نوروز بهترین بهانه مهربانی / در محضر معلم پیش کسوت سبزواری استاد محمدتقی محفوظی


نوروز باستانی ایرانیان از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران و بزرگان جهان ، یکی از بهترین جشن های جهان است.
به طوری که دکتر علی شریعتی از نوروز به عنوان جشنی که قرن هاست بر دیگر جشن های جهان فخر می فروشد یاد کرده است. همچنین ائمه معصومین (ع) نیز در شماری  از روایات به اهمیت نوروز ایرانیان اشاره کرده و بر آن صحه گذاشته اند.
این همه احترام ویژه برای جشن نوروز نمی تواند تنها به دلیل همزمان شدن با آغاز بهار ، یا نو شدن سال باشد. چرا که بهار هم فصلی است مانند بقیه فصل های خداوند که همه عزیزند و به یک اندازه مهم و ضروری و مثلاً تا پاییز و زمستان نباشد ، بهار و تابستان معنایی ندارد.
همچنین نو شدن سال نیز در همه دنیا جشن گرفته می شود و هر ملتی بالاخره در یک روز از روزهای تقویم ، نو شدن سال را جشن می گیرد.
اما اگر نوروز باستانی ایرانیان موفق شده است ، از چنین جایگاه با ارزشی در میان جشن های جهان برخوردار شود ، شاید می بایست دلیل این برتری را در آداب و رسوم و آیین های ارزشمندی جستجو کرد که مردمان فرهیخته ایران زمین از دیرباز در ایام نوروز بدان می پرداخته اند و همین آداب و رسوم ارزشمند امروز سبب برتری یافتن نوروز بر دیگر روزهای سال شده است.
نوروز ایرانیان علاوه بر آنکه به لحاظ مدت زمان ، از مدتی طولانی برخوردار است ، آداب و رسوم فراوانی نیز همراه خود دارد. خانه تکانی ، خرید کفش و لباس نو ، مراسم چهارشنبه سوری ، سمنوپزی ، تهیه شیرینی و آجیل و ... پیش از نوروز و دید و بازدید اقوام و فامیل ها و عیدی دادن و عیدی گرفتن و طبیعت گردی هم پس از فرارسیدن نوروز از مهمترین آداب و رسوم نوروزی ایرانیان است.
در میان همه رسوم گفته شده ، دید و بازدید های نوروزی ارزش و اهمیت منحصر به فردی دارند . چرا که با همین دید و بازدیدها مستقیماً صله رحم به عنوان یکی از فرایض با اهمیت دین مقدس اسلام به اجرا در می آید.
در جریان دید و بازدیدهای نوروزی آنچه از اولویت بالایی برخوردار است شتافتن به دیدار بزرگترهاست.
دیدار بزرگترها تنها در چهارچوب روابط فامیلی مفهوم پیدا نمی کند  بلکه بزرگترها ممکن است شامل ریش سفیدهای محله ، بزرگان مذهبی ، چهره های فرهنگی و هنری و کلیه زحمت کشان و تلاش گران عرصه های اجتماعی باشد.
در واقع ایام نوروز فرصت مناسبی فراهم می آورد که نسبت به تمام کسانی که حقی به گردن ما دارند ادای دینی انجام دهیم.شاید معلمان پیش کسوت و سالخورده در هر شهر و روستایی یکی از گروه هایی باشند که دیدار آنها بر جوان تر ها به ویژه کسانی که در گذشته افتخار شاگردی آنها را داشته اند ، واجب باشد.
آموزگاران معمولاً در هر جامعه ای از ارزش و احترام ویژه ای برخوردارند. احترام به آموزگاران در تعالیم دین مقدس اسلام از جایگاه ویژه ای برخورداراست. به طوری که حتی امام اول شیعیان حضرت علی(ع) در جایی فرموده اند هرکس چیزی به من بیاموزد ، مرا بنده خود کرده است.
در چنین شرایطی به نظر می رسد ، بسیار مناسب باشد که در این نخستین روزهای سال جدید هر یک از ما بعد از دید و بازدید بزرگان فامیل ، یادی نیز از معلمان قدیمی خود کنیم.

 آنان که نقد جوانیشان را در راه مقدس تعلیم و تربیت نسل های آینده هزینه کرده اند و امروز شاید در گوشه خلوت خودتنها با خاطرات سالهای پرهیجان آموزگاری سپری کرده اند.
البته ایام نوروز برای انجام صله رحم و دیدار بزرگترها تنها یک بهانه است. و هر زمان دیگری از سال نیز می توان به این امر مهم پرداخت. اما مجله اینترنتی اسرارنامه بنا به رسالت فرهنگی خود ، در این مجال تصمیم دارد به مناسبت نوروز این بهترین بهانه مهربانی ، از یکی از قدیمی ترین معلمان فرهیخته و محبوب در دارالمومنین سبزوار یادی بکند.
استاد محمدتقی محفوظی علاوه بر اینکه معلمی پیش کسوت می باشد در ردیف یکی از فعالان فرهنگی دیار سربداران نیز محسوب می شود و تا کنون چند کتاب با محتوای ادبی نیز از وی منتشر شده است.
استاد محمدتقی محفوظی که بین سال های 1330 تا 1360 رسماً به عنوان معلم در شماری از دبیرستان های دارالمومنین سبزوار به تدریس ادبیات پرداخته ، در نوروز 92 هشتاد و چهارمین بهار عمر خود را تجربه کرده است و اینک بر همه اهالی فرهنگ و ادب خطه سربداران ضروریست که تا هنوز فرصت باقی است در حد توان خود جهت بزرگداشت و تکریم این معلم فرهیخته و دلسوز و سایر پیش کسوتان فرهنگی منطقه غرب خراسان رضوی بکوشند. 
مجله اینترنتی اسرارنامه تا ساعاتی دیگر در بخش چای داغ همین وبسایت ، مطالب کامل تری در خصوص معرفی استاد محمدتقی محفوظی منتشر خواهد کرد.

تا آن زمان با ما همراه باشید...

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

قصه فراموش شدگان (پای درد دل معلمان بازنشسته سبزواری)

نظرت را بنویس
comments

مهرنیا

درود برجناب آقای محفوظی بزرگ ،معلم عزیزم ،ایشان یکی از دبیران اینجانب در دوران دبیرستان بود ،جناب محفوظی خیلی دوست داشتنی بود و هنوز هم ایشان را خیلی دوست دارم ،خداوند پشتیبان این مرد بزرگوار باشدانشاءا.../ مهرنیا
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما