر علاقه حمید سبزواری به شهرش و قرار دادن یک فرصت ملی به شهرستان از خواسته ی خود چشم پوشیدند، ولی انگار اینجا پدر شعر انقلاب در شهر خودش غریب مانده است.

آن ها یادشان رفته برای اِلمان حمید سبزواری اعتباری دو میلیارد ریالی تصویب کردند. یادشان رفته قرار بود در جوار آرامگاه استاد مجتمع فرهنگی احداث کنند که نمایشگاه آثار استاد باشد. همایش ها و دو سالانه ها را هم از یاد برده اند. بازسازی و خانه موزه و ثبت روز ملی سرود انقلاب و هزار و یک قول دیگر را که چشم در چشم مردم دوخته اند و گفته اند، یادشان رفته است .

خاک سرد است و زمان فراموشکار ولی هنوز یک سال هم نشده کاش فقط اهل شعار و حرف نباشیم ...  

ما سبزواری ها داشتیم به پاس کاری و انجام ندادن های مسئولین شهرمان عادت می کردیم ولی حال ایران می بیند که شهر من در دست مسئولینی است که تنها دغدغه شان دیده شدن است و لاغیر ...

 

برای مطالعه یادداشت های بیشتر به قلم فاطمه شریف نیا هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

نظرت را بنویس
comments

کاش حداقل پولها وبوجه های که برای بزرگداشت استاد سبزواری واریز شده بود همانها خرج میشد مثل بوجهای که برای چهلمش برای ارشاد سبزوار پرداخت شد و کسی نیس ببیند که چه شد یا ارشاد چه کرد ؟؟؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما