مراسم جشن نوروزگاه در سبزوار برگزار شد

سبزوار- ایرنا- مراسم جشن نوروزگاه روز پنجشنبه با هدف حفظ آیینهای نوروز باستانی با حضور مردم، مسئولان و هنرمندان سبزواری در این شهر برگزار شد.
 
دبیر ستاد برگزاری جشنهای نوروزگاه خراسان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این مراسم از امروز تا هفتم فروردین در 12 شهرستان استان برگزار می شود.
 
فرشید جواهرزاده افزود: هدف مراسم نوروزگاه آگاهی بخشی در راستای حفاظت از میراث معنوی و ناملموس جشن باستانی نوروز با همکاری هنرمندان و مردم هر منطقه است.
 
وی ادامه داد: نوروز از کهنترین جشنهایی است که با همکاری 12 کشور به عنوان یک میراث معنوی در یونسکو و سازمان ملل متحد به ثبت رسیده و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سعی دارد تا با برگزاری جشنهای نوروزگاه زمینه را برای پاسداشت بیش از پیش آیینهای نوروزی فراهم کند.
 
او گفت: خراسان رضوی از جمله استانهایی است که برگزاری جشنهای نوروزی در آن دارای قدمت طولانی می باشد و به دلیل تنوع اقوام در منطقه این برنامه در شهرستانهای مختلف استان برگزار می شود.
 
وی افزود: سبزوار و تربت جام از جمله شهرستانهایی است که تنوع برگزاری جشنهای نوروزگاه در آنها دارای قدمت طولانی بوده و از تنوع زیادی برخوردار است.
 
دبیر ستاد برگزاری جشنهای نوروزگاه خراسان رضوی ادامه داد: در کنار برگزاری این جشنها نمایشگاههای پنجگانه شامل نوروز ملل، صنایع دستی ارزشمند ایران، آثار ناملموس و معنوی، تصاویر نوروزی و آثار ارزشمند ایران در فهرست آثار یونسکو در سازمان ملل متحد در سطح استان به نمایش درآمده است.
 
وی گفت: برگزاری جشنهای نوروزگاه نقش مهمی در حفظ آثار ناملموس و معنوی هر منطقه، شهرستان و کشور دارد.
 
* برگزاری آیینهای معنوی در سبزوار
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری مراسم چولی چغل(دعای باران)، چشم آرو، زرم و بزم، اسب چوبی، شاهنامه خوانی، چهارشنبه سوری و سمنوپزان از جمله آیینهای برگزار شده در جشنهای نوروزگاه در این شهرستان است.
 
محمودرضا سلیمانی ادامه داد: این جشنها در محل موزه مردمشناسی سبزوار و با همکاری هنرمندان این شهرستان برگزار شد.
 
 
نظرت را بنویس
comments

سبزوار دوست

بسیار عالی .احسنت .
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما