نمایشگاهی بین المللی کتاب یا چاشنی تحقیر؟!

در میان همه رویدادهایی که در دهه فجر امسال در شهرستان سبزوار به وقوع پیوست یک مورد بیشتر از بقیه در حوزه فرهنگ جلب توجه کرد و آن چیزی نبود جز نمایشگاه کتاب پیش پا افتاده ای که هرچند به خودی خود حرف چندانی برای گفتن نداشت، اما نحوه پر طمطراق و غلو شده تبلیغات آن توسط مسئولان و برگزارکنندگان، این رویداد را به نقل مجلس بسیاری از شهروندان سبزواری به ویژه اهالی فرهنگ و مطالعه این شهر تبدیل کرد و خنده بر لب ها نشاند، خنده ای که از البته از سرِ درد بود و تلخی حس تحقیر را همراه خود داشت.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه اگرچه  نمایشگاه کتاب مذکور که در تاریخ 13 بهمن ماه جاری طی مراسمی خلوت و بی شکوه با حضور فرماندار و هیئت همراهش افتتاح شد، در کلام مسئولان و تبلیغاتی که در سطح شهر نصب شده بود، عنوان بین المللی را همراه خود یدک می کشید، اما نگاه متعجب مردم، خبرنگاران و منتقدان هرچه بیشتر به دنبال نشانه های بین المللی بودن این نمایشگاه می گشت، کمتر اثری می یافت و بیشتر بر حیرت و تعجب آن ها افزوده می شد!
 
البته از آنجایی که برپایی این نمایشگاه کتاب به هرحال یک رویداد فرهنگی محسوب می شد، اسرارنامه در روزهای دایر بودن نمایشگاه ترجیح داد جهت پرهیز از تضعیف این رویداد فرهنگی به انتشار مطلب انتقادی نپردازد، اما به هرحال نمی توان به طور کل بعضی از واقعیت ها را ندیده گرفت و جهت اصلاح و بهبود عملکرد مسئولان در آینده، نقاط ضعف اقدامات فعلی شان را هرگز متذکر نشد.
 
اکنون نیز هدف از نوشتن این مطلب صرفا نقد برگزاری یک نمایشگاه ضعیف نیست چرا که در روزهای اخیر تعدادی مطلب انتقادی در این زمینه  توسط رسانه ها و یا توسط مردم مردم در شبکه های اجتماعی نوشته شده است که به عنوان یکی از کامل ترین نمونه های آن می توان به مطلب انتقادی سایت سلام سربدار اشاره کرد که در روز 20 بهمن تحت عنوان: «نمایشگاه بین المللی کتاب سبزوار یعنی چه؟!» منتشر شد.
 
اما در این مطلب در واقع قصد داریم یک مرتبه دیگر به برخی مسئولان دیار سربداران گوشزد کنیم، که هرگز حق ندارند با رفتارهای نسنجیده خود بیش از این سبب ساز تحقیر کهن شهر سبزوار و خدای نکرده، توهین به شعور مردم شریف این شهر بشوند.
 
به هرحال درست است که به لطف همت بسیار بسیار والای همین مسئولان، تا کنون سبزوار هیچ گاه میزبان برگزاری  هیچ نمایشگاه بین المللی کتابی نبوده است، اما این بدان معنا نیست که مردم این شهر هرگز نمایشگاه های بین المللی کتاب را در شهرهای دیگر هم ندیده اند و نمی دانند یک نمایشگاه بین المللی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ به عبارتی دیگر درست است که نخورده ایم نان گندم، اما دیده ایم دست مردم.
 
شکر خدا ما مردمان شهری هستیم که بر کرانه بزرگراه آسیایی تهران - مشهد واقع شده و کلانشهر مشهد را در فاصله کمتر از 250 کیلومتری خود داریم که همه ساله میزبان برپایی چندین نمایشگاه بین المللی از جمله نمایشگاه های بزرگ کتاب است و از آن گذشته درست در همسایگی شرقی ما شهر نیشابور وجود دارد که  علی رغم برخورداری از ظرفیت های مشابه فرهنگی با سبزوار، فقط به واسطه تلاش و برنامه ریزی مناسب مسئولانش در سال 95 توانست عنوان پایتختی کتاب ایران را از آن خود کند و در طول این سال میزبان برپایی هجدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران بود(منبع) که هرچند به لحاظ حجم و ابعاد برگزاری بسیار بزرگتر از نمایشگاه موسوم به بین المللی کتاب سبزوار بود، اما در عنوان آن ، واژه بین المللی قید نشده بود! 
 
همچنین ما مردمان شهری هستیم که در سال 89 به عنوان خواهر خوانده کاشان (منبع) که یکی از شهرهای برجسته و خوش نام درحوزه فرهنگ و هنر ایران زمین است، شناخته شدیم. و بنابراین در بسیاری از موارد مردم سبزوار حق دارند که موضوعات و مسائل مختلف شهر خود را با کاشان مقایسه کرده و به ارزیابی رویدادها و عملکردها بپردازند.
 
در همین زمینه فقط کافی است برای اینکه میزان مضحک بودن ادعای برپایی نمایشگاه موسوم به نمایشگاه بین المللی کتاب سبزوار را در یابیم به مقایسه ای بپردازیم با نمایشگاهی که بدون عنوان بین المللی اما در حجم و ابعادی بسیار گسترده تر در همین ایام دهه فجر 95 در شهر کاشان برپا شد.
 
تعداد کتاب:
نمایشگاه بین المللی کتاب سبزوار 4 هزار عنوان کتاب
نمایشگاه سراسری کتاب کاشان:  39 هزار عنوان کتاب 
 
تعداد ناشران :
نمایشگاه بین المللی کتاب سبزوار: 50 ناشر استانی و کشوری
نمایشگاه سراسری کتاب کاشان: 300 ناشر از سراسر کشور
 
تعداد غرفه ها:
نمایشگاه بین المللی کتاب سبزوار: عنوان نشده 
نمایشگاه سراسری کتاب کاشان: 170 غرفه 
 
حضور شخصیت ها در روز افتتاح:
نمایشگاه بین المللی کتاب سبزوار: فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان 
نمایشگاه سراسری کتاب کاشان: سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد ، استاندار اصفهان و شماری از مسئولان شهرستان کاشان
 
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نمایشگاه موسوم به بین المللی کتاب سبزوار به این منابع مراجعه کنید:(منبع1)، (منبع2)
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نمایشگاه سراسری کتاب کاشان به این منابع مراجعه کنید:(منبع1) ، (منبع2)، (منبع3)
 
با توجه به همه آمارهای ارائه شده در بالا و البته با استناد به دانش عمومی که اکثر مخاطبان این مطلب از آن برخوردارند، برای بسیاری از مردم سبزوار واقعا جای ابهام است که با چه دلیل منطقی و با کدام معیار و ملاکی مسئولان و برگزارکنندگان نمایشگاه کتابی که بین روزهای 13 تا 25 بهمن 95 در سبزوار برپا شد، عنوان بین المللی را به آن نسبت داده اند؟
 
 بدین ترتیب لازم است مسئولان محترم حداقل پیش وجدان خودشان به این سئوال پاسخ دهند و اگر پاسخ قانع کننده ای نیافتند، که یقیناً نخواهند یافت دست کم بعد از این سعی کنند کمتر با بیان چنین ادعاهای بی پشتوانه ای، زمینه تحقیر و تمسخر دیار سربداران را نزد شهروندان و مسافران و دانشجویان غیر بومی و همسایگان این شهر فراهم آورند!
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

همتون یک مشت ادم غرغرو هستید فقط و بلدید کار دیگرانو بی ارزش کنید و بزنید تو سر ولی اگر به خودتون باشه همینشم ازتون برنمیاد

مفتح

ماندیم چه بگوییم به فرماندار و مسِولین شهر

حالا اصلا اسم بین المللی رو بی خیال شید خود نمایشگاه هم حتی درحد بعضی نمایشگاه های معمولی کتاب که قبلا در سبزوار برگزار میشد نبود بعدم در سطح شهر بنر میزنن نمایشگاه بین المللی !!! (((: خوب اگر برگزارکنندگان این نمایشگاه یک مقدار فکرمیکردن پی میبردن اینطور تبلیغ کردن اتفاقا تاثیر منفی بیشتری داره رو کارشون چون توقع مردم در حد بین المللی میره بالا بعد میان میبینن خبری نیست بیشتر به ذوقشون میخوره اتفاقی که برای خودم و دوستم افتاد

شهروند

ظاهرا دادن گزارشات کذب و غلط به شهروندان از طرف مسئولان فرهنگی شهرستان امری عادی شده (نگاه کنید به مصاحبه ریاست ارشاد با هفته نامه ستاره شرق ) واعلام وجود 20موسسه قرآنی درشهرستان !!!!!!!! یه نفر از این بنده خدا درخواست کنن اسامی این موسسات را اعلام بفرمائید تا ماهم بدانیم

حسین کبیری

سلام هر فرد ، هر شهر ، هر کشور و هر جامعه ای ، پتانسیل ها و توانمندیهایی دارد و هر فرد ، هر شهر ، هر کشور و هر جامعه ای کاستی هایی داشتن یا نداشتن هر کدام از اینها به تنهایی ارزش و باعث افتخار یا نقصان و سرشکستگی نیست نکته مهم در این میانه : شناخت علمی ، کارشناسانه و واقع بینانه از نکات قوت و ضعف و برنامه ریزی درست کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت است . اساسا" این تصور که هرآنچه مشهد ، نیشابور یا خواهرخوانده سبزوار ـ کاشان ـ دارد ، برای سبزوار هم لازم است و بایست داشته باشد به نظر میرسد بیش از آنکه مبتنی بر نگاه علمی و کارشناسانه باشد رفتاری از سر احساس و حب و بغض است !!! از اینها گذشته ؛ برای یک ناشر بین المللی حضور در نمایشگاهی در سبزوار با این جمعیت ، چه توجیهی دارد ؟ چه اطلاعاتی به ناشران بین المللی در مورد ترکیب جمعیتی سبزوار داده شد و چه انگیزهای ترغیب کننده ای برای آنان تدارک دیده شده است ؟ متاسفانه بعضا" این نگاه نه چندان درست در سطح ملی هم دیده می شود که باعث اتلاف بخش عظیمی از سرمایه های ملی در طرح هایی می شوند که یا با توانمندیهای ما همخوانی ندارند یا طرح مورد نظر برای آن بخش خاص از کشور مناسب نیست !!! که از این نمونه ها کم نداریم . به گمان اینجانب بهتر است : ملی نگاه کنیم و منطقه ای عمل کنیم . در این صورت : نیشابور می تواند پایتخت کتاب باشد و کاشان نمایشگاه بین المللی کتاب داشته باشد و سبزوار باید ابتدا بدنبال نکات قوتش بگردد و بعد اقدام کند !!!

شهروند

جناب کبیری بحث بر سر توان شهرستان ومقایسه نیست اگه چه نویسنده این متن سبزوار را باسایر شهرها مقایسه نموده بحث انتخاب عنوان بین المللی برای این نمایشگاه است

نظری

جناب کبیری برگزاری نمایشگاه های بزرگ کتاب چه از نوع بین المللی و چه از نوع ملی و منطقه ای چیزی نیست که در قوت و قدرت سبزوار به عنوان قطب مهمدانشگاهی شمال شرق کشور بعد از مشهد نباشه فقط نزدیک 40هزاردانشجو در این شهر هستند که هیچ کدوم از شهرهای دیگه خراسان حتی نیشابور چنین ظرفیتی ندارن و دانشگاهی مثل حکیم از بعضی دانشگاه های ملی مراکز استان هاهم معتبرتره با توجه به اینها و خیلی توانمندیهای دیگه نمیشه گفت سبزوار ظرفیت پروزه ای همچون نمایشگاه بین ا لمللی کتاب رو نداره ااما متاسفانه ایراد مهم قضیه اینجاست که همت مسولین فقط خیلی کمه درواقع ظرفیتهای سبزوار واضح و مشخصه فقط معلوم نیست مسولین این شهر دقیقا دارن چیکار میکنن
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما