ورشرنگ در نوروز / نگاهی به رقص محلی سبزوار شهر دیرینه های پایدار ...

 

رقص های محلی یکی از جلوه های شناخت تاریخ و فرهنگ بومی هر منطقه محسوب می شوند.
در واقع بسیاری از رقص های محلی با مجموعه ای از حرکات منحصر به فرد و تماشایی ، به شکلی نمادین برخی رویدادهای تاریخی یا ارزش های اجتماعی و فرهنگی منطقه خاستگاه خود را بازگو می کنند.
در کشور ایران هر منطقه کهنی معمولاً آداب و رسوم خاص خود را دارد که همین آداب و رسوم روی هم رفته سبک زندگی مردم آن ناحیه را تشکیل می دهد.

در میان شهرها و مناطق کهن ایران زمین ، دارالمومنین سبزوار همواره یکی از مناطق فرهنگ خیز و تمدن ساز بوده  و هست .

سبزوار با نام قدیم بیهق به شهر دیرینه های پایدار و موزه یادمان های هزاران ساله معروف است.  این شهر همچنین به عنوان ریشه فرهنگی خراسان نیز مطرح است. یکی از دلایل این نامگذاری وجود شمار زیادی از آداب و رسوم و آثار مادی و معنوی فراوانی است که از قرون و اعصار دور در شهرها و روستاهای منطقه سبزوار بزرگ برجای مانده اند.
از جمله این آداب و رسوم ، می توان به رقص محلی ورشرنگ  در خطه سربداران اشاره کرد.
گفته می شود ورشرنگ رقصی است که در زمان حمله مغول ، که هرگونه تحرک نظامی ایرانیان ممنوع بوده است ، سبزواری ها در پوشش  این نوع رقص در واقع مهارت های رزم و آمادگی های نظامی را تمرین می کرده اند.  البته رقص ورشرنگ فلسفه های دیگری نیز دارد. به طوری که از آن به عنوان آیین شکر گذاری پس از برداشت محصول کشاورزان نیز یاد می شود.
به هرحال رقص محلی سبزوار با عنوان ورشرنگ  ، به دلیل زیبایی هایی که دارد امروز در ردیف یکی از ارزشمندترین میراث فرهنگی سرزمین خراسان و ایران جای گرفته است . به طوری که در بسیاری از مراسم مهم در داخل و خارج از کشور هر کجا که برنامه ای در خصوص فرهنگ و تمدن ایران زمین برگزار می شود معمولاً رقص محلی ورشرنگ سبزوار یکی از بخش های اصلی این برنامه ها است.
اجرای رقص محلی ورشرنگ سبزوار در جشن جهانی نوروز در کاخ سعدآباد تهران ، با حضور رئسای جمهور چند کشور آسیایی  و سایر میهمانان ویژه از داخل و خارج از کشور در نوروز 90 ، اجرای موفقیت آمیز این رقص در نمایشگاه اکسپوی شانگهای در کشور چین و چند اجرای موفق دیگر در داخل و خارج از کشور ، تا کنون غنای فرهنگی و تمدنی منطقه سبزوار بزرگ را به شمار زیادی از علاقه مندان به تمدن و فرهنگ کهن ایران اسلامی معرفی کرده است.
خوشبختانه آیین ورشرنگ  امروز در سبزوار توسط گروهی از جوانان صاحب ذوق و هنرمند بومی در گروهی با همین نام زنده نگاه داشته شده است.
آقایان حمید ذبیحی ، هادی درقدمی ، حسین میان آبادی ، امید درقدمی ، سعید سلیمانی ، محسن زاهدی ، مهدی ذبیحی ، سیدموسی الرضا حسینی گاچ ، سید مسعود حسینی نژاد ، سعید تشکری ، رضا خراباتی و مصطفی درقدمی 12 عضو هنرمند گروه ورشرنگ سربداران هستند.
گروه ورشرنگ اخیراً در اقدامی شایسته ، به مناسبت نوروز 92 در یکی از دشت های اطراف سبزوار در کنار هفت سینی زیبا به اجرای رقص محلی ورشرنگ  پرداختند که این لحظات زیبا توسط دوربین عکاسی حسین اسماعیلی  یکی از جوانان هنرمند و از عکاسان توانمند سبزوار ثبت شد .
از تلفیق زیبایی های رقص محلی سبزوار و هنر عکاسی حسین اسماعیلی گالری عکس بسیار جذابی پدید آمده ، که این تصاویر بلافاصله در وبسایت خبرگزاری مهر و سپس در  بسیاری از رسانه های مکتوب و پرمخاطب کشور منتشر گردید  و بدین ترتیب فرهنگ  وتمدن کهن سبزوار این بار از دریچه رقص با شکوه آیینی به سایر هموطنان معرفی شد.

شما مخاطبان گرامی هم اکنون می توانید برای مشاهده گالری تصاویر رقص محلی سبزوار به بخش عکس نامه همین مجله مراجعه کنید.

برای ورود به این صفحه روی اینجا کلیک کنید.


همچنین بعضی از مهمترین وبسایت هایی که به انتشار گزارش تصویری رقص سربداران پرداختند در پیوند های زیر مورد اشاره قرار گرفته اند.

خبرگزاری مهر

تابناک

افکار نیوز

خبر داغ

 کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سبزوار شهری تاریخی با هویت اصیل فرهنگی است.

 

نظرت را بنویس
comments

هومن پوراشرف

کرمانج کیلو چنده رقص سبزواریه اونم اصیل

فرزند ساسویه

کرمانج عزیز آیین اسب چوبی برای کل خراسانی ها واضحه که مال سبزواره شما کرمانجید و اصالتا خراسانی نبوده و اصالتا ریشه شما به قسمت غربی کشور مربوط میشود اگر این رقص مال شماست چرا سایر کرمانجهای هم زبانتان در خارج از خراسان این آیین را ندارند مگر آنها کرمانج و هم خون هم فرهنگ شما نیستند. به زبون خودتون میگم ( ورا سبزواره شون و واره سربدارانه مغول ژ دستمه سر دانی چوله چیان چاو خه ژ دیروکمه بگر.....ته گرت؟؟؟؟؟)

معلم سربدار313

هیچ کس جلوی خواست خدا و نصیب و قسمت را نتواند که بگیرد حتی گیج کردن ما

kurmanj

خب زیر بار نمیرید دیگه،بابا این رقص کرمانجیه اره عزیزم کرمانجی البته لباسش هم لباسای کرمانج هاست اما چون اطراف سبزوار کرمانج های زیادی داره سبزواری ها فک میکنن فرهنگ خودشونه. برای اطلاع به www.ellahmezar.irبروید. برای اطلاع کرمانجی بزرگترین شاخه کردیه که قدمتش با زبان فارسی برابری میکنه و فرهنگ بسیار غنی و کهنی داره و فک نمیکنم بشه از ان.خودتون بکنیدش،بهتره برید سراغ یه چی دیگه

navid kurmanj

بابا جان مورچه چیه که کله پاچه ش چی باشه توی کشور قانون کپی رایت که وجود نداره شما سبزواریها اومدین دارین موسیقی و حرکات موزون کرمانج ها رو تغییر میدین و ورشرنگ ش میکنین . دست بردارید برای امرار و معاش نیایید در فرهنگهای زنده سایر جاههای کشور دست اندازی نکنید

سیدموسی افتخاری

از او بالا کَفتَر میایَ یَک دانَه دُختر میایَ خیلی با حال بود ممنون . رقصتون خیلی قشنگه . من رقص های کردی و ترکی و عربی خیلی دیدم ولی رقص سبزواری رو اولین باره دارم می بینم.گزارشش تصویریتونم خیلی قشنگ بود. حفظ آیین های کهن خیلی خوبه . موفق باشید.

فاطمه فسنقری

من عاشق رقص محلی سبزوارم. متأسفانه اما در عروسی ها و جشن های امروزی جوان ها کمتر تمایل دارند محلی برقصند انگار خجالت می کشند و بیشتر تمایل دارند با این سازهای پر سر و صدای جدید و با مدل های غربی برقصند. وقتی این مطلب را در صفحه اصلی سایتتان دیدم واقعاً خوشم آمد رقص های محلی در عین سادگی خیلی زیبا هستند. از مطلب خوبتان هم ممنونم.

عبدالله

اسرارنامه شما رو به پیر به پیغمبر این مدت زمان غیب شدناتونو کمتر کنید.کجا رفتید باز یک چندروز وسط عیدی باز نبودید؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما