کاری دیگر از هنرمندان گروه موسیقی داروگ

کنسرت «هم پرواز با ققنوس ها» به یاد آتش نشانان شهید حادثه پلاسکو در سبزوار

شهناز دیواندری / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
کنسرت پرواز با ققنوس ها به یاد شهدای آتش نشان پلاسکو شنبه شب به روی صحنه رفت. 
 
حادثه ساختمان پلاسکو که یکی از دلخراش ترین وقایع کشور در سال 95 بود که مردم ایران زمین را بار دیگر در اندوه فرو برد. ساختمان تجاری پلاسکو در محدوده خیابان جمهوری تهران حدود ساعت 8 روز پنجشنبه 30 دی ماه دچار حریق شد که پس از حدود سه ساعت، 15 طبقه ساختمان کامل تخریب شد و فرو ریخت.
 
در این حادثه 16 آتش نشان که مشغول خدمت و امداد رسانی بودند جان خود را از دست دادند و به درجه رفیع شهادت نائل شدند. این فاجعه بسیار عمیق و دلخراش است و تمام مردم را در سراسر کشور درگیرخود کرده است. اما مردم این کهن بوم، بار دیگر رسم همدردی را از یاد نبردند واز هر قشرو طبقه ای که بودند هر کدام به نحوی برای این حادثه و جان باختگان آن سوگواری کردند.
 
در این بین هنرمندان نیز در عرصه های مختلف، به روش خودشان در این هم دردی عظیم و سراسری شرکت کردند. کنسرت های موسیقی و اجرای تئاتر ها در سراسر کشور و همچنین در جشنواره بین المللی تئاتر فجر، به جان باختگان و شهیدان حادثه پلاسکو تقدیم شد تا شاید مرهمی برای خانواده و مردم داغدار ایران باشد.
 
هنرمندان دیار سربداران نیز از این همدردی غافل نماندند به طوری که گروه موسیقی داروگ به سرپرستی حمید رضا سیدنیا شنبه شب در تالار کاشفی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  سبزوار کنسرتی را تحت عنوان 'پرواز  با ققنوس ها' به یاد شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو به روی صحنه برد. در این برنامه 37هنرمند در عرصه ی موسیقی سنتی به هنر نمایی پرداختند.
 
این برنامه با ضرب و نوای بسم الله مرشد کشوری دیار سربداران، مجید نقیب زاده آغاز شد و در سه بخش شامل گروه کودک داروگ، گروه سه تار نوازان داروگ و گروه سازهای کوبه ای داروگ ادامه یافت. در این اجرا بیش از400نفر از همشهریان در کنار آتش نشانان شهر حضور داشتند.  
 
مهدی احمدی مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی سبزوار بعد از اظهار تأسف در مورد حادثه پلاسکو و شهادت 16تن ازهمکارانشان در این حادثه عنوان کرد: خداوند به آتش نشانان این عزت را داده که همیشه نجات دهنده ی جان انسان ها باشند و بعد از حادثه پلاسکو اهمیت شغل آتش نشانان بیشتر برای مردم و مسئولان هویدا شد.
 
وی در ادامه ی صحبت های خود از مردم برای حضورشان و همچنین از گروه موسقی داروگ قدردانی کرد.
 
لازم به ذکر است که گروه موسیقی داروگ به سرپرستی حمید رضا سیدنیا تا کنون اجراهای متعددی در داخل و خارج از کشور داشته است از جمله اجراهای این گروه موسیقی می توان به گروه کنسرت سازهای کوبه‌ای داروگ (نبرد رستم و سهراب)، کنسرت گروه کودک داروگ، کنسرت گروه سازهای کوبه‌ای داروگ به یاد استاد مشکاتیان، کنسرت گروه اصیل داروگ در دستگاه همایون، کنسرت موسیقی تک‌نوازی دف (شکر و شکایت) و... اشاره کرد. 
 
با توجه به این که 'پرواز با ققنوس ها' عنوان کنسرتی بود که شنبه شب به روی صحنه رفت باید در این زمینه اشاره کرد که علامه دهخدا در توصیف ققنوس نوشته‌است: ققنوس پرنده ای است افسانه ای که هزار سال عمر می کند و چون هزار سال بگذرد و عمرش به آخر آید هیزم بسیار جمع سازد و بر بالای آن نشیند و سرودن آغاز کند و مست گردد و بال بر هم زند چنانکه آتشی از بال او بجهد و در هیزم افتد و خود با هیزم بسوزد و از خاکسترش تخمی پدید آید و او را جفت نمی‌باشد و موسیقی را از آواز او دریافته‌اند.
 
 آتش نشانان حادثه پلاسکو همچون ققنوسی بودند که به آتش زدند و همیشه زنده و جاویدان ماندند.
 
Image result for ‫شهناز دیواندری‬‎
 
برای مطالعه نوشته های بیشتر به قلم شهناز دیواندری هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 
خبرگزاری ایرنا نیز خبر کنسرت شنبه شب گروه موسیقی داروگ سبزوار را به شرح زیر گزارش داده است:
 
 
کنسرت 'هم پرواز با ققنوس ها' در سبزوار برگزار شد
 
سبزوار- ایرنا- کنسرت موسیقی 'هم پرواز با ققنوس ها' توسطه گروه موسیقی داروگ شنبه شب به یاد شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو در سبزوار برگزار شد.
 
به گزارش ایرنا، در این کنسرت که به همت گروه موسیقی داروگ و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سبزوار و در تالار کاشفی این اداره برگزار شد، جمعی از آتش نشانان در کنار مردم حضور داشتند.
 
در این کنسرت گروه داورگ سه گروه کودک و نوجوانان، سه تار نوازان و کوبه ای به اجرای قطعاتی پرداختند.
 
گروه کودک به سرپرستی حمیدرضا سیدنیا با 11 نوازنده شامل 10 نوازنده سنتور و یک نوازنده تمبک قطعات ای ایران و ای وطن و تمرین دشتی و رنگ دشتی را اجرا کردند.
 
گروه سه تارنوازان به سرپرستی میلاد سیدنیا شامل 8 سه تارنواز و یک هنرمند دف نواز قطعاتی از آثار مولوی، آوازی در رثای شهدای پلاسکو با صدای احسان نادریان و چند قطعه از ساخته های خودشان را اجرا کردند.
 
گروه کوبه ای به سرپرستی حمیدرضا سیدنیا که شامل 17 هنرمند که 16 نفر دف نواز و یک نفر نوازنده ضرب زورخانه بود، قطعات «بکوب ای ساز غمگمین بر مزار یار من» از آرش آراد، و چند قطعه بی کلام به نام راز و نیاز و شکر و شکایت را اجرا کردند.
 
رئیس داره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در حاشیه برگزاری این کنسرت به خبرنگار ایرنا گفت: حادثه پلاسکو که شهادت چند تن از آتش نشانان را در پی داشت یک اتفاق ملی است و ادای احترام به آتش نشانان شهید در واقع تقدیر از وفاداری به وطن است. 
 
محمد علی علی آبادی افزود: هنرمندان کشورمان با خلق آثار متفاوتی از شعر تا نقاشی و غیر آن حماسه آتش نشانان شهید پلاسکو را جاودان کردند و اجرای موسیقی امشب نیز ادای دین هنرمندان عرصه موسیقی نسبت به این شهیدان است.
 
سرپرست گروه موسیقی داروگ نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای امشب گروه موسیقی داروگ برای پاسداشت فداکاری ها و جانفشانی های آتش نشانان حادثه پلاسکو بود. 
 
حمید رضا سید نیا افزود: 34 نوازنده در سه قسمت شامل گروه کودک، سه تار نوازان و گروه سازهای کوبه ای داروگ برای علاقمندان به هنرنمایی پرداختند.
 
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرستان سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در بحث ایمنی ساختمان های مرتفع از سال 93 تهمیدات خوبی اندیشیده شده و مصوبات مناسبی از شورای شهر اخذ شد.
 
مهد احمدی افزود: طبق این مصوبات، پیشگیری از حادثه در سطح شهر اجرا می شود و به جرات می توان گفت سبزوار در بحث پیشگیری از بحران جزوشهرهای پیشرو کشور است.
 
او ادامه داد: حضور مردم، ادارات و نهادها در روز های اخیر نشانه عزتی است که خداوند به واسطه مردم به آتش نشانان اعطا کرده است.
 
احمدی افزود: سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری سبزوار یکی از سازمان های برتر در استان است که هم اکنون به عنوان مرکز آموزش استان معرفی شده است و تمامی آتش نشانان استان دوره های آموزش را در مرکز آموزش شهید امید عباسی سبزوار فرا می گیرند.
 
گروه موسیقی داروگ سبزوار، در حال حاضر یکی از معروف ترین گروه های تولید و عرضه موسیقی کلاسیک در غرب خراسان رضوی است.
 
گروه موسیقی داروگ با هدف شناساندن هنر اصیل و سنتی ایران در چهار بخش کوبه ای، سنتی ، سه تارنوازان و موسیقی کودک در سال 1378 تشکیل شد.
 
و تا کنون چندین اجرا در قالب یادواره و نکوداشت بزرگانی همچون ابوالقاسم فردوسی، ابوالفضل بیهقی، حافظ، مولوی، حکیم سبزواری و استاد پرویز مشکاتیان داشته است.

خبرنگار: حمید دلاوری هروی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما