فیلم کوپال اولین نماینده سبزوار در مهمترین رویداد سینمایی ایران

در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون جشنواره فیلم فجر همواره به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور مطرح بوده است تا آنجا که برای هنرمندان این عرصه، به عنوان سال تحویل سینمای ایران شناخته می شود.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، جشنواره فیلم فجر تا کنون سی و چهار دوره برگزار شده و متاسفانه  اکثر آثار راه یافته به بخش مسابقه این جشنواره و نیز آثاری که موفق به دریافت سیمرغ بلورین شده اند، عمدتاً فیلم هایی بوده اند که درتهران و با استفاده از ظرفیت های موجود در پایتخت کشور ساخته شده اند.  به همین خاطر اکثر آثار این جشنواره در نظر منتقدان به پایتخت زدگی متهم هستند، زیرا مشکلات و یا توانمندی ها و ظرفیت های دیگر شهرها و مناطق کشور کمتر در آثاری که به طور کامل در پایتخت تولید شده باشند، به چشم می آید.
 
اما در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، حداقل سبزواری ها برای اولین بار شاهد راهیابی فیلمی به بخش سودای سیمرغ به عنوان اصلی ترین بخش این جشنواره هستند، که نه تنها موضوع متفاوتی دارد و از کلیشه های رایج فیلم های متمرکز در پایتخت کمی فاصله گرفته، بلکه دست کم نیمی از تولید آن با بهره گیری از ظرفیت های هنرمندان و امکانات موجود در شهرستان خودشان به عنوان یک شهرستان غیر مرکز استان است.
 
بنابراین می توان گفت در سی و پنجمین سال تحویل سینمای ایران سبزواری ها با فیلم کوپال دارای نماینده ای هستند که کارگردان، تهیه کننده، شماری از بازیگران و عوامل اصلی تولید آن سبزواری بوده و البته لوکیشن های این فیلم نیز در سبزوار قرار داشته است.
 
بنابراین جدا از اینکه فیلم کوپال در نهایت و پس از حضور در میدان این رقابت سخت که در پیش دارد، موفق به دریافت یک یا چند عنوان از سیمرغ های بلورین بشود، یا نه؟ تا همین جای کار راهیابی این فیلم سبزواری به بخش رقابتی جشنواره فجر را می توان یکی از دستاوردهای هنری مهم سال های اخیر در غرب خراسان رضوی دانست.
 
البته پر واضح است که هرچند کاظم ملایی قرار است در جشنواره فیلم فجرامسال با کارگردانان صاحب نامی نظیرمسعود کیمیایی، پوران درخشنده، فریدون جیرانی، حمید نعمت الله، مازیار میری و ... به رقابت بپردازد اما همشهریان سبزواری او می توانند در روزهای اکران جشنواره ای این فیلم، با حضور در کارخ جشنواره و حمایت های موثر خود به کسب امتیازات بیشتر برای کوپال از جهت استقبال تماشاچیان به عنوان یکی از آیتم های داوری، یاری رسانند.
 
با آرزوی موفقیت برای همه هنرمندان سبزواری
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

كوپالي

جناب مسكني عزيز؛عوامل اصلي دو فيلمي كه از اون اسم برديد غير سبزواري بودند، با احترام به عوامل سبزواري دو فيلم مذكور و مستند به صحبتهاي خود عزيزان؛ بيگاري و زحمات غير تخصصي مثه تداركات ، ترابري و .. البته بعضي نقش هاي كوتاه و كمرنگ را به سبزواريها تخصيص داده بودند و از طرف ديگر سبزوار در دو فيلم آدم و قطعه ناتمام صرفاً لوكيشن اين دو فيلم بود و هيچ حمايت خاصي از اين دو فيلم كه بتوان روي سبزوار و اسم آن مانور داد در اين دو فيلم نشده و در تيتراژ نيز عيان نيست .به قول كاهاني در آدم، اين فيلم ميتوانست در هر جاي كشور فيلمبرداري شود و به فيلم لطمه نخورد، حتي جاهايي ايشان در مصاحبه شان از نيشابور به جاي سبزوار اسم برده بودند و اين اجحاف غير اغماض رندانه و جاه طلبانه نشان ميداد.همانطور كه خودتان هم در جريان هستيد كارگردانان اين دو فيلم هم غير سبزواري بودند ، هويتي براي نويسنده و كارگردان و تهيه كننده كه در كوپال به شدت به چشم آمده و تا حد زيادي بولد شده است.در كوپال علاوه بر عوامل اصلي و سرهد كه سبزواري هستند ، حمايت همه جانبه همشهريان ( اخص آقاي مصطفي دلبري صاحب ويلايي كه ٥ ماه بدون ذره اي چشمداشت در اختيار گروه بود) شوراي شهر( در اختيار گذاشتن راننده و انبار پارك موتوري ..) ، هتل كامليا( دو ماه سرويس دهي به گروه با در اختيار گذاشتن ١٠ اتاق و رستوران ) ، دانشگاه حكيم( با در اختيار گذاشتن سلف سرويس اساتيد و انبار مركزي دانشگاه آنهم به مدت ٥ ماه ) دانشگاه علوم پزشكي ( سرويس اياب و ذهاب عوامل به لوكيشن ها ي آبشار و دانشگاه حكيم ) را نيز نميتوان ناديده گرفت.حمايت و حميتي كه فقط و فقط در سبزوار شاهدش بوده ايم و جاي ديگر نديده ايم. و در آخر امير عزيز ؛ وقتي خود كارگردان و تهيه كننده كه آقاي كاظم ملايي است اينگونه همه جا فيلم را سبزواري و متعلق به سبزوار ميداند ، اتفاقي كه در سينماي ايران دور از ذهن و كمي آماتوري به چشم ميآيد ( اظهار نظر كاهاني براي لوكيشن آدم را كه در بالا به آن اشاره كردم مورد مداقه قرار ميدهم)چرا من و شماي سبزواري از اين قضيه كدر حال و ناراحت باشيم.مگر نه اينست كه هر جا و به هر بهانه اي اسم اين شهر با اين پيشينه و هيمنه به حُسن برده شود مايه افتخار و باليدن من و شماست ، ديروز در نمايشگاه مطبوعات و بهانه هفته نامه وزين شرق سبزوار ، امروز به بهانه كوپال و حضور دربخش سوداي سيمرغ جشنواره فيلم فجر و فردا به بهانه اي وزين و شيرين ديگر.اصل نام سبزوار و ارج و منزلت اين شهر است.فرع و بهانه اش ميمون و مبارك.

Amir Maskani

با سپاس از لطف شما و پاسخگویی کامل و جامع شما تمام مباحث شما درست است و کسی در آن شک ندارد. در یک سال اخیر هم ما در مجموعه ستاره شرق و قبل تر در سایت سبزواریان سعی کردیم حمایت خودمون رو از هنرمندان و خصوصاً جناب ملایی داشته باشیم. بحثی که بنده مطرح کردم، یک بحث و شبه خبری بود که خب جواب هم تا حدودی این موارد رو روشن کرد. باز هم ممنون از لطف شما

امیر مسکنی

این فیلم اولین نیست. پیش از این «قطعه ناتمام» مازیار میری و «آدم» عبدالرضا کاهانی در جشنواره حضور داشتند که با عوامل سبزواری و در سبزوار تهیه شدند. قطعه ناتمام موفق به دریافت دیپلم افتخار در بخش کارگردانی شده و در بخش فیلم برداری هم تقدیر شده.

حسین آزاد

سلام. کاش کارگردان، اهنگ ساز و چند تا از بازیگراشو معرفی میکردین
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما