پیام رئیس مجلس به همایش بزرگداشت حکیم سبزواری فیلسوف بزرگ شرق

همایش بزرگداشت حکیم سبزواری به مناسبت 8 اسفند روز بزرگداشت این عارف و فیلسوف بزرگ اسلامی در حالی در زادگاهش سبزوار برگزار شد، که دکتر علی لاریجانی طی ارسال پیامی وی و آثارش را چراغ راه حوزه های علمی و دانشگاهی ایران و جهان دانست.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه متن کامل پیام رئیس مجلس به کنگره بزرگداشت حکیم سبزواری به شرح زیر است:
 
پیام رئیس مجلس به مراسم نکوداشت ملاهادی سبزواری:
"ملاهادی سبزواری" سال‌ها در مسیر احیای فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه تلاش کرد
 
سرزمین کهن ایران از سپیده دم تاریخ تاکنون, نقش بسزایی در تکوین، قوام و دوام علوم به‌ویژه علوم انسانی داشته است. دریای دانش ایران بزرگ، و بی شک حکمت و فلسفه ایرانی اسلامی جایگاهی رفیع و دیرینه دارد. از این میان فیلسوفان بزرگ مسلمان ایرانی،  همچون ستارگانی در آسمان فراخ گون حکمت و اندیشه می‌درخشند.
 
حکیم عارف "حاج ملا هادی سبزواری" فیلسوف بزرگ شرق، سال‌ها در مسیر احیای فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه تلاش کرد و با تبیین، تالیف و به نظم در آوردن مسائل مهم فلسفی، چراغ راه حوزه‌های علمی و دانشگاهی ایران و جهان شد.
 
حکیم سبزواری در دوران زندگی با برکت خویش، ده‌ها تالیف ارزنده از خود به یادگار گذاشت؛ آثاری که اکنون پس از گذشت دو قرن از رحلت آن حکیم بلندپایه، محافل علم و دانش را صفا و گرمی بخشیده و در حوزه‌های حکمت و دین، دست گیر استادان و دانش‌پژوهان شده است.
 
مجموعه مباحث منطق و فلسفه که امروزه به نام شرح منظومه سبزواری افزون بر این‌که وسعت بی‌کران دانش حاج ملاّهادی سبزواری را در عرصه حکمت، منطق و فلسفه بازگو می‌کند، توانمندی حکیم را در ادبیات فارسی و عرب با سرودن شعر نیز نشان می‌دهد.
 
شرح منظومه از زمان تألیف تاکنون، یکی از بهترین متون درسی در حکمت متعالیه به‌شمار می‌آید و بسیاری از عالمان بزرگ و استادان فلسفه و عرفان، به‌شرح و تدریس آن پرداخته‌اند. آثار دیگر ایشان نظیر اسرار الحکم، اسراسر العباد و الجبر و الاختیار دریچه‌های تفکر عقلی و اسلامی را نشانگر است.
 
بدون تردید آیین نکوداشت این فیلسوف فرزانه، فرصت مغتنمی برای بازخوانی و تبیین اندیشه‌های این شخصیت برجسته و دانشور حکیم ایرانی است. امید می‌رود حاصل و دستاورد این همایش به آشنایی بیشتر نسل جوان با اندیشه‌ها و معارف این حکیم والاقدر منجر شود.
 
در پایان سخن ضمن سپاس از مردم خطه ولایت‌مدار و سرفراز سبزوار و جامعه دانشگاهی حکیم سبزواری در برپایی این همایش، برگزاری و تداوم برپایی نکوداشت حکیم اسرار را بسیار مبارک و خجسته می‌دانم چراکه این منطقه تمدنی ایران زمین که از چنان ظرفیت علمی برخوردار است که بی‌راه نیست به از آن به عنوان ملک بیداری نام برده شود و حکیم سبزواری ستاره‌ای بی‌بدیل این ملک بیداری است و به تعبیر اقبال لاهوری: او بزرگترین متفکر بزرگ عصر اخیر ایران است. از خداوند متعال توفیق دست‌اندرکاران این همایش را آرزومندم.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما