محمد امین علیخانی مدرس دانشگاه های سبزوار:

نقش رسانه ها در ارتقاء فرهنگ سیاسی جامعه

سومین نمایشگاه توانمندی رسانه های سبزوار در سومین شب برگزاری خود میزبان سخنرانی محمدامین علیخانی مدرس دانشگاه و از فعالان سیاسی و فرهنگی سبزوار بود.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، علیخانی در این سخنرانی به بیان نقش رسانه ها در ارتقاء فرهنگ سیاسی جامعه پرداخت.

متن کامل سخنان این فعال سیاسی و مدرس دانشگاه های سبزوار به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحيم 
 
خرسندم كه به يمن عنايات الهي و به بركت وجود نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و توجهات ويژه حضرت ولي عصر (عج) و همچنين جهد جهادي، ملت بزرگ ايران در يك مسير پر تلاطم تاريخي، امروزه توانسته در راستاي تحصيل دموكراسي و تحقق آزادي به مرحله اي برسد كه وجود رسانه هاي مختلف را براي ادامه حيات اجتماعي خود يك ضرورت مسلم پندارد.
 
ابتدای سخن لازم مي دانم تشكر ويژه اي داشته باشم از تمامي اصحاب فرهنگ و مسئولين فرهيخته شهرستان سبزوار كه در برپايي چنين محفل نيكويي به جان كوشيدند.
 
باري همان گونه كه مستحضريد قانون اساسي، نظام پارلماني، احزاب سياسي و مطبوعات آزاد و رسانه هاي مستقل، اركان اربعه اي هستند كه ساختار يك نظام دموكراتيك چه در حوزه تئوريك و چه در عرصه پاراتيك قائم بر آن است كه از ميان چهار اصل ذكر شده آزادي مطبوعه و رشد و پويايي رسانه هاي مستقل را مي توان پيشاني جامعه دموكرات و وجه تمايز آن با انواع حكومت هاي غير مردمي اعم از پادشاهي، آريستوكراسي، فاشيستي، ميليتاريستي و غيره دانست.
 
به زعم بنده مطبوعات تا زماني كه آزادي و استقلال خود راحفظ نمايد و رسالت آيينه ساني و حقيقت محوري خود را در انعكاس شفاف رويدادها و تحليل ها به خوبي ايفا كند و از كاركردهاي صرفاً حزبي بپرهيزد ميتواند به پديده مباركي مبدل شود كه هم زاينده آزادي است و هم ضامن بقاي آن، چرا كه هيچ امري در اجتماع نمي تواند به اندازه آگاهي بخشي جامع و كامل به رشد فكري جامعه كمك كند.
 
يقيناً جامعه آگاه جامعه اي آزاد نيز خواهد بود و با انعكاس انتقادهاي سازنده توسط مطبوعات، آحاد جامعه طريقه صحيح همزيستي مسالمت آميز را مي آموزند و رفتار حاكمان نيز با ريتمي متناسب با آهنگ فرهنگي جامعه موزون ميگردد.
 
اگر ما از منظر ديني به آزادي مطبوعه و نقش رسانه ها نظر كنيم به نيكي در ميابيم كه آزادي مطبوعات ميتواند مظهر تجلي فريضه مقدس امر به معروف و نهي از منكر در جامعه باشد. و تمامي افراد جامعه از هر نوع ايدئولوژي و مذهبي مي توانند نظرات صواب خود را از اين مجرا به جامعه منتقل كرده و با انتقادات مشفقانه خويش از افراط و تفريط هاي احتمالي جلوگيري به عمل آورند و راه ميانه و قسط و عدالت را در امت ديني اشاعه دهد.
 
ما با يك بررسي اجمالي تاريخ نه چندان بلند مطبوعات به نيكي در مي یابيم كه علي رغم تلاش هاي مجدانه اي كه در اين عرصه انجام گرفته بيشتر مطبوعات تا به حال كار فرهنگي-سياسي كرده اند تا ارتقا فرهنگ سياسي. كه متاسفانه امروزه شاهد اين نقيصه و پيامد هاي مخرب ان در جامعه هستيم كه ان شاالله به همت تمامي اصحاب مطبوعه و مسئولين فرهنگي كشور در جهت رفع موانع گام هاي بلند و اساسي برداشته شود و افقي روشن به منظور تشكيل جامعه اي خرد بنياد و دانا محور ترسيم گردد. 

برای مطالعه مطالب بیشتر از محمدامین علیخانی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

نظرت را بنویس
comments

قیام

بسیار دقیق وتاثیرگذار بود.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما