المان های نوروزی بهانه های ساده شاد بودن را به سبزوار آورد.


نوروز 92 برای سبزواری ها و مسافران غرب خراسان رضوی به واسطه تغییر و تحولات مثبتی که در سطح شهر سبزواراتفاق افتاد، نوروز بسیار متفاوتی بود. اکثر تغییر و تحولات مورد ذکر  در حوزه کار شهرداری ایجاد شده بود و نصب المان های نوروزی یکی از مهمترین این اقدامات محسوب می شد.
حدود 25 المان متنوع که از چند روز قبل از فرا رسیدن سال تحویل در گوشه و کنار شهر سبزوار نصب شد ، اقدام ابتکاری و مثبتی بود که نظر بسیاری از همشهریان سبزواری و مسافران این شهر را به خود جلب کرد.
رنگ آمیزی دیوارهای سطح شهر نیز از جمله اقدامات استقبال از نوروز 92 توسط شهرداری سبزوار بود  ، اما در مقابل جذابیت نصب المان های نوروزی کمتر به چشم آمد.
عده ای از منتقدان البته نصب این المان ها و یا رنگ آمیزی در و دیوار شهر و کلیه اقداماتی که به زیبایی ظاهر سبزوار انجامیده است را اقداماتی اصراف کارانه و کم فایده می دانند و معتقدند شهرداری می بایست هزینه هایی را که صرف این اقدامات کرده است ، در امور زیربنایی تری برای توسعه سبزوار صرف می کرد.
اما این گروه از منتقدان باید به این نکته نیز توجه داشته باشند ، که در محیط های شهری ، همواره دو گروه از نیازها برای شهروندان وجود دارد. گروه اول  نیازهای کوتاه مدت و مقطعی و گروه دیگر نیازهای بلند مدت و پایدار است که هریک از این نیازها اهمیت خاص خود را دارند و پاسخگویی صحیح به هریک از این نیازها جزء وظایف مدیران ارشد شهری است و هرگز نباید هیچ گروه از این نیازها قربانی گروه دیگر شوند.
به طور کل شادی آفرینی و ایجاد تنوعات بصری در سطح شهرها یکی از وظایف مسوولان اجرایی است که در ردیف نیاز های ضروری برای داشتن شهری شاد و سالم قرار می گیرد. به ویژه در شهری مانند سبزوار که با وجود جمعیت بالای جوانان و نیز حضور شمار زیادی از دانشجویان ، در حدود دو دهه اخیر متأسفانه در اثر برخی بی توجهی ها تا حدود زیادی به یک شهر یکنواخت و در خواب مانده مبدل شده بود که هیچ گونه تغییر و تنوعی در آن به چشم نمی خورد.
بدتر اینکه در سالهای گذشته (پیش از آغاز به کار شهردار فعلی) نه تنها از تغییر و تحولات ظاهری در حوزه مدیریت شهری سبزوار خبری نبود ، بلکه حتی تقریباً هیچ پروژه و طرح زیرساختی دیگری هم به اجرا در نمی آمد و به مرور دارالمومنین سبزوار با وجود جایگاه مهم تاریخی ، دانشگاهی ، فرهنگی و مواصلاتی که  در  شمال شرق کشور دارد ، به شهری سوت و کور و کسل کننده تبدیل شده بود.
البته دراین مطلب قصد نادیده گرفتن زحمات مدیران قبلی شهر سبزوار وجود ندارد و قرار نیست انگشت اتهام را به سمت شخص خاصی اشاره برویم ، اما برخی واقعیت های غیرقابل انکار را نیز باید بیان کرد و پذیرفت.
کم کاری ها و بی برنامه گی های دائمی در حوزه مدیریت شهری سبزوار در گذشته به ویژه روحیه قشر جوان را بسیار تحت تأثیر قرار داده و به دلسردی و کاهش تعلق خاطر آنها نسبت به شهر و دیار زادگاهشان منجر شده بود. ترویج روحیه خودبدی ، نارضایتی و شرم از خراسانی بودن از دیگر نتایج مدیریت غیرخلاق و بی تنوع شهر سبزوار در طول حدود دو دهه گذشته بود.
اما دارالمومنین سبزوار از شهریورماه سال 90 به بعد با روی کار آمدن شهردار جدید ، با تحولی شگرف درحوزه مدیریت شهری مواجه شد. شهری که میراث دار چند دهه بی برنامه گی و درجا زدن بود ، اینک رفته رفته خود را برای تحولاتی اساسی آماده می کرد.
هرچند حضور حسین مقصودی در شهرداری سبزوار از ابتدا با انتقاداتی همراه بود و به ویژه ورود شماری از اقوام و خویشان وی به مجموعه بزرگ شهرداری سبزوار تا مدت زیادی سوژه انتقاد برخی تحلیل گران شد ، اما مجموعه شهرداری سبزوار در طول حدود یک سال و نیم گذشته تا کنون نشان داد که علی رغم انتقادات موجود ، از ایده های ارزشمند و قدرت اجرایی مناسبی در مدیریت شهری برخوردار است به طوری که می تواند با اقدامات مثبت خود ، انتقادات قبلی را تحت الشعاع قرار داده و رضایت خاطر عمومی را جلب کند.
المان های نوروزی سبزوار در واقع یکی از همین اقدامات جذاب شهرداری سبزوار بود که در بهترین زمان ممکن به اجرا در آمد و بهانه های ساده شاد بودن را در نخستین روزهای سال 92 به دست شهروندان سبزواری داد.
آن دسته از مخاطبان گرامی که در ایام نوروز ، در شهر سبزوار حضور داشته اند و در خیابان های محل نصب المان های نوروزی تردد کرده باشند ، قطعاً مشاهده کرده اند که تقریباً در هر ساعتی از شبانه روز گروهی از مسافران و یا  شهروندان سبزواری در کنار المان های زیبای نصب شده در گوشه و کنار شهر ایستاده و مشغول گرفتن عکس های یادگاری بودند.
طرح المان های نورزی سبزوار علاوه برآنکه به زیبایی ظاهری شهر کمک کرد ، از استعداد و خلاقیت هنرمندان بومی نیز به خوبی بهره گرفت.در واقع دلیل ارزشمندی بیشتر المان های نوروزی سبزوار طراحی و اجرای آنها توسط هنرمندان بومی بود چرا که بدین ترتیب یک چرخش مالی مثبت و شکوفایی استعدادهای هنری نیز در میان قشر هنرمند سبزوار ایجاد شد.
با مشاهده همه این نکات مثبت به نظر می رسد ، دیگر بی انصافی است اگر بازهم با نگاهی سخت گیرانه عقیده داشته باشیم که نصب المان های نوروزی در سبزوار صرفاً یک بزک کاری ظاهری و اصراف کاری بی دلیل بوده است. بلکه در نقطه مقابل به پیروی از رسم پسندیده ایرانی و اسلامی بر همه کسانی که از مشاهده المان های نوروزی سبزوار در سال 92 لذت برده اند ، لازم است قدردان این اقدام مثبت باشند و از دست اندرکاران اجرای چنین طرحی تقدیر نمایند. چرا که طبق فرموده پیامبر مکرم اسلام «مَن لَم یَشکُرَالمَخلوِق ، لَم یَشکُرَالخالق»«هرکس که از مخلوق سپاسگزاری نکند ، شکر خالق را نیز به جا نخواهد آورد.»
اینک پس از اجرای طرح موفقیت آمیز المان های نوروزی سبزوار ، امید می رود مجموعه شهرداری که در  دوره کنونی قدرت اجرایی و ایده های خلاقانه خود را در حوزه مدیریت شهری تا کنون بارها نشان داده است ، حتماً طرح های بلندمدت تری نظیر المان فرهنگی رستم و سهراب ، المان فرهنگی میدان سربداران را با دقت و جدیت بیشتری پیگیری کند و به نتایج مطلوبی برساند.
همچنین امید می رود با توجه به اینکه یکی از صفت های مشهور سبزوار شهر دانشوران بیدار است ، مجموعه شهرداری نسبت به ایجاد فضایی اختصاصی و با شکوه جهت نصب تندیس ها و بناهای یادبود مشاهیر سبزوار اقدام نماید. شخصیت هایی نظیرخواجه ابوالفضل  بیهقی ، ابوالحسن زید بیهقی ، عطاملک جوینی ، دکتر علی شریعتی ، استاد  حمید سبزواری ، استاد محمود دولت آبادی ، خواجه نظام الملک طوسی ، امیران نهضت سربداران و ...می توانند در چنین پروژه ای مد نظر قرار گیرند.
در پایان گفتنی است هرچند نصب المان های نوروزی برای اولین بار در سال های گذشته در شهر مشهد انجام شد ، اما این طرح در سال 92 به شایستگی در دارالمومنین سبزوار قطب فرهنگی ، دانشگاهی و تاریخی خراسان به اجرا در  آمد و احتمالاً این پروژه در سال های آیندده  در دیگر شهرستان های خراسان نیز مورد استقبال قرار گیرد.
اینک با نزدیک شدن به پایان نوروز 92 احتمالاً همه یا تعدادی از المان های نوروزی سبزوار به زودی جمع آوری خواهند شد.
لذا آن دسته از همشهریان سبزواری که دارای ذوق و علائق هنری هستند ، می بایست فرصت را غنیمت شمرده و برای دیدار و احتمالاً گرفتن عکس با المان های نوروزی سبزوار ، به سرعت اقدام کنند.
امید که چنین پروژه هایی در آینده نیز در دارالمومنین سبزوار توسط مسوولان مربوطه ادامه پیدا کند.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دارالمومنین سبزوار آماده استقبال از بهار

نظرت را بنویس
comments

نادر شکیبا

مقصودی کجایی که یادت به خیر. شهر سبزوار حدود دو سالی با وجود شما طعم تفاوتو و نشاطو چشید حیف که همیشه یک عده هستن ساز مخالف بزنن

پ

اگر مردم واقعا شهر خودشون رو دوست داشته باشند باید از این شهردار حمایت کنند نه این که چوب لای چرخش بگذارند. از زحمات اسرارنامه هم که بدون هیچ غرض ورزی قلم می زند سپاس گذاریم.....

یک مشت همشهری با نشاط

خدمت برادری که خودش را یک مشت ساده لوح معرفی کرده است .شما خودت را ساده لوح فرض کردید و با همین نام خودت را معرفی کردی چرا به خوانندگان اسرارنامه این لقب را می دهید .البته خودت این لقب را برای خودت گذاشتی تقصیر ما نیست

ذره بین

اسرارنامه جان اون حدیث اشتباه املایی داره. در دومین قسمت به جای مخلوق باید خالق باشه. یعنی هرکس از مخلوق سپاسگزاری نکنه شکر خالق رو هم به جا نمی یاره. بهتره زود اصلاحش کنید. موفق باشید.

یک مشت ساده لوح

همه این اقدامات انتخاباتی بود. ارزش زیادی نداشت. شما براتون خیلی جلوه کرده.گول خوردید.

ع س

چقدر این فر فره ها خوشگلند ای خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااا به آدم روحیه وسرزندگی میدهند. واقعا چقدر این طرحها واسه کویر وجاهای نه چندان سبز لازمه .روحمان شاد شد .دست مریزاد...

علیرضا

ممنون از شهردار عزیز

سمیرا بانو و دخترخاله ها

من و دخترخاله هام با همه المان های نوروزی سبزوار عکس گرفتیم. (البته تقریبا با همه) واقعاً با حال بود. ولی چندتاشم خیلی قشنگ نبود ولی برای اینکه هنرمندان دلخور نشن اسم نمی برم. من ولی از ماشینی که در 24 متری انقلاب بود خیلی خوشم اومد از حاجی فیروزباغ ملی و از دار قالی فلکه مادر و از فرفره های شهرک توحیدم باز خیلی خوشم اومد ولی با فرفره های شهرک نتونستم عکس بگیرم. می خواستم هیمن جا از شهردارمون تشکر کنم ایشاالله به این طرح هاتون تو سبزوار ادامه بدید دخترخاله جونامم اینجا مسافربودن تشکر می کنن اونام خوششون اومد امروز دارن میرن تهران میگن لطفاً آقای شهردار المان ها جمع نکنه بعضی هاش برای همیشه سال قشنگه مثلاً ماشین 24 باز که بیان سبزوار دوباره میان سرکشی ببینن هست یا نه بای

نیما

دمش شهردار گرم...

سبزواری

مصادره شیخ حسن جوری!!! http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920112000138
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما